38: instincts❤

562 13 0
                                    

Dia tidak mengendahkan Dr Jue yang tengah hairan memandangnya . Matanya focus pada tulisan muka taip Times New Roman di atas buku rekod pesakit. Terhenti perbuatannya tatkala matanya terancap pada satu nama keramat yang tertaip di atas buku rekod ditangannya. Alangkah, terkejut nya dia saat membaca nama di atas buku rekod berwarna biru itu.

"Zaa. Are you alright?" Pelik Dr Jue melihat muka terkejut temannya.

"Read this," Dato Zaa sebak.

Dengan kening berkerut Dr Jue mengambil buku rekod pesakit yang dihulurkan oleh temannya.

"Aurora Zalza Binti Muhammad Takashi."

Terbeliak mata Dr Jue, mengapa dia tidak perasaan dengan nama itu? Sedangkan dia sendiri yang merekod nama gadis itu. Dia sudah maklum dengan masalah yang menimpa Dato Zaa. Dia cuak bila melihat Dato Zaa sudah ingin menitiskan air mata.

"It's that? she's my daughter? Jue." Soalnya dengan suara
bergetar.

Dr Jue diam, seperti sedang berfikir sesuatu.

"Ma.. macam mana you dapat nama ni Jue? dari mana you tahu nama ni?" Soalnya tidak sabar.

"Ic budak tu. Ya i got it from Hussin." Terang Dr Jue memerah otak. Bingung juga dia bila banyak nama pesakit  yang dia rekodkan.

Tanpa membuang masa Dato Zaa, menyelongkar beg tangan nya  ingin mencari telefon bimbit. Dengan pantas dia membuat panggilan pada Hussin untuk mengarahkan lelaki itu membawa beg sandang milik Rora. Selepas mengetahui bahawa beg Rora berada di bilik ward? sepantas kilat dia mengangkat punggung dan berlari meninggalkan Dr Jue.

"Zaa, wait!"

Dr Jue menlajukan langkah kakinya bila Dato Zaa langsung  tiada tanda² untuk mahu berhenti. Dia mendekati temannya yang sedang menyelongkar isi beg sandang yang berada di sisi katil gadis itu.

"Ya Allah! Jue."

Dato Zaa menekup mulutnya, bagai tidak percaya apa yang dia lihat. Nama yang terkandung didalam kad pengenalan itu? Persis sekali dengan nama yang berada di buku rekod. Bukan itu sahaja itulah nama yang dia berikan kepada anak perempuannya.

"Oh, my god!" Dr Jue terperanjat sama.

"Jue, i nak buat DNA test?" Pinta Dato Zaa dengan mata yang digenangi dengan airmata.

"Tapi, bukan darah you padan dengan dia ke?"

"I tahu, but i nak pastikan, sama ada dia betul² anak kandungan i ataupun tak?. I tak nak kecewa lagi Jue, Please."
"I understand. dont worry, i akan buat DNA test korang." Dr Jue menyapu lembut belakang teman nya.

"Patutlah, bila i jumpa dia, hati i macam ada something. But i don't know how to explains that feelings? It's like instincts? Ya it's something like that. You know what i mean kan Jue?" Tutur Dato Zaa sambil memicit sebelah kiri kepalanya yang di baluti dengan Shawl. Binggung!!!

"Yeah i understand. Naluri seorang ibu sangat kuat Zaa." Dr Jue yakin Aurora Zalza di hadapan mereka berdua itu? Adalah anak kandung kepada temannya.

Dato Zaa menggenggam erat tangan Aurora, airmatanya jatuh menuruni pipi putih mulusnya. Adakah dihadapannya sekarang ini betul-betul anak kandungnya yang sudah lama terpisah dengannya. Atau pun hanya kebetulan sahaja? Nama Rora banyak persamaan dengan nama yang dia berikan pada anaknya, hujung nama gadis itu sama dengan hujung namanya? Jika kalau ia cuma satu kebetulan itu sangat mustahil. Binti gadis itu juga sama sangat dengan nama suaminya. Namun, dia tidak boleh terlalu yakin. DNA test adalah jawapan kepada semua persoalan yang bersarang di mindanya.

"Look Zaa. muka dia mirip sangat dengan appa dia?"

