Buk.
Tumbukan dihadiahkan di wajah kacak milik Faris. Memang layak ditumbuk. Dia hanya mendiamkan diri.
Buk. Diperut.
"Dah-dahlah tu Rayden. Adik kau hidup lagi. Bukannya mati. Ke kau nak adik kau jadi janda?" soal Rayyan sambil menghisap rokok.
"Senanglah kau cakap, kalau dia mati?"
"Sekarang masalah dia, adik kau hidup lagikan. Bukan mati. Aduhai Rayden ...Rayden" ujar Rayyan sambil menggeleng kepala. Kesian Faris sudah lunyai dikerjakan oleh Rayden.
"Ni kalau bengkak ni Raisya nampak, kau nak jawab apa?"
"Aku jawab jelah Rayden tumbuk" ujar Faris selamba. Rayden kembali memandang Faris tajam. Kau ingat Rayden kisah ke kalau Raisya marah dia? Yang kau tak reti jaga isteri sendiri kenapa?
"Sumpah last" ujar Rayden perlahan.
Buk. Diperut sekali lagi.
"Uhuk ...uhuk"
"Nah air mineral" Rayyan menghulurkan air mineral kepada Faris. Dahi yang dipenuhi dengan peluh diseka kasar.
"Tell me what happen to my husband?" ujar Raisya dihadapan pintu dewan yang berada dihospital tersebut. Kata sekejap, dah 30minit. So Raisya mencarilah si suami disetiap pelusuk hospital. Rayyan sudah terdiam. Malas nak campur hal mereka.
"Explain now" suara Raisya sudah meninggi. Rayden mengangkat muka.
"Rayden Matteo, I'm asking you" kini dia memandang Rayden.
"Aku cuma tumbuk dia sikit" ujar Rayden selamba.
'Sikit? Kemain sampai nak patah tulang aku'
"Sofia dah sedar" ujar Ayran Louise, nafas sekat-sekat kerana lari satu hospital mencari mereka semua. Raisya memusing badannya kebelakang.
"Ye ke?, alhamdulilah" kata Raisya sambil tersenyum. Faris mendekat lalu bahu Raisya ditarik. Rayyan bergegas keluar. Harap-harap Rayyan tak sia-siakan peluang kedua Itu.
"Nak pergi tengok dia?" soal Faris. Raisya mengganguk laju. Rayden dibelakang tidak dihirau.
"Abang kita masih ada hutang" ujar Raisya tanpa memandang wajah Rayden.
"Sofia...are you okey?" Raisya menarik Sofia dalam pelukan. Mungkin gadis ini perlukan seseorang untuk meluahkan perasaan?
"Sofia..." panggil Rayyan di pintu ward. Dia mahu bercakap dengan Sofia.
"Kau keluar, aku tak nak tengok muka"
"Sofia, we need to talk" dia cuba meraih tangan Sofia namun cepat-cepat ditepis Sofia.
"Aku cakap keluar" jerkah Sofia lantang. Dia penat. Lelah menerima kebenaran. Setelah satu demi satu rahsia terbongkar. Raisya memandang Rayyan, mata dia menyuruh Rayyan keluar. Rayyan akur.
Flashback
"Sofia... Hi" sapa Raisya dipintu ward. Sofia tersenyum melihat Raisya, alhamdulillah Raisya tak cedera teruk. Mata tertacap pada dua orang seperti sudah separuh abad. Rayyan? Dia sudah berada disebelah Sofia.
"Em diorang ni siapa?" bisik Sofia ditelinga Rayyan. Janggal kerana mereka menenung dia seperti dia ada buat salah.
"Mak ayah kau" ujar Rayyan. Sofia tak percaya.
"Ta... Tak mungkin" kata Sofia sambil menggelengkan kepala. Betul ke? Dia cuma memandang wanita tua tersebut. Mata mereka... sama. Terus wanita itu melepaskan tangisan. Dia pergi ke Sofia lalu memeluk gadis tersebut.
"Maafkan bonda, Sofia" terkaku Sofia dalam pelukan.
"Kenapa korang muncul balik dalam hidup aku? Kenapa? Selama ni ada korang cari aku?" Rayyan terkejut, jadi selama ni Sofia tahulah siapa mak ayah dia?
"Bukan kami tak cari, kami cari kamu Sofia. Merata" luah Tunku Qalif.
"Korang buang aku macam aku ni sampah. Kenapa sekarang baru korang nak cari aku?" dia menolak perlahan badan wanita tua itu.
"Ayahanda minta maaf sayang, kami sayang kamu. Kami terpaksa Sofia"
"Terpaksa ke atau sebab benci?" kata Sofia sinis.
"Tolong dengar dulu apa diorang nak cakap" ujar Rayyan disebelah.
"Ouh, awak nak saya dengar dulu apa sebab diorang buang saya? Ada diaorang tahu tak betapa susahnya hidup saya dulu? Ada hari tak makan langsung. Saya tak ubah seperti anjing kurap tepi jalan. Minta orang makan..."
"Sofia bukan macam denga-"
"Dah aku taknak dengar, semua boleh keluar" jerkah Sofia lantang.
"Apa tercegat lagi, keluarlah" Raisya yang berada dalam bilik itu jatuh kesian melihat keadaan Sofia begini. Dia menyuruh Faris keluar, biar dia memujuk Sofia.
"Sofia, awak ada saya. Jadi lepaskan" sofia ditarik dalam pelukan.
"Kenapa tuhan uji saya macam ni Raisya" soal Sofia tersedu-sedang. Raisya tersenyum.
"Mungkin sebab dia sayangkan awak lebih dari yang lain? Mungkin sebab itu DIA menguji awak lebih teruk untuk melihat samaada awak redha atau tidak dengan ujian DIA" ulas Raisya, ibu jarinya menyeka air mata Sofia.
YOU ARE READING
Faris's
Romance[COMPLETE] The masters series level 1. "How am i supposed to live without you?" Kerana musuh mereka bersatu. Kerana cinta mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Kerana sayang mereka berjanji untuk bersama hingga ke hari tua. Pertemuan mer...