→Meh! ramai² kiter cakap korea ←
(Halmeoni - Nenek)
(Halmeoni museun il iyahaji - Takde apa² nek)
(Ye - Ya)
( meog-eo boja - Mari makan)
(Unni - Kakak)
(Omma - Emak)
(Appa - Ayah)
(Arosoh - Faham)
(ppaili - cepat)
Dia tersenyum sendirian melihat gadis yang sering membuat dia berkhayal siang dan malam. Dia terpegun melihat rambut Rora yang berterbangan di tiup oleh angin. Skirt corak bunga - bunga kecil yang di pakai oleh gadis itu membuat dia kelihatan begitu comel, nampak sangat gadis kampung gaya Rora pada masa itu. Ayu !Sedang asyik memandang Rora yang tengah mengayuh di hadapan rumah besar milik Tengku Hyunna Kirana. Dia tidak perasaan Halmeoni a.k.a nenek yang menjaga makan dan minum nya. Sedang memerhati perilakunya, yang sedang curi - curi pandang di sebalik langsir bilik bujangnya.
"Apa budak bertuah ni buat? senyum sorang - sorang pulak tu! patut lah aku panggil dia tak dengar. Rupa - rupanya tengah berangan." Desis hati Tengku Nana geram melihat cucu bujang nya itu, hendak putus urat lehernya berteriak memanggil cucunya itu untuk turun makan namun, tiada sahutan.
Perlahan - lahan Tengku Nana menghampiri cucunya yang sedang berkhayal dengan dunianya sendiri. Dia memegang bahu tagap cucunya, terlopong Tengku Nana, apabila tangannya di tepis daripada bahu cucu lelakinya itu. Dia turut sama mencuri - curi pandang seperti yang di lakukan cucunya, untuk melihat apa yang melalaikan pemuda itu, hingga tidak berganjak daripada melihat di sebalik cermin kaca hitam. Dia melihat dua orang gadis sedang bermain basikal di hadapan rumah mereka sambil tertawa riang.
"Cantik budak tu kan?" Ujar Tengku Nana, segaja menyedarkan cucunya bahawa dia berada di situ.
"Of course." Balas cucunya selamba sambil tersenyum, dengan berdiri tegak sambil kedua tangannya menyeluk ke dalam poket seluar. Matanya berkaca - kaca bagai ada berjuta - juta bentuk love di dalam anak mata pemuda itu. Sah dah jatuh cinta cucu Tengku Nana.
Buat kali kedua dia terlopong, dengan perangai cucunya seketika. Setahu Tengku Nana, cucunya itu pemalu dan tidak berani bermain cinta di hadapannya. Kuat pula, penangan wanita itu, sehingga cucunya tidak menyedari Tengku Nana turut berada di situ.
Dia terpinga - pinga suara tadi seperti berada di dalam biliknya. Suara tadi sangat dia kenali, perlahan - lahan dia menoleh ke belakang. Terkejut dia melihat wajah halmeoni yang sedang bercekak pingang memandang nya.
"Halmeoni. Hah..hahahakk!!" Ujarnya tiba - tiba tertawa sambil mengaru tepi kepalanya yang tidak gatal. kantoi!! "Alamak!! halmeoni nampak ke, aku tengok awek tadi tu? dah lama ke halmeoni kat bilik aku?" Mukanya terasa panas! Malu!
"Amboi! kemain Amm ye, dok tengok pompuan kat bawah, sampai tak perasaan halmeoni kat sini??" Kata Tengku Nana menahan ketawa, melihat perilaku Amm yang sedang menahan malu.
"Hah! pompuan mana? takde lah." Amm menarik langsir untuk menutup tingkap. Khuatir jika Tengku Nana melihat apa yang dia lakukan.
"Baik Amm mengaku! kalau tak? i will report with you unni!" Tangku Nana mengugut cucunya.
"Yah! halmeoni, museun il iyahaji. Tak aci lah men report² ni, hmm." Tutur Amm dengan muka seposen. Terbayang dia wajah Tengku Yura Filzah yang garang macam singa apabila marah.
"Hah! tahu takut! meog-eo boja, ppaili !" Arah Tengku Nana menahan tawa melihat wajah cemberut cucunya.
"Ye, halmeoni." Tutur Amm lemah.
