Bab 02

53.4K 2.8K 245
                                    

       Perlahan-lahan mata Raisya dibuka, kepalanya masih dilanda pening kepala. Tersedar dia diatas katil, terus sedaya upaya bangun tapi kesakitan lengan makin terasa jadi dia tidak meneruskan untuk bangun.

Kedengaran pintu dibuka, Raisya terus mengangkat badan untuk bersandar badannya di kepala katil.

"Dah bangun? Kau rasa sakit lagi tak?" soal jejaka tampan tersebut. Raisya hanya mengganguk perlahan. Sakit dia ya ampun. Raisya yang perasan akan jejaka itu sedang menenungnya.

Seketika dia terasa kepalanya ringan. Tangan Raisya menaikkan tangan dan terasa huraian rambut panjangnya bertebaran ditiup angin kipas siling. Lantas dia mencapai comforter untuk menutup kawasan kepalanya. Faris yang perasan akan tindakan Raisya itu tergelak.

"Em, awak tudung saya mana?" soal Raisya. Matanya masih melilau mencari tudungnya. Mana tahu lelaki itu menyimpan tudung itu dipelusuk bilik itu?

"Aku buang sebab kau berdarah teruk semalam," balas Faris senada.

"Jangan risau aku tak tukar pun baju kau, maid aku yang tukar," balasnya lagi.

Terus Raisya melihat pakaiannya sekarang, baju lengan pendek dengan seluar slack berwarna hitam. Raisya mengigit bibir bawahnya tanda dia malu. Tak pernah-pernah lagi orang lain tukar bajunya.

"Kalau nak apa-apa bagitahu," ujar Faris yang sedaya upaya menjaga pandanganya. Dugaan betul.

"Bila saya boleh balik?" soal Raisya untuk kepastian, "Boleh tolong saya ambilkan handbag saya tak?" soalnya lagi.

"Itu aku tak pasti, selagi luka kau tak sembuh selagi tu kau tak boleh balik," jawab Faris.

"Nanti aku suruh maid aku ambil barang kau?" Raisya mengganguk tanda faham. Faris berlalu berpergi.

Membahang muka Raisya apabila Faris menenungnya, nasib tak tembus je. Jantung memainkan perasan yang penting. Adakah ini dikatakan pandangan cinta pertama?

      Terdengar pintu bilik diketuk, Raisya segera menyarung comforter dikepala

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

      Terdengar pintu bilik diketuk, Raisya segera menyarung comforter dikepala.

"Cik, boleh saya masuk?" soal pembantu rumah tersebut.

"Masuklah," ujar Raisya. Pembantu rumah itu membawa barang-barangannya yang diminta tadi.

Raisya menarik nafas lega dan mengambil barang-barangan tersebut dari pegangan gadis itu. Sempat Raisya menghadiahkan senyuman manis pada gadis itu.

"Terima kasih," ujar Raisya sambil tersenyum memandang pembantu rumah tersebut.

"Sama-sama cik.. apa nama cik ye?" soal pembantu rumah tersebut.

"Panggil saya Sya je, janganlah cik cik segan saya," jawab Raisya. Pembantu rumah tu hanya tersenyum. Raisya menghantarnya keluar dengan pandangan mata. Pintu bilik ditutup kembali.

Faris's Where stories live. Discover now