Bab 09

34.8K 2.4K 193
                                    

Mata melillau menunggu ketibaan Umi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Mata melillau menunggu ketibaan Umi. Lantas dia menelek jam di tangan, sudah menunjukkan 6:01 pm. Tiba–tiba ada yang menegurnya.

"Raisya right? Aku Rayyan sebelah aku ni Ghibrael" kata Rayyan sambil menunjuk Ghibrael disebelahnya. Raisya hanya mengganguk.

"Abang–abang kau dekat mana?" soal Rayyan.

"Diorang ada dalam rumah, bagi anak-anak yatim duit" kata Raisya perlahan.

Kekok.

Segan.

"Kalau macam itu, kitaorang berdua masuk dulu" pamit Rayyan. Raisya mengganguk sekali lagi. Setelah kelibat mereka berdua hilang, Raisya menarik nafas lega.

Sedang dia menunggu Umi, dia ternampak sebuah kereta membehenti kereta dia bahu jalan. Mereka semua bertopeng, mahu dia berlari tetapi tubuhnya membeku disitu.

Dengan pantas tangan kecilnya di tarik kasar oleh dua orang lelaki berbadan sasa. Mahu menjerit tetapi dia diacukan pistol dikepala. Dia sudah melawan tetapi kudratnya sebagai perempuan tidak mampu menewaskan mereka berdua.

Dia pasrah, jika sesuatu berlaku padanya. Dari jauh dia ternampak satu figura yang amat dia kenali, Tengku Faris Iskandar.

"Awak, tolong!!!!" jerit Raisya.

"Kau diam perempuan" di tariknya kepala Raisya.

"Korang siapa?" soal Faris.

Senyap.

"Korang, pilih sekarang nak hidup atau mati?" soal Faris sambil menunjuk sesuatu di atas bumbung.

Itu sniper yang menembak orang dalam senyap.

"Kau tembak, perempuan ni mati" salah seorang dari mereka mengeluarkan pisau dari poket dan dihala dia tengkuk milik Raisya. Raisya sudah meraung sekuat – kuatnya.

"Kau tunggu kejap ye, sayang. Berani eh diorang buat kau macam ni" dia sudah memberi isyarat supaya penembak menembak mereka berdua yang masih teguh memegang Raisya.

Bang! Bang!

Mereka berdua jatuh terduduk manakala Raisya sudah jatuh ke tanah tetapi sempat disambut Faris.

Air mata yang tersisa dia seka oleh Faris menggunakan ibu jari miliknya.

"Kau okey?" Raisya mengganguk. Dia masih dalam dukungan Faris.

"Awak turunkan saya" pinta Raisya. Faris menurunkan Raisya ke tanah.

"Kau nak masuk macam ni? Dengan mata merah, hidung merah. Nasib baju kau tak kotor. Tak pasal-pasal orang kata aku buat kau sedih."

"Ada air mineral tak?" soal Raisya.

"Kejap aku tengok dalam kereta aku"

"Okey" Mata tertacap pada 5 orang yang mengurus mayat-mayat lelaki tersebut.

"Nah, ambil cermin ni sekali. Ini adik aku punya" hulur Faris. Raisya mengganguk.

Dia menghulur kembali air mineral dan cermin milik lelaki tersebut.

"Kau simpan jelah"

"Awak...terima kasih, kalau takde awak mesti saya dah..." katanya diiringi tangisan kecil.

"Sebab itulah aku ajak kau kahwin, boleh aku jaga kau. Lelaki-lelaki tadi diupah oleh musuh-musuh aku. And kau dah terjebak sekali, maksudnya kau dalam bahaya Raisya. Jadi kalau kau nak hidup, kau kena kahwin dengan aku" ulas Faris panjang sambil memegang kedua–dua tangan Raisya. Raisya sudah membahang.

"Kalau kau tak nak takpe...aku akan jaga kau dari jauh" dia segera melepaskan tangan Raisya.

"Kalau awak nak kahwin dengan saya boleh tapi awak kena sediakan rumah, kereta, elaun bulanan dan nafkah. Kalau awak setuju, esok juga kita kahwin." Amboi gelojohnya kau Raisya.

Faris memandangnya seakan tidak percaya. Raisya sudah melarikan pandangnya ke tempat lain kerana Faris memandangnya dalam.

"Okey aku setuju, esok juga kita kahwin" kata Faris sambil mengeyit mata pada Raisya. Raisya kembali membahang terus dia melarikan diri masuk ke dalam rumah tersebut.

 Raisya kembali membahang terus dia melarikan diri masuk ke dalam rumah tersebut

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Faris's Where stories live. Discover now