19: weird !

399 12 0
                                    

Dia memandang ibunya yang sedang sibuk memotong rumput di halaman rumah. Rora duduk di atas pangkin kayu sambil kakinya menguis² tanah. Dia mengeluh kasar, dengan nasib nya. Mencari pekerjaan di Kampung sangat susah, yang ada cuma kedai² kecil. Sudah 5 bulan dia menanam anggur di rumah. Bila dia menghantar resume ke ladang tempat ibunya berkerja? sayang result cemerlang seperti itu, tidak sesuai berkerja sebagai kerani. Kata bos ladang.

Ada betul nya apa Mr Chong katakan padanya itu, tapi, di mana dia harus mencari duit untuk menyambung pelajaran ke Universiti. Sedang kan hidup nya hanya cukup² makan sahaja. Dia tidak mahu memberi beban kepada Puan Salmiah. Sebab itu lah dia ingin berkerja, kumpul duit untuk belajar. Tapi ???

"Arghh!!!!!!" Rora menarik rambutnya, serabut !!

"Ya Allah! Rora kenapa jerit² ni?" Pelik puan Salmiah melihat muka cemberut Rora.

" Hurm!! Rora, tensions lah bu, kenapa susah sangat cari kerja kat kampung ni? Bila Rora bagi tengok result? semua reject. Suruh cari kerja yang elok sikit. Rora argh!!!" Rora dah geram kakinya di hentak² di atas tanah.

" Mengeluh? elok lah tu!" Marah puan Salmiah sambil menyimpan parang di atas pangkin.

" Bukan mengeluh lah bu, tapi Rora pelik lah dengan diorang tu? apa salah nya kalau Rora keja kat kedai runcit?  kat kilang ke? tak salah kan?" cerita Rora mengeluh, ai kata tak mengeluh??

" Sabar aje lah, dah bukan rezeki. Nanti abang Nain pulang kampung, Rora tanya dia ? mana tahu dia boleh bantu Rora kan ?" puan Salmiah memberi cadangan.

" Ha'ah kan bu ! ee tak sabarnya, bila  abang Nain datang sini  bu." Hati Rora sedikit senang.

" Kata nya? kalau bukan esok? tak pun lusa dia balik ." puan Salmiah tidak sabar untuk berjumpa dengan anak sulungnya itu.

" Yeke? erm,, bu dulu Rora dan abang masa kecil², macam mana? kita orang rapat tak ?" Soal Rora tersenyum simpul.

Kebabooommmmm !!!!

Lidah puan Salmiah terkelu, bagai ada bom atom menimpa tubuhnya saat mendengar soalan yang tidak pernah di jangka daripada Rora. Otak nya berdenyut tidak tahu apa yang harus di jawab dengan soalan anak daranya itu.

" Ibu,," panggil Rora sambil melambai tangan di hadapan puan Salmiah yang terkaku. 

" Err,, dulu Rora dan Nain .. emm Rora kecil ." Otak puan Salmiah berfikir untuk menjawab soalan Rora.

" Apa ibu cakap ni?” Rora pelik dengan ayat tungang langgang dari ibunya.

" Tak macam ni ...."

♪♬ kringg!!! kring !!! ♪♬


Terhenti perbualan nya pabila telefon bimbit batu gosok a. k. a Nokia model 3315, menjerit minta di jawab. Puan Salmiah mengembus nafas lega, dia terselamat daripada menjawab soalan Rora. Dia menyeluk poket seluar nya, nama Zulkarnain tertera di skrin hitam putih nya. Dengan hati gembira dia menjawab panggilan daripada Zulkarnain.

" Hello. Assalamualaikum Nain?"

Rora turut tersenyum, bila melihat wajah gembira ibunya yang sedang bercakap di talian dengan Zulkarnain.

" Waalaikumsalam, Ibu! apa khabar? rindu nya dengan ibu!" Tutur Nain tersenyum lebar.

" Ibu pun rindu, Nain bila pulang nak." Puan Salmiah dah sebak.

" Nain kat airports dah ni bu, flight Nain pukul 12pm. Alah! Ibu ni,  jangan lah sedih², mungkin petang ni kut, Nain sampai kampung.”

" Iyake! Nain balik hari ni ke!" puan Salmiah teruja.

PENANGAN wanita !! Where stories live. Discover now