Aku dan Juliana bertembung dekat lif tadi. Tak tahu pulak yang dia kena pergi site hari ni. Kata tadi nak tengok pelan yang aku dah lukis. Tak siap sepenuhnya la. Best la kalau dapat jadi arkitek ni. Dapat pergi site. Dihormati. Daripada intern ni, orang pandang rendah dekat kita.
Tadi aku dapat arahan daripada Raihan. Dia suruh aku susun fail. Fail pulak ada dekat aras 13. Kalau aras 16, boleh la aku buat kerja sambil bersembang dengan Juliana.
"Aku kena pergi site la. Tiba-tiba ada problem dekat site. Tu yang aku bergegas."
Aku mengangguk. "Oh." Sepatah je yang aku balas.
"Kau siapkan je la dulu pelan tu. Nanti dah siap sepenuhnya, kau tunjuk dekat aku tau." Katanya.
Aku mengangguk lagi.
"Nanti kau nak balik dengan siapa? Aku rasa aku balik lambat la. Aku kena pergi KK." Terlopong aku. Jauh tu. Dia pergi Kuala Kangsar seorang diri ke?
Aku mengangguk lagi. Dah kenapa aku ni. Asyik mengangguk je. "Takpe. Aku boleh balik dengan ummi." Balasku. Haa, kau orang pernah dengan janji melayu? Ni la janji melayu. Sabar je la. Hashtag sistabah. Haha. Saje nak menenangkan hati.
"Betul ke ni? Memang sorry sangat. Masalah tak boleh nak elak ni." Balas Juliana lagi.
"Betul la."
"Kau nak pergi mana pulak ni?" Tanya Juliana. Terpaksalah aku turun naik lif. Juliana nak pergi ground floor. Aku pulak nak pergi aras 13.
"Aras 13. Raihan suruh aku tadi. Katanya aku kena susun paperwork. Banyak la jugak. Kena jadikan satu fail. Paper yang dah tak nak guna tu buang. Tanya Jane mana satu paper yang perlu dibuang." Kataku.
"Oh, kiranya kau ni ditemani oleh Jane la. Takde la kau keseorangan. Okey la, bye." Balas Juliana. Lif pun dah sampai ground floor. Ju terus keluar dari perut lif. Pintu lif terus tertutup dan lif pun mula bargerak naik. "Bye."
Aku terus keluar dari perut lif. "Hye Jane." Tegurku. Jane dari tadi menunggu kedatanganku di aras 13. "Fail yang you susun sebelum ni memang superb. Memang kemas." Puji Jane melambung. Aku dah kembang setaman.
"Oh." Terlopong aku bila melihat sebuah bilik yang dipenuhi dengan fail. Banyaknya. Ni bukan kerja aku patutnya. Aku disini sebagai arkitek la. Bukannya penyusun fail.
"Bukan semua ni you kena susun. Susun yang tu je." Kata Jane lalu menunjukkan sebuah rak kecil yang tidak dipenuhi dengan fail. Nak tak nak, kena buat jugak. Kerja mulia, bukannya kerja sia-sia.
------ LUAHAN AUTHOR ------- SEBENARNYA AUTHOR SEDIH LA JUGAK SEBAB TAK DAPAT NAK BALAS MESSAGE AWAA SEMUA. AUTHOR PUNYA EMAIL NI DAH EXPIRED TU YANG TAK DAPAT NAK BALAS. BILA AUTHOR TUKAR EMAIL, TETAP SAMA. TAK BOLEH NAK BALAS MESSAGE. TAPI TAKPE, KEEP MESSAGING ME, AUTHOR AKAN BACA. TAK PUN, AWAA SEMUA KOMEN CERITA AUTHOR. KALAU YANG KOMEN, BOLEH PULAK AUTHOR BALAS. PELIK BETUL. HEHE. SO, JUM SAMBUNG MENYELAMI KISAH MR. CHARMING NI. --------
Aku terus keluar dari perut lif. Memang crowded betul lif tadi. Alamak, aku terlupa nak call ummi. Tadi sibuk sangat susun fail. Terpaksa naik cab la.
Aku terus mengeluarkan iPhoneku yang sudah retak. Ish, buruknya rupa. Hai la Rania, buruk-buruk pun iPhone kau jugak. Aplikasi yang boleh mengesan teksi aku tekan. Kita juga boleh menghubungi terus teksi yang kita hendak naiki.
