"Hello, Raden macam mana dengan Raisya?" soal Faris ditalian.
"Alhamdulilah, dia okey cuma kena rehat," balas Raden. Dia mengerluh seketika.
"Okey, kalau ada apa-apa bagitahu," pesan Faris.
"Hurm." Panggilan telefon diletak terus dia memandang adiknya yang sedang diulit mimpi sambil membelai rambutmulus Raisya. Tiba-tiba pintu diketuk.
"Masuk."
"Tuan Rayden panggil dibawah," kata pembatu rumah.
"Okey kejap," balas Raden sambil menarik selimut menutup seluruh badan Raisya.
Kaki pantas menuruni tangga. Mata melilau mencari kelibat abangnya. Ternampak satu figura yang sedang menunggunya di swimming pool.
"Kau nak apa?" soal Raden.
"Esok kita balik rumah mama?"
"Masalahnya adik tak sihat lagi," pantas Raden menjawabnya.
"Pastu bila? Dahlah kita lama tak balik."
"Yelah esok." Raden menyerah kalah. Malas nak bertekak dengan abang kembarnya.
"Kau tahu tak pasal Taufiq?" tanya Rayden sambil mengeluar kotak rokok. Raden yang memandangnya sudah menggeleng.
"Tahu, dia yang serang Faris dengan Raisyakan?" soalnya balik.
"Dah tahu tanya lagi," perli Rayden. Bebola mata menjeling Raden.
"Pastu kau nak buat apa?"
"Faris kata dia nak settlekan."
"Kalau macam tu baguslah. Aku nak masuk tidur dulu." balas Raden sambil menguap luas. Terus dia memasuki rumah agam milik Rayden.
"Hmm," dia memandang figura Raden sampai menghilang. Mata memandang bintang-bintang dilangit.
"Where are you Soffy?"
"Abang, esok Raden dengan Rayden nak balik," bagitahu Mariam. Mata sesekali mengerling Ibrahim yang dengan ralit membawa buku ilmiah.
"Wah meriahlah rumah kita nanti. Dah bagitahu Sya?" Marian menggeleng.
"Mar ingat nak buat Majlis kesyukuran, boleh tak abang?" soal Mariam. Ibrahim meletakkan buku tadi diatas rak kecil yang berada disebelah katil.
"Boleh Mar, nanti abang ajak anak - anak yatim sekali ye" balas Ibrahim. Bagus juga cadangan si isteri.
"Alhamdulilah, Terima kasih abang" ujar Mariam sambil tersenyum manis. Ibrahim tersengih. Dah tua pun cantik. Geram titew
"Apa khabar Sya?" Ibrahim memandang si isterinya yang sedang membetulkan gebar putih.
"Raisya sibuk, katanya banyak projek masuk" balas Mariam tanpa membalas Tapan Ibrahim. Malu.
"Tulah orang suruh kerja dengan abang taknak. Tengok sekarang siapa susah? Kalau dah kahwin abang tak risau sangat"
"Biarlah dia, dia nak berdikari" bela Mariam. Ibrahim mendengus kasar. Tak habis-habis nak bela anak perempuannya itu. Nasib sayang tau.
"Saya nak tidur dulu. Abang nak tidur sekali ke? Nak baca buku tu?" soal Mariam. Seketika bilik yang tadi terang benderang kini menjadi gelap.
"Gatal"
Cahaya Matahari menyinari pelusuk bilik tersebut dan menyebabkan Raisya terjaga. Mata melilau sekeliling tiba-tiba dia teringat apa yang berlalu semalam.
Terdengar pintu dibuka, terserlahlah kepala abangnya."Abang Rayden apa jadi semalam?" tanya Raisya. Dia masih blur. Dia memegang kepala, pening.
"Semalam kau pengsan, sebabtu abang bawa kau kesini," jawab Rayden.
"Kenapa kau dah rindu mamat tu ke?" soal Rayden. Terus wajahnya membahang. Dia tahu siapakan gerangan tersebut.
"Dah-dah Ray, kau sibuk je usik dia nanti dia bertukar jadi tomato siapa susah." Sampuk Raden disebalik pintu.
"Cis, dah suka bagitahu jelah" kata Rayden sambil memandang Raisya yang sudah bertukar menjadi tomato.
"Dahlah abang, adik lapar" rungut Raisya supaya topic itu dilupakan.
"Hm jum, bibik dah masak sedap-sedap" tangan Raisya ditarik Raden. Rayden yang memandang sudah menggeleng.
[New version]
YOU ARE READING
Faris's
Romance[COMPLETE] The masters series level 1. "How am i supposed to live without you?" Kerana musuh mereka bersatu. Kerana cinta mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Kerana sayang mereka berjanji untuk bersama hingga ke hari tua. Pertemuan mer...