RAISYA POV
Kaki mengatur langkah memasuki WangsaMall bersama jejaka tersebut, terpaksa korang. Kalau tak, memang aku nak pergi sendiri. Katanya aku akan melarikan diri jadi dia temankan aku. Tatkala pandangan mata disampat dengan Watson. Terus aku memusing kepala memandang Faris disebelah."Awak saya nak masuk Watson kejap, awak tunggu kat luar eh?" Kata aku sambil menyuruh jejaka itu tunggu diluar. Jejaka tersebut hanya mengganguk.
Dalam fikirannya hanya untuk mencari tuala wanita nasib sebelum ini dia membawa spare tuala wanita dalam tas tangan.
Setelah tiba di cashier aku mengeluarkan kad credit untuk membayar barang-barangan tersebut. Sebelum keluar, aku menyembunyikan plastik watsons di dalam handbagnya.
"Kau beli apa? Mana plastik?" soalnya ingin tahu.
"Adalah, awak jauh sikit nanti orang ingat kita couple pula" balasku dengan memandangnya seperti memberi amaran.
"Biarlah, orang nak kata apapun yang penting cepat kita beli cepat kita balik" jawab lelaki itu selamba. Aku mendengus kasar. Kalau tak selamba bukanlah Faris.
Bang!
Bang!
Allah, takkan dekat mall pun kena serang. Aku cuba menenangkan jantung yang berdegup kencang sambil mengurut dada perlahan-lahan. Aku sudah panic terus aku memandang Faris.
Aku hampir pengsan tetapi ada tangan kekar sempat menyambut aku.
"Saya takut..." ujar aku yang sudah tersedu-sedang. Semua gelap, mungkin elektrik sudah dipotong oleh 'musuh' yang dimaksudkan oleh Faris?
"It's okey. You have me darling" apakah? Dalam keadaan macam ni dia boleh bergurau?
Dia menarik tubuh aku ke lift berdekatan. Tangga kecemasan!
"Awak, tangga kecemasan" Faris mengangguk. Tangan kekarnya masih diposisi yang sama iaitu di pinggang aku.
Nasib tangga kecemasan ini dekat dengan kereta yang dinaiki kami tadi. Kalau jauh, aku memang sudah menyerah kalah.
"Kita nak pergi mana?" soal aku apabila sudah berada dalam kereta.
"Markas aku!"
"Boleh tak saya nak balik kondo saya, saya taknak susahkan awak" rayu aku. Mata mereka bertemu beberapa saat sebelum terdengar bunyi tembakan di belakang.
Bang!
Bang!
"Kau still nak balik? Aku rasa tak sempat kau nak naik, kau dah mati. So kau nak balik kondo kau tak?" soal Faris sinis. Terus aku menggeleng. Telinga ditekup dengan tangan.
Aku hanya mampu menundukkan kepala ketika lelaki itu mulakan pemanduan. Seketika mata aku menjadi berat dan gelap.
SUDAH 30 minit menunggu sahabatnya, Mariam. Suraya mengambil keputusan untuk pulang ke rumah. Hendak wanita tua itu bangun dari kerusi tiba-tiba ada yang menegur.
"Su, sorry aku lambat. Jalan sesak tadi" ujar Mariam. Nafas dihembus perlahan. Dia menghadiahkan senyuman manis pada Suraya.
"Takpe Mar, ingat kau tak datang tadi" gurau Suraya sambil menarik kerusi untuk duduk kembali.
"Macam mana, anak dara kau kata apa?" soal Suraya. Kot-kot anak dara sahabatnya bersetuju. Kalau setuju malam ini juga dia mahu kahwinkan mereka berdua. Suraya, sabar sikit boleh tak? Aku tahulah kau nak cucu tapi kesianlah dekat hero dengan heroin aku.
"Katanya tengah memikir"
"Takde rezekilah kita nak berbesan" ujar Suraya sayu.
"Kalau ada rezeki adalah. kalau takde kita masih berkawan kan?" soal Mariam. Suraya mengangguk. Mana mungkin dia akan putuskan hubungan ini.
YOU ARE READING
Faris's
Romance[COMPLETE] The masters series level 1. "How am i supposed to live without you?" Kerana musuh mereka bersatu. Kerana cinta mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Kerana sayang mereka berjanji untuk bersama hingga ke hari tua. Pertemuan mer...