Chapter 38

113 18 2
                                    


"BESAR juga dusun korang ni."

Bibir Nick menarik senyum.

"Dusun siapa ni?" Soalku.

"Dusun ni milik arwah datuk kitorang. Sejak dia tak ada, dah tak ada siapa nak jaga dusun ni. Aku pula memang jarang datang sini, itu yang macam tak terurus sikit." Jelas Nick yang berjalan di sebelah aku.

Aku mengangguk kecil sambil mata sibuk meliar ke kiri dan kanan, melihat kawasan sekitar. Betul apa yang Nick cakap, dusun ni tak terjaga. Dapat aku lihat banyak semak-samun dan pokok-pokok kecil yang tumbuh.

Aku dan Nick berjalan beriringan. Senyap tanpa sebarang kata. Hanya bunyi daun-daun kering yang dipijak memecah sunyi antara kami. Tidak berapa jauh di hadapan pula, ada Aril yang sedang mencari-cari kayu untuk dibuat dangau.

Anak mataku tertumpu ke arahnya. Seketika, terbit satu persoalan dalam minda.

Kenapa Aril suka pakai mask dengan cap eh? Tertanya-tanya juga aku. Memang aku perasan setiap kali keluar, dia mesti akan pakai dua benda tu. Buktinya, sekarang pun dia pakai.

Motif?

Nak masuk dusun je kot. Bukannya ada orang nak tengok kau pun.

Cap tu boleh terima lagi lah. Normal je lelaki suka pakai cap. Ni mask? Tak rimas ke? Dah serupa macam penjenayah pula aku tengok dia cover muka macam tu.

Aku nak usya pun tak boleh. Hmph!

"Nick," panggilku.

"Hm?" Tertoleh Nick ke arahku. Beg yang digalas di bahu diejas.

"Aril masih marah lagi ke?"

Nick buat muka. "Entah, tak tahu. Biar je lah dekat dia. Kau jangan ambil hati eh?"

"Eh, tak ada apalah. Saya faham je kenapa dia marah. Tak terasa pun." Ceh, pandai kau menipu Ika.

"Im apologize on his behalf." Ucap Nick.

"No, its okay." Aku menggeleng.

"Aku pun tak tahu kenapa dia jadi macam tu. Pelik juga. Sebelum ni dia tak ada lah teruk sampai macam ni sekali."

Sebelah keningku terjongket.

"Maksud awak?"

"Dia memang baran, tapi entahlah. I think he is too much. Aku pun tak faham kenapa dia layan kau teruk sangat. Sedangkan accident tu dah lama berlaku. Semua orang dah boleh terima, dia je tak. Aril sebelum ni bukan macam ni."

"Oh.."

Aku mengangguk kecil. Pura-pura tidak mengerti.

"Dia sebenarnya tak suka saya. Itu je, Nick. Dia tak suka saya ganggu dia."

"Tak apa, lama-lama nanti dia okaylah tu. Kalau saya jadi dia pun, saya akan buat benda yang sama. Awak tak payah risaulah. Saya okay je." Kataku cuba menyedapkan hati Nick. Nick hanya tersenyum ringkas.

"Kau duduklah dekat situ dulu, nak ronda-ronda sekitar sini ke. Aku nak buat kerja jap." Pesan Nick sambil menunjuk ke arah sebuah batang pokok yang besar di atas tanah. Menyuruh aku untuk duduk di situ.

"Okay." Aku mengangguk. Langkah diatur ke tempat tersebut.

Bakul yang dibawa sejak tadi aku letakkan di atas batang pokok itu. Adalah bawa sikit bekal makanan dan air. Nanti rehat, bolehlah makan atau minum sikit hilangkan penat.

Still With YouWhere stories live. Discover now