Suasana didalam kereta itu hanya kedengaran hos radio sedang berceloteh tentang berita hangat di Malaysia. Masing-masing mendiamkan diri. Raisya memerhati azeem yang sedang lena dibelakang melalui cermin pandang belakang.
"Aku ada buat salah ke Raisya?" Faris bersuara. Sesekali dia mengerling wanita itu. Raisya menggeleng perlahan. Dia letih.
"Habistu kenapa kau tak bercakap langsung dengan aku dari tadi?" soal Faris lagi. Raisya mengerluh perlahan. Mahu sahaja dia membuka mulut tetapi dia terasa berat, jadi dia memilih untuk mengangguk. Tiba-tiba kereta yang tadi bergerak kini sudah berhenti dibahu jalan.
"Aku ada buat salah ke sampai kau langsung tak nak bercakap dengan aku, love?" kepala Faris sudah menoleh kearah Raisya. Tangan kekarnya menyentuh pipi Raisya yang kian mengepau. Bebola matanya mengunci iris wanita itu. Seketika biji-biji mutiara Raisya mengalir sehingga membasahi tangan Faris.
"Just cry, love. Lepaskan segala yang terbuku didada. Jangan tinggal sesisa pun. Lepasni aku takkan benarkan kau menangis. I hate your tears, love" tatkala Raisya mendengar kata-kata Faris, makin kuat tangisannya.
"Are you done, love?" soal Faris apabila tangisan Raisya makin surut. Raisya mengangguk. Ibu jari Faris menyeka sisa-sisa air mata. Dikucup sebentar batang hidung Raisya yang memerah dek kerana menangis. Betul orang kata wajah kaum hawa sangat cantik selepas menangis. Betul ke idok readers?
"Nak tidur atau nak teman aku bawa kereta?" soal Faris. Dia tak mahu bertanya lebih-lebih takut wanita itu sakit kepala melayan soalan-soalan yang bakal ditanya oleh dia sendiri.
"Nak tidur" jawab Raisya ringkas dengan suara serak-serak basah. Faris menangguk, tempat duduk Raisya di adjust sedikit bagi keselesaan wanita itu.
"Sleep, nanti dah sampai aku kejut" Raisya menggangguk. Mata cuba dilelapkan. Akhirnya dia terlelap sendiri. Faris menggerluh perlahan, mungkin sebab dia wanita ini menahan sakit dihati. Apa yang patut dia lakukan untuk memujuk permata hati ini?
Lena Raisya diganggu dengan sesuatu benda yang sedang menguis-guis rambut panjangnya. Mata dibuka perlahan-lahan mahu melihat gerangan siapa yang menggangu tidurnya.
"Good morning, my love" suara husky itu menerpa sistem pendengaran. Automatik mata tercelik luas. Bebola mata digamah dengan tubuh badan sasa tanpa berbaju. Tanpa dia sedar, lengan kekar Faris menjadi alas kepalanya. Dia masih diposisi yang sama.
"Kau okey tak ni, Raisya?" soal lelaki itu cemas apabila melihat sang isteri tidak memberi respon.
"Saya okay, cuma terkejut sikit" kata Raisya seraya tersenyum kecil. Bebola mata menenung Faris dihadapannya. Kini beralih pada tubuh badan sang suami. Tanpa berfikir apa-apa tapak tangan didaratkan pada perut yang mempunyai sixpack itu. Sexy abe kita sore ni.
"Raisya..." panggil Faris tergetar-getar. Raisya tersenyum nakal.
"Raisya, jangan cakap aku tak bagi amaran ye" semakin galak tangan Raisya menyentuh tubuh badan Faris.
Tok.
Tok.
"Mummy, azeem nak masuk boleh?" kedengaran suara kecil dari hadapan pintu.
"Awak, pakai baju" tangan ditarik, lalu ditolak perlahan tubuh sang suami.
"Awak. Pakai. Baju." setiap perkataan yang dilontarkan ditekan satu persatu. Faris masih membatu. Arahan Raisya tidak diendahkan.
"Takde baju" bisik Faris perlahan. Raisya mengambil gebar putih lalu dibaling pada Faris.
"Make sure tutup!" arah Raisya. Rambut diikat seperti messy bun. Kaki panjangnya menuju ke pintu. Tombol pintu dipulas, wajah Azeem yang baru bangun tidur muncul dihadapan bilik.
"Kenapa sayang?" soal Raisya lembut. Ditarik masuk Azeem dalam bilik tidurnya. Sesekali dia mengerling katil. Tiada siapa. Mana pergi malaun sorang tu?
"Sebenarnya Azeem..." mulut kecil itu didekatkan dengan telinga Raisya. Seakan-akan tak mahu sesiapa terdengar perbualan mereka.
"Spill it Azeem"
"Azeem takut dengan uncle tu. Kenapa dia macam tak suka dekat Azeem, mummy? Sebab azeem marah makcik semalam tu ke?" Raisya mengalih kepala untuk melihat siapa yang Azeem maksudkan. Lah Faris! Lelaki itu baru keluar dari walkin closet.
"Uncle tu ada buat apa-apa ke dekat Azeem?" soal Raisya. Budak kecil itu menggeleng. Wanita itu tersenyum tipis.
"Good morning, big boy" sapa Faris. Dia terdengar perbualan mereka berdua. Padanlah budak kecil itu seakan cuba menjauhkan diri dari dia rupanya dia takut dengan Faris. Azeem senyum kecil bagi menjawab sapaan Faris. Takut, yelah dengan muka bengis macam tu siapa je tak takut. Cuba senyum sikit.
"Meh sini, aku bukan makan orang pun. Aku makan nasi. Tak payah takut-takut" dipanggil Azeem perlahan. Kalau kuat mau dia dimarahi mak buyung yang berada dihadapannya itu.
"Go" arah Raisya. Perlahan-lahan kaki kecil itu membuka langkah mendekati Faris.
"Muka kau sebiji dengan bapak kau" ujar Faris perlahan. Ini kali pertama dia menatap Azeem sedekat ini.
"Nak tengok tak muka bapa kau?" soal Faris. Mata Azeem bersinar-sinar. Dia mengangguk laju.
"Thank you uncle, selama ni mummy tak pernah tunjuk langsung muka arwah papa dekat Azeem. Muka mama Azeem pernah tapi sekali. Mummy cakap kita tak boleh kenang orang yang dah pergi sebab nanti diorang sedih" Faris tersenyum. Dia memandang Raisya yang sedang duduk disofa.
"Tapi ada syarat"
"Syarat apa?" soal Azeem polos.
"Call me daddy first" terbuntang mata budak kecil itu. Tiba-tiba air matanya mengalir.
"Hey, kenapa kau menangis?"
"I thought uncle—"
"Call me daddy, Azeem" air mata budak kecil itu diseka.
"Dad...daddy" Faris menarik budak kecil itu dalam pelukan hangat.
"Came here, love" Raisya mengangkat punggung menuju kearah Faris. Dia turut menarik Raisya dalam pelukan.
"I love you guys so much"
YOU ARE READING
Faris's
Romance[COMPLETE] The masters series level 1. "How am i supposed to live without you?" Kerana musuh mereka bersatu. Kerana cinta mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Kerana sayang mereka berjanji untuk bersama hingga ke hari tua. Pertemuan mer...