"Kau hantar buku ni kat Cikgu Zain sekarang juga! Aku malas nak pergi."
Gadis itu hanya mengangguk apabila menerima arahan daripada seniornya. Matanya mengekori perlahan langkah seniornya yang berlalu pergi. Buku di tangannya di peluk ke dada dan bergerak ke bilik guru.
Mia melepasi bilik muzik. Langkahnya terhenti apabila mendengar suara seseorang.
Life is worth living
Life is worth living so live another day
The meaning of forgiveness
People make mistakes doesnt mean you have to give in
Life is worth living again
Oh oh ooh
Life is worth living again..Suara nyanyian seorang lelaki benar-benar menarik perhatian Mia. Perlahan-perlahan dia mendekati pintu bilik muzik tersebut dan mengintai dengan senyap. Berharap sesiapa yang berada di dalamnya tidak perasan akan tindakannya.
Mata coklat terang Mia menangkap seorang lelaki beruniform lengkap sekolah sedang bermain telefon di penjuru bilik sambil kedua-dua kakinya disandarkan di meja. Sekali lagi suara merdu lelaki itu mengalunkan lagu manakala matanya sibuk di skrin Iphonenya.
"Siapa?" Suara lelaki itu kedengaran membuatkan Mia terkejut. Buku yang dipegang terlepas dari genggaman. Cepat-cepat Mia mengutipnya. "Aduhh dia perasan ke?" bisiknya perlahan. Setelah selesai dengan kerja mengutipnya, Mia bangun dan mendapati lelaki bernyanyi tadi kini berada di hadapannya.
"Oh!" Mia mengundurkan diri memberi jarak diantara mereka berdua. Wajahnya ditundukkan. Lelaki tersebut mengangkat kening kanannya.
"Mengintai eh?" lelaki itu berkata dengan nada yang nakal. Mia mengangkat wajahnya untuk melihat wajah lelaki itu. Alisnya tebal dan terbentuk cantik. Warna matanya coklat pekat membuatkan wajahnya kelihatan lembut dan menenangkan. Rambutnya hitam berkilat tetapi agak tidak terurus seperti banyak kali dilarikan dengan jari. Tidak lupa juga bibir merahnya yang sedang tersenyum sinis.
Gulp. Tersenyum sinis?
"Take a picture. It'll last longer." lelaki itu berkata dalam tawa. Alahh. Dia perasan aku perhatikan muka dia ke apa? Malunyaa.
"Mana ada mengintai." Mia mengeleng. Pipinya hangat.
"Tch. Tak baik menipu." lelaki itu berkata.
"Emm. Saya pergi dulu." Mia menunduk dan berlari anak ke arah bilik guru. Lelaki itu tidak sempat berkata apa-apa memandangkan gadis di hadapannya sudahpun bergegas meninggalkannya. Senyuman lelaki itu mengiringi pemergian Mia.
"Tak sempat tanya nama." lelaki itu berkata perlahan dan kembali masuk ke dalam bilik muzik.
"Ni buku dia cikgu." Mia menyerahkan buku tersebut kepada Cikgu Zain.
"Bukan saya suruh Elyn ke hantar? Kenapa awak pula?" Cikgu Zain bertanya. Dahi Mia berkerut seribu.
"Ah emm Elyn sakit perut tadi. Jadi saya tolong hantarkan. Saya pergi dulu ye cikgu." Mia minta diri dan bergegas keluar dari bilik tersebut. Dia turun daripada tangga di blok tersebut dan mengeluh perlahan. "Kena lalu balik." Matanya memandang lorong yang menempatkan bilik muzik yang dilaluinya sebentar tadi.Ops yang diintainya. Memastikan pergerakannya seperti ninja yang handal, pantas saja dia melepasi bilik tersebut. Heheheheh.
"Lepas pun." Dia tersenyum lega. Senyumannya mati apabila lelaki bernyanyi sebentar tadi berada di hadapannya dengan senyuman di hujung bibirnya. Tangan kanan lelaki tersebut sedang mengenggam Ice Coffee Starbucks.
"Aku kat sini." lelaki itu berkata teruja. Nadanya seperti menyakat.
Mia menutup mata menahan malu. Lelaki itu menghalakan straw ke bibirnya lalu bergerak ke arah Mia.
YOU ARE READING
Painful Love
RomanceYou can break my heart in two but when it heals, it beats for you