"Awak tengah marah ke?" soal Raisya persis seperti kanak-kanak. Dia menarik lengan baju milik Faris. Cuba memujuk Faris.
"Awak..."
"I'm sorry, saya nak bargurau je tadi. Janganlah marah" ujar Raisya sayu. Halkum milik Faris menaik menurun seperti menahan amarah. Mata kembali memandang luar tingkap. Air mata diseka. Kenapalah seorang Raisya cepat menangis?
"Macam mana aku tak marah, kau pergi cakap aku nak belanja satu restaurant tu dah kenapa? Asal kau tak cakap je aku nak beli kedai tu sekali?"
"Setakat belanja satu kedai celah gigi jelah" teringat tadi waktu hendak membayar bill.
Flashback
"Nak bil?" Mata melirih kearah Raisya yang sedang menuju ke kereta. Tadi kemain order bagai nak rak, last sekali Faris yang tolong habiskan. Lepastu boleh pula Raisya minta lamp chop Faris. Kalau makan sikit tak kisah tapi sampai licin pinggan tu.
"Nah Encik." Dihulur ke Faris bill makanan.
Total amount : Rm 10679.80 .
"Kenapa banyak sangat? Padahal aku dengan wife aku makan sikit je."
"Wife encik kata, yang encik nak belanja satu kedai sebab encik dengan dia baru bernikah. Tahniah. Semoga kekal keanak cucu," ujar cashier tersebut. Faris sudah menepuk dahi. Dari jauh ternampak seperti Raisya tersenyum. Nak kenakan aku ke minah ni?
"Bayar guna kad credit." Ditapkan sahaja kad di public bank credit card machine. Resit berjela-jela itu dibiarkan sahaja.
"Simpan resit tu." Muka ketatnya dihala kepada Raisya.
End flashback
"Awak marah saya lagi ke?" soal Raisya perlahan. Kemudian wajah dipaling kearah Faris. Mata hidung pipi kemerahan seperti lepas menangis. Faris menggeleng. Sempat juga dia mengerling Raisya disebelah.
"Yang kau nangis dah kenapa? Aku tak marah kau pun," ujar Faris mendatar. Mata masih fokus pada jalan.
"Jadi awak dah tak marah saya kan?"
"Kau tanya sekali lagi aku cium kau." Raisya mengalihkan muka ke luar tingkap.
Faris tersenyum melihat Raisya. Tangan Raisya diraih lalu digenggam sebelum bibir lelaki itu dilabuhkan dikekura tangannya.
"Kita nak pergi mana? Ini bukan jalan nak pergi rumah mama" soal Raisya. Pelik juga sebab ini bukan jalan ke rumah Puan Sri Mariam.
"Nak pergi honeymoonlah sayang"
"Awak janganlah main main. Dahlah saya tak bawa baju!"
"Siapa cakap? Baju kau ada dalam bonet. Tulah siapa suruh tidur mati sampai air liur basi keluar," Bibir Raisya muncung sedepa. Jangan sampai aku suruh kau belanja bangunan pula. Tak serik - serik nak usik orang.
"Kenapa awak buat keputusan tanpa tanya saya?" Geram tahu tak?! Orang dah rancang elok elok esok nak pergi mana, nak buat apa. Haish.
"Sebab aku suami kau."
"Hi Sofia, awak dah makan?" sapa Raisya mesra lalu dia duduk berhadapan Sofia.
"Belum tapi saya dah kenyang" ujar Sofia lalu dilontarkan pandang ke luar tingkap, pandangannya dihiasi dengan awan-awan.
"Awak tengah sedih ke Sofia?" tangan Raisya memaut tangan Sofia lalu digosok perlahan - lahan. Pertama kali dia jumpa Sofia waktu majlis pernikahannya. Mereka bersembang seakan - akan mereka pernah berkawan baik.
"Saya...okey Raisya" ujar Sofia sambil tersenyum nipis. Raisya menghembuskan nafas lega.
"Raisya..."
"Ye Sofia?"
"Ada pad tak?"
"Alamak saya takde bawaklah pula...kejap saya tanya diorang" lantas Raisya bangun mahu menuju kearah Faris dengan Rayyan yang sedang rancak bersembang namun dihalang Sofia.
"Boleh tak jangan bagitahu diorang, saya malu" ujar Sofia seraya menundukkan muka.
"Okey kejap saya tanya diorang ada tisu tak" Sofia mengganguk.
"Miss...ada tisu tak?" bisik Raisya.
"Nak buat apa ye Puan?"
"Cik Sofia period, saya takde bawak lebih-"
"Kejap ye Puan" Raisya mengganguk seraya dia memandang kearah Sofia.
"Ini dia tapi saya rasa tak cukup ni sebab perjalanan kita nak ke itali ambil masa 12jam"
"Okey...kalau macam tu tolong saya cari kain elok boleh?" pelayan itu hanya mengangguk. Lantas dia cepat - cepat pergi ke Sofia.
"Sofia...nah tisu" dihulur tisu kepada Sofia.
"Terima kasih Raisya, teman saya boleh. Takut" lantas Raisya menarik tangan Sofia ke tandas.
"Okey done, laparlah pula" digosok perut. Hormon period ke nie?
"Tapi sombong, HAHAHA. Jum lah pergi tanya" ajak Raisya. Dari tadi tak lepas Rayyan memandang Sofia bersama Raisya gelak bersama.
"Miss, boleh tak bagi apa yang ada. Dia lapar, hormon orang period" gelak Raisya pelahan namun Rayyan mendengarnya. Patut tadi Sofia macam takde mood
Mata cuba dilelapkan namun tidak boleh ditutup. Dia kembali menyelimuti badan dengan selimut yang diberi namun suhu didalam pesawat itu terlalu sejuk. Dia memandang Raisya bersama suaminya tidur berdua diruang belakang. Kini tinggal dia sahaja yang belum tidur. Kepala dipicit, sakit kepala masih belum hilang.
"Ehem kau tak tidur lagi ke?" soal Rayyan dari tepi. Tanjat gegirl.
"Belum..."
"Kenapa?" banyak tanyalah kau.
"Sejuk"
"Meh sini aku peluk kau" arah Rayyan.
"Eh takpe-takpe awak tu pergilah tidur sana. Nanti awak sakit belakang, saya dahlah gemuk" halau Sofia. Tanpa amaran Rayyan terus membaringkan diri di sebelah Sofia lalu dipeluk Sofia kemas. Badan Rayyan seakan unggun api yang memanaskan badan Sofia.
"Tak mengusahkan awak ke?" soal Sofia.
"Tidur takyah banyak cakap" ujar Rayyan dengan mata sudah tertutup. Debaran didada ditahan. Akhirnya mereka berdua tertidur bersama
YOU ARE READING
Faris's
Romance[COMPLETE] The masters series level 1. "How am i supposed to live without you?" Kerana musuh mereka bersatu. Kerana cinta mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Kerana sayang mereka berjanji untuk bersama hingga ke hari tua. Pertemuan mer...