Bab 13

39K 2.2K 325
                                    

"Jadi kau tahulah yang esok adik nak kahwin?" soal Raden. Rayden hanya mengganguk sambil mata tertacap ke telefon bimbit.

"Kenapa aku orang yang berakhir yang tahu?"

"Nope, kau bukan orang yang terakhir yang tahu tapi adik"

"What? Adik tak tahu yang dia nak kahwin esok?"

"Yup, pandai juga kau ni"

"Kau tak kesian ke kat adik? Entah – entah dalam diam dia ada boyfriend ke?"

"She doesn't have a boyfriend. Sebelum aku setuju , aku dah selidiklah. Don't think I'm stupid, young man" kata Rayden dingin. Mug yang berada di atas meja dihirup.

"Okey then, why she won't know about her marriage tomorrow?" soal Raden ingin tahu.

"Entahlah, Faris yang suruh rahsiakan" Kata Rayden selamba. Entah kenapa si Faris suruh rahsiakan. Kesian dia melihat Raisya seperti putus cinta. Telefon miliknya berdering, lalu dia mengangkat.

"Hello Faris, how? Dah mati ke orang tua tu?"

"Belum, Rayyanlah punya pasal. Terjumpa pula si Sofia. Lalu rancangan gagal" Kata Faris yang sedang memandu.

"Siapa pula Sofia? Kau jangan kata yang..."

"Gila ke, itu Rayyan punyalah. Panjang kisahnya. Raisya macam mana?" sampuk Faris. Gilake nak pasang dua. Raisya lagi lawa bisik hatinya.

"Dia macam orang putus cinta, kau tak rasa ke yang kau melampau?"

"Tengoklah esok, aku pergi tengok dia" kata Faris lalu dia meraup rambut. Rasa bersalah mula bersarang di hati.

"Hmm" terus dia putuskan talian tersebut.

"Faris kata apa?" Raden bertanya. Dari tadi dia seperti patung cendana tetapi patung yang mempunyai telinga.

"Entah"

"Korang memang suka berahsia, semua benda aku tak tahu. Benci sial" Teriak Raden. Dari semalam dia pendam akhirnya terluah juga. Namun hampa melihat Rayden seperti tiada reaksi.

"Habis, kau berahsia dengan kitaorang boleh pula" soal Raden sinis.

"Rahsiakan apa tho?"

"Nelly" dum. Raden seperti dihempap batu. Jadi selama ni Rayden tahulah. Melihat muka Raden yang seperti terkejut beruk terus Rayden mengelakkannya.

 Melihat muka Raden yang seperti terkejut beruk terus Rayden mengelakkannya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tidurnya diganggu oleh seseorang. Dia cuba membuka mata. terlihat seseorang berada disebelahnya, berwarna putih. Lalu dia membekukan tubuhnya.

"Kau okey?" suara garau itu menerjah telinga. Terus dia membuka mata.

"Awak buat apa kat sini? Macam mana awak boleh masuk bilik saya?" soal Raisya, mata sempat mengalih pandangan kearah jam yang menunjukkan baru pukul 4.31 pagi.

Faris's Where stories live. Discover now