Dia membuntuti langkah wanita tua itu, Amm membalas senyuman pembantu rumah yang menarik keluar bangku yang berada di meja makan untuknya. Dia mengeluh bosan dengan kehidupan mewah, sukar untuk dia keluar melepak dengan temannya, dia rindu menari di pentas club, dia rindu bermain skateboard, dia rindu bermain Jamming dengan rakan² , bila hendak keluar pasti di larang keras oleh Tengku Nana.
Arghh!! dia rindukan semuanya yang berada di bandar Kuala Lumpur, duduk di kampung sangat membosankan! Spontan dia mengeluh, dengan kehidupannya rasa seperti burung yang berada di dalam sangkar. Tidak bebas terbang kemana dia ingin pergi.
"Amm, kenapa ni?" Tegur Tengku Nana, pada Amm yang tengah mengeluh.
"Huh? takde pa² lah, haimeoni." Amm tersenyum kelat.
"Ni mesti fikirkan, budak pompuan tadi tu kan?" Usik Tengku Nana.
"girl?" Kata Amm berpura² blur.
"Tu hah, yang Amm, dok curi² pandang tadi." Terang Tengku Nana, sambil menyumbat ayam kari ke dalam mulutnya.
"Oh. Hehhhh." Amm menyengih.
"Pulak! asal sebut sengih? sengih asal sebut?" Gurau halmeoni.
"Takde lah, dia classmate Amm lah, halmeoni. Kita orang kawan aje." Terang Amm serius.
"Amm, suka ke kedua² budak pompuan tadi tu? kalau nak halmeoni pinangkan?"
"Hahakk!! halmeoni ni, merepek aje tau? im still study lagi lah." Amm tertawa.
"Hah! sedar diri pun, so don't loving², focus on you studies. Arasoh!" Perintah Tengku Nana.
"Ye," Pendek aje Amm membalas.
Dia merebahkan tubuhnya ke katil bersaiz king miliknya, kedua tanganya di letakan di belakang kepala sambil memandang syiling berwarna putih. Dia teringat akan memorin indah bersama Omma dan Appa semasa, mereka ingin bercuti ke Canada. Namun, kapal terbang yang mereka naiki jatuh terhempas. Mujur dia dan Tengku Yura Filzah selamat kerana memakai jaket keselamatan yang di sarungkan oleh omma dan appa.
Masih segar dalam ingatannya apabila Tengku Muhammad Yusuf a.k.a Jun Sang dan Sharifah Wardina tenggelam di dalam lautan dengan ombak yang bergelora. Dia dan Tengku Yura hanya mampu meraung dalam tangisan sambil berpelukan menjerit nama Omma dan Appa yang sudah hilang di sebalik lautan biru. Terbang semua memori hitam bersama Omma dan Appa, apabila bunyi handphone menjerit minta di angkat. Amm menyeka kasar air mata di pipinya, nama Unni tertera di dada skrin iphonenya.
"Assalamualaikum, my lovely brother." Sapa Yura ceria.
"Waalaikumsalam, ada apa call?"
"Ceeh! snobbish nyer, tumbuk perut baru tahu." Kata Yura tertawa. Ingat lagi dia semasa bertumbuk dengan Amm, semasa mereka berlajar Karate bersama².
"Alah, setakat penumbuk Unni tu, apalah sangat. tak bagi kesan lah kat perut Amm, yang ada Six pack ni!!" Ujar Amm poyo, sengaja dia menekan perkataan "Six pack."
"Bluwekk!!" Yura buat gaya² muntah. Kemudian, mereka sama² tertawa.
"Ok lah, malas lah nak layan Unni. Buang air liur aje."
"Woi! kurang asam punya budak! kalau unni jumpa Amm, unni penyet² badan Amm, macam buat cekodok pisang."
Amm terkekeh ketawa mendengar kata Tengku Yura, dia bersyukur walaupun Omma dan Appa sudah tiada. Dia masih mempunyai unni Yura dan halmeoni yang menatangnya bagai minyak yang penuh. Dua insan itulah yang sering memberinya kasih sayang dari dulu sehingga sekarang.
Ok siap!!
(:(:(: :):) :)♡TQSM 4 VOTING♡
YOU ARE READING
PENANGAN wanita !!
Random☜Anyeong!! this my 2nd novel after #Mrs Right☜ Aurora Zalza, seorang gadis yang berhati tisu & terlalu naif kerana membesar di Kampung. Hatinya mula berdendam! apabila hidupnya terumbang ambing di sebabkan oleh lelaki. Akhirnya, Aurora Zalza berubah...