Tidak pernah dia lupakan wajah lelaki berdarah Korea itu. Mereka bertiga sangat rapat semasa belajar di bumi ginseng. Sungguh tidak di sangka? Takashi yang dulunya baik bertukar menjadi jahat.

"No! Dia mirip i." Marah Dato Zaa.

"Shusshh! Lower you voice. Ni hospital." Marah Dr Jue balik pada temannya.

"Jue, i nak bawak Aurora balik." Dato Zaa memandang wajah Dr Jue minta simpati.

Dr Jue menjulingkan matanya ke atas, tak habis2 dengan pujuk rayu nya.

"Zaa, hurgh!! please. Biar Aurora kat sini dalam dua atau tiga hari lagi. Sebab I nak perhatikan perkembangan dia." Geram Dr Jue dengan temannya.

Dato Zaa mengeluh kasar, sakit hatinya bila permintaannya tidak ditunaikan.

"Zaa. Look bukan i tak nak. But, kita kena pastikan dulu, samaada Aurora ni betul² anak you. You sendiri kata? Tak nak kecewa lagi. Isn't it?"

Dato Zaa mengangguk lemah. Benar kata dr Jue itu, tapi walaupun gadus di hadapannya itu bukan anaknya. Dia nekad menjadikan gadis itu sebagai anak angkatnya.

"Dah. Better you balik. Berehat and prayers, doa banyak², supaya Aurora cepat sembuh."

Dia tidak lepas dari memandang raut wajah Aurora yang sedang memejamkan mata. Benar kata Jue wajah itu mirip dengan suaminya. Hanya bibir dan lekuk pada dagu Aurora saja yang sama dengannya. Airmatanya jatuh ke pipi, ke mana agaknya suaminya? Sudah 18 tahun mereka tidak pernah bersua.

"Zaa, stop crying. Pegi lah balik. Dah berkulat driver tu tunggu you." Dr Jue buat lawak berharap temannya tidak sedih. Kasihan dia melihat Dato Zaa yang sering berduka.

"You menghalau i ke?" Terhibur dia dengan kata Dr Jue sebentar tadi.

"Tak lah. Eei orang tua ni. Pegi lah balik berehat. Esok² you datang lah lagi."

"Yelah, Jue tolong tengok² kan Aurora untuk i yer. Kalau ada ada apa² call i cepat² tau." arah Dato Zaa bimbang.

"I know. Dah pegi cepat, i nak Pegi check patient i ni."

Dia mengusap-usap lembut lengan Rora, dahi Rora yang berbalut di kucup kudus. Tidak sabar rasanya ingin mengetahui keputusan DNA itu nanti. Jika benar Aurora adalah anak kandungan nya. Dia bersyukur sangat² dipertemukan dengan anaknya kembali.

"I balik dulu. See you Jue." Dato Zaa memeluk erat tubuh temannya.

"Take care Zaa. See you to." Dr Jue melagakan pipi dengan Dato Zaa. Lalu, melangkah keluar daripada bilik ward.

Dengan langkah berat dia menguak pintu bilik ward. Sempat dia melihat wajah polos Aurora sebelum menutup semula pintu. Dato Zaa menarik nafasnya kemudian, mengatur langkah keluar daripada Hospital.





"Maaf, saya lambat." Kata Dato Zaa, sambil mengambil tempat di sisi Fatin.

"Tak pe, so kita nak pegi mana Dato?" Soal Hussin.

"Balik rumah lah Hussin, saya nak berehat."

Hussin mengangguk dan menghidupkan engine kereta.

"Puan okey?" Risau Fatin melihat Dato Zaa yang sedang berdiam diri.

"Yer." Jawab Dato Zaa pendek sambil mengukir senyuman.

Sepanjang perjalanan pulang ke banglo, tidak sabar rasanya  ingin mengemas bilik untuk anaknya. Firasatnya kuat mengatakan gadis itu adalah anak yang dia cari² selama ini. Tidak sabar rasanya dia ingin membawa Aurora pulang ke rumah. Dia berharap sangat semoga apa yang dia impikan akan menjadi kenyataan.



















♡TYSM 4 VOTE♡

PENANGAN wanita !! Where stories live. Discover now