Chapter 25

120 13 17
                                    

"ASSALAMUALAIKUM.."

Aku dan Umi menoleh ke arah suara tersebut.

"Waalaikumsalam."

Ryan?

Tanpa sengaja, aku dan Ryan bersabung pandang. Aku dapat melihat riak wajah Ryan yang berkerut ketika melihat aku. Terkejut.

Pantas aku berpaling semula dan menunduk untuk mengelap tubir mata. Pipiku usah di kata, melekit ya amat akibat terlalu banyak menangis. Dengan mata bengkak, hidung merah. Memang Ryan akan perasan yang aku baru lepas menangis.

"Lah, Ryan ke. Mak cik ingatkan siapa tadi. Meh meh jemput la masuk. Minum dulu." Ujar Umi mesra.

Senang saja Umi bertukar angin. Tadi sedih, bila tetamu datang je terus senyum.

Pandai Umi sembunyikan perasaan.

"Terima kasih mak cik. Maaflah mengganggu tengah-tengah hari ni." Ujar Ryan yang terbongkok-bongkok menunduk. Di belakangnya ada Izzah yang setia mengikut.

"Tak ada ganggulah. Jemputlah duduk. Minum-minum dulu. Dah lama ke Ryan sampai?" Umi bingkas bangun lalu mengambil cawan baru untuk Ryan.

"Baru je. Mak cik apa khabar?" Ryan menarik kerusi di hadapan aku. Izzah pula mengambil tempat duduk di sebelahnya.

"Alhamdulillah, sihat. Sihat orang-orang tua lah Ryan." Balas Umi lembut.

"Ryan nak minum air apa? Biar mak cik buatkan. Maaflah mak cik tak masak apa-apa hari ni. Ada biskut-biskut macam tu je." Beritahu Umi lagi.

"Eh tak apa mak cik. Saya datang kejap je ha. Nak jumpa Izzah."

"Alah, apa salahnya duduk lama-lama. Nanti jadi rumah kamu juga kan." Gurau Umi dari dapur basah. Sibuk wanita itu menyediakan makanan.

Kata-kata Umi membuatkan kedua pasangan di hadapan aku ini senyum tersipu malu. Izzah menjeling lembut ke arah Ryan. Ryan juga membalas pandangan itu. Mereka berdua tersenyum.

Bahagia saja mereka. Cemburunya.

Tiba-tiba, kepalaku terasa sakit seperti disiat-siat. Hujung kepalaku berdenyut. Telingaku berdesing. Pening.

Aku mula mengurut pelipis.

"Fieya, kau okay ke?" Soal Ryan risau. Sedari tadi aku perasan matanya curi-curi memandang aku.

"Akak, akak okay tak? Sakit kepala ke?" Soal Izzah pula.

"Tak ada apalah. Pening kepala sikit je."
Aku tersenyum palsu, cuba menyembunyikan rasa sakit.

"Fieya, muka kau pucat ni. Kau okay tak?" Terserlah kebimbangan di wajah Ryan.

"Tak ada apa. Aku okay je. Korang minumlah dulu. Aku nak masuk bilik jap."

Selangkah aku berjalan, aku sudah tidak lagi merasa tubuhku. Badanku terasa ringan bagai diterbangkan angin. Buat seketika, aku mula hilang imbangan dan akhirnya rebah ke lantai.

"Fieya!"

"Akak!"




*********



"Ika.."

"Ika, bangunlah. Dah pukul berapa dah ni? Bangun!"

Sebelah mata dicelik.

Ahh, dah pagi ke?

Still With YouWhere stories live. Discover now