Baru ibu jari hendak menyentuh button call, terus kereta Hilux berhenti di hadapanku. Rupa macam kereta abah je ni. Yeay, abah datang ambil. Rindu abah. Aku terus berlari masuk ke dalam kereta. Tangan abah aku kucup. "Assalamualaikum, abah." Kataku. Abah terus menjawab salamku.
Baru hendak memasukkan iPhone ke dalam handbag, terus abah menegurku. "Kenapa dengan handphone kamu tu?" Yeay, time ni la aku dapat pau abah. Nak harapkan duit Rania.... Sayang la nak keluarkan. "Retak." Itu je yang aku balas. Tapi aku sambung lagi. "Tapi masih boleh digunakan. Cuma retak je."
"Dah macam Hanis pulak kamu ni. Lain la kalau Hanis tu, handphone apa je la yang dia tak pernah rosakkan. Samsung y, iPhone 4s. Tanya la dia handphone apa yang dia tak pernah rosakkan." Dah mula la abah nak membuka ceramah.
Aku hanya mendiamkan diri. Entah abah nak pergi mana, aku pun tak tahu. Nasib la aku dah solat siap-siap dekat surau office tadi.
"Jom." Aku melihat sekeliling. Kereta je yang banyak. Eh, kat parking lot rupanya. Aku terus keluar dari perut kereta. Kami terus ke kedai telefon. Tak sangka abah nak belikan aku handphone baru. Patutnya kita survey dulu abah.
Sedang abah asyik bersembang dengan jurujual handphone, aku terus menerokai kedai lain. Birthday abang is around the corner. Nak belikan abang apa ye. Hm, share duit dengan Hanis je la. Aku terus keluar dari kedai serbaneka lalu terus ke kedai telefon itu semula.
Abah terus menghulurkan bungkusan beg kertas. Kalau bukan iPhone pun takpe. Waaa, abah belikan aku handphone keluaran baru. Samsung s7 edge. Wow, ni la handphone yang pelakon Korea tengah guna sekarang ni. Kami terus masuk ke dalam kereta.
"Terima kasih, abah." Kataku. Abah memberikan senyuman manis kepadaku. Sebenarnya kan, abah aku ni handsome tau. Cuma abah semakin tua je. "Daripada abah belikan Rania Samsung, kenapa abah tak nak belikan Rania iPhone je? Samsung ni lagi mahal daripada iPhone Rania." Kataku. Eh eh mulut, dah orang bagi handphone keluaran baru tu, terima aje la. Free pulak tu, lagi mau protes ke.
"Tak serik lagi ke pakai iPhone. Ni dah sampai retak, masih nak pakai iPhone!" Kata abah. Aku terdiam. Aku balik yang kena. "Serik dah. Tapi iPhone lagi best." Kataku masih nak menang.
Abah menggeleng. Tak sangka pulak abah perasan yang aku masukkan pelan lukisan aku ke boot kereta. Ingatkan abah tak perasan tadi. "Kena lukis pelan lagi?" Tanya abah. Abah memang dah kenal sangat dengan aku ni. Kalau ada kerja kursus ke, kerja macam-macam kerja la, confirm aku tak tidur. Sanggup aku korbankan waktu tidur aku.Kami berbual kosong sepanjang perjalanan. Ingatkan abah singgah melawat abang tapi tak rupanya. And one more thing, abang akan balik rumah minggu depan. Yeay, tak sabarnya nak pau abang.
**********
YEAY, TAK SABARNYA NAK BUAT KISAH RANIA DIKENAKAN OLEH BOS BARU DIA NANTI. RANIA AKAN JADI ARKITEK TAK LAMA LAGI... JANGAN LUPA VOTE AND TAMBAH DALAM LIBRARY, TAK PAKSA PUN. HEHE.
YOU ARE READING
Mr. Charming [C]
RomanceScenario cerita yg x tersusun rapi. Terserah kepada awak sama ada nak baca ataupun tidak. Thank you ❤ All it take is ONE 'Thing' Tekan la button read tu xD hahahahaha tu je. Apa yg payah nya xD Highest Ranking [#3 in Romance] Wonderful Cover cr...