7 BULAN KEMUDIAN
Megat nabhan menghempas fail di tangannya ke meja. Matanya mencerlung marah memandang pembantu peribadinya.
"Get out !!" Jerkah megat nabhan kuat. Tergopoh-gapah wanita itu keluar dari bilik pejabat ketuanya.
Megat nabhan merungkai kasar tali leher yang melilit sekeliling lehernya. Lengan baju disinsing hingga ke paras siku. Pandangannya dilemparkan keluar tingkap.
Penghawa dingin yang mengalir bagaikan tidak dapat meredakan kemarahannya ketika itu. Fikirannya serabut memikirkan segala benda. Terutama sekali tentang isterinya. Perbualan antara mereka semalam kembali menerjah ke ruang fikiran.
"boleh i tanya you sesuatu?" Soal megat nabhan cuba memancing minat ain untuk berbicara dengannya. Rambut lurus ain dibelai lembut. Ain mengerling sekilas ke arah megat nabhan.
"Hmm.. apadia?" Jawabnya sepatah. Matanya masih tertumpu melihat skrin telefon. Di'scroll' atas dan bawah akaun Instagramnya.
"Nak dekat setahun dah kita kahwin. Dan i bahagia sangat dengan you." Ujar megat nabhan. Jarinya beralih mengusap pipi ain.
"So?" Soal ain sinis.
Megat nabhan berdehem. Dia membetulkan duduknya. Telefon di tangan ain diambil lantas tangan ain dikucup lembut. Kemudian mata coklat itu ditenung sedalam mungkin.
"I rasa dah tiba masanya untuk kita ada anak."
Terbuntang luas mata ain ketika itu. Direntap tangannya dari pegangan megat nabhan. Sungguh dia terkejut dengan permintaan luar batas suaminya itu.
"What? Anak?! Apa you merepek ni?" Ain menghela nafasnya kasar. Anak mata coklatnya dijulingkan ke atas. Tanda meluat dengan permintaan mengarut megat nabhan itu.
"Yes anak.. kenapa? Salah ke permintaan i?"
"Come on la megat.. kita dah bincang pasal ni kan. And you dah setuju untuk takkan sebut lagi tentang ni. But why malam ni you ungkit lagi?"
Ain bingkas turun dari katil dan berjalan menuju ke koridor. Dia berpeluk tubuh memandang ke luar. Megat nabhan yang melihat reaksi ain turut mengikut langkah ain.
"Yes i know about that, but.. i pun nak bahagia macam orang lain. Ada anak , ada isteri yang sayangkan i. Keterlaluan sangat ke permintaan i ni?"
"Kenapa? You tak bahagia hidup berdua dengan i? You rasa i tak sayangkan you macam tu?"
Megat nabhan berdecit.
Macam mana lagi untuk dia terangkan kepada ain tentang perasaanya saat ini. Perasaannya untuk menjadi seorang bapa begitu meluap-luap. Tambahan lagi apabila sering bertembung dengan rakan sekerjanya yang sudah memiliki anak.
YOU ARE READING
ZEHRA WIDURI ✔
Romantizm✅ COMPLETE STORY ✅ Kehilangan ibu bapa tercinta di usia yang muda menjadikan zehra seorang yang sangat cekal. Membesarkan seorang adik yang berusia 5 tahun bukanlah mudah baginya yang ketika itu masih belasan tahun. Satu tragedi mempertemukannya de...