bab 41

28.9K 1.7K 286
                                    

"Esok aku nak bawa Lily jumpa mummy, jadi kau kena ada dekat situ. Dan firasat aku kata yang dia akan burukkan kau dekat mummy. Kau kena pura-pura kita bergaduh atau jangan bertegur sapa" Raisya mengangguk.

"Kak Sya termenung apa tu?" soal Nahdirah riang. Dialah orang paling teruja apabila mengetahui Raisya datang kerumah.

"Tak ada pun Nad, akak cuma terfikir apa akan jadi pada rumah tangga akak. Mana tahu lepas abang Nad kahwin dengan perempuan tu. Dia ceraikan akak ke?" balas Raisya. Senyuman pahit mengakhri kata-kata.

"No! Nad akan pastikan abang takkan ceraikan akak. Nad berani jamin dengan akak" tutur Nadhirah bersungguh-sungguh.

"Nad, dia sendiri tuduh akak bunuh kawan baik dia. Nad tak ingat apa dia kata dekat akak?" Nadhirah mengangguk perlahan.

"Takpelah, Nad. Akak redha" ujar Raisya seraya mengosok bahu adik iparnya itu.

"Tapi akak—"

"Assalamulaikum" suara orang memberi salam memhentikan percakapan Nadhirah.

"Kejap eh akak, Nad nak tengok siapa. Mummy mesti sibuk layan Azeem" Raisya mengangguk. Kaki panjang gadis itu menuju kedepan. Terkejut dia apabila melihat dua figura yang dikenali.

"Kau buat apa dekat sini hah, sundal?" soal Nadhirah kasar. Dia memandang tajam wajah Lily. Kini beralih pada Faris yang diri disebelah Lily.

"Kau bawa dia datang sini, bang?" soal Nadhirah. Kening diangkat.

"Apa kau bising-bising ni Nad? Aku yang bawa dia, nak jumpa dengan mummy!" Nadhirah tergelak sinis.

"Apa? Bawa dia jumpa mummy? Kelakarlah kau ni bang..." ujar Nadhirah bersama tawa.

"Sundal kau balik jelah. Mommy aku tak hinginlah nak jumpa kau!! And one more thing takde jantan lain ke sampai suami orang kau nak kebas?" soal Nadhirah bersama riak wajah meluat.

"Eh untuk pengetahuan kau. Kakak ipar kesayangan kau tulah yang sebenarnya perampas! Bukan aku" Nadhirah tergelak sinis lagi.

"Apa apa jelah sundal. Now you get out from my house!!" Nadhirah menunjuk arah keluar dari rumah agam itu.

"Faris tengok adik you ni..." rengek Lily sambil memaut lengan Faris. Nadhirah membuat muka.

"Kau nak kena terajang dulu ke baru kau nak keluar?" soal Nadhirah. Dia sudah bersedia untuk menganggkat kaki untuk menendang gadis itu.

"You!!! ARHG!"

"Makcik istighfar banyak-banyak sikit. Tak elok tau perempuan jerit-jerit macam orang gila. Suara makcik sampai atas saya boleh dengar. Kalau sedap takpelah ini sampai nak mendung makcik jerit," celah Azeem. Eh, sejak bila pula budak kecil ini turun? Nadhirah menyemburkan tawa.

"Good Azeem, tepuk sikit" Nadhirah mengangkat tapak tangan. Merah muka Lily menahan marah.

"Siapa budak ni you?" soal Lily. Faris mengangkat bahu.

"Excuse me makcik, saya ada nama ye. A.Z.E.E.M!" budak kecil itu mengeja namanya.

"Mana mak kau? Takde rumah ke?" soal Lily bernada sinis.

"Ni mak dia, ada dekat sini" Raisya sudah berdiri tegak dihadapan mereka berdua.

"Kau mak dia, Raisya? Anak luar ni—"

Pang. Terteleng wajah Lily kekanan.

"Dia bukan anak luar nikah Lily. Mak ayah dia dah takde. Jadi aku belalah dia"

"You tengok dia lempang I. Sakit tau" rengek Lily pada Faris. Lelaki itu masih membatu.

"Kau buat apa dekat sini? Aku ingat kau dah lupa yang kau isteri aku" tutur Faris sinis.

"You, dia cakap budak tu bukan anak dia tapi I tak percaya sebab dulu dengan arwah Afiq pun dia menggatal"

"Dasar perempuan murah" ujar Lily sinis.

"No Lily, I orang pertama yang sentuh dia. And now dia bawa anak I. If you dah kahwin dengan I nanti. You lah kena jaga budak tu" cantas Faris. Haish dah melampau betul sundal ni.

'Sabar Faris, sabar!' getus hatinya.

"Kenapa I pula kena jaga anak dia? Diakan mak budak tu. Suruh dia jelah jaga" jari runcingnya menunjuk kearah Raisya.

"Apa ni bising-bising ni?" wajah Suraya muncul dari sebalik pintu.

"Aunty" sapa Lily, senyuman manis terbit dari wajah itu.

"Faris apa ni? Kenapa kamu bawa perempuannya ni datang sini?" soal Suraya. Riak wajah menyampah dihala pada Lily.

Tangan Lily yang dihulur, dibiarkan. Ee najis.

"Kitorang nak minta restu mummy dengan daddy untuk berkahwin" sesak nafas Suraya takkala mendengar kata-kata Faris.

"Allah"

"Raisya, Nadhirah bawa mummy masuk bilik. Mummy—" raisya dan Nadhirah Sempat memegang tangan Suraya. Mereka berdua memapah Suraya kebilik. Azeem membontoti mereka.

"Bik Seri, call Tengku. Suruh dia balik" arah Nadhirah takkala melihat figura pembantu rumahnya.

"Baik mbak Nahdirah"

"Nak kahwin dengan perempuan ni?" soal Nazim

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Nak kahwin dengan perempuan ni?" soal Nazim. Mata menatap sang anak yang berada dihadapannya.

"Yes! Daddy ada masalah ke?" soal Faris. Nazim mengoyakkan senyuman.

"No daddy takde masalah tapi daddy ada satu syarat" Faris mengangkat kening. Syarat apa pula ni? Jangan-jangan Nazim nak kahwinkan dia dengan Lily malam ni? Hah sudah.

"Jaga Raisya sampai dia bersalin. Boleh? Kalau tak boleh kirim salam pada majlis nikah korang berdua" ujar Nazim senada.

"What's? No, uncle. Tak boleh, nanti perempuan tu goda Faris" celah Lily.

"Perempuan itu isteri Faris. Uncle tak rasa salah pun, kalau Raisya nak goda suami dia. Melainkan yang dia goda tu suami orang! Itu baru salah" kata-kata Nazim menusuk dihati Lily. Namun riak wajahnya dikawal. Walaupun dalam hati sudah menyumpah seranah Nazim.

"Kalau Lily tak setuju, say goodbye to Faris"

"You! Say something please" malas-malas Faris mengangkat muka.

"I nak cakap apa? You know my daddy macam manakan? If dia kata A kita kena ikut, if dia kata B kita kena ikut. So I nak jawapan dari you" jawab Faris malas. Lily membisu.

Nazim sudah tersenyum kemenangan. Wahai Nazim kalau kau tahu rancangan anak menantu kau mesti kau akan sakit jantung.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Faris's Where stories live. Discover now