"Before you go, can you do me a favour?", pintanya tiba-tiba. Permintaan apa lagi dah. Mata ku menjuling keatas. Tak habis lagi dia ni. Aku dah terima ajakkan makan lunch ni pun dah kira okey tau.
"I'm listening.."
"Jom ke rumah saya dulu makan ke buat benda lain ke?", katanya dengan mata masih menghala jalan raya.
"Buat apa?" dahi ku berkerut. Aku rasa tak keruan. Apa hal pulak mengikut lelaki ni.
"Awak jangan main-main. Turun kan saya cepat!", bentak ku laju. Bulu romanya saja sudah naik. Di dalam kepala terbayang perkara yang tidak enak. Jelik muka ku tiba-tiba.
"Slow down. Chill jelah", jawapnya selamba. Aku terdiam. Bengap kot dia ni. Tak kan aku nak biarkan dia nak nodai aku.
"Apa kau kata chill? Kau jangan..", kataku tersekat-sekat. Tali keledar ku gengam kuat meluah rasa terbuku di hati. Fikiran dah melencong jauh.
"Ringan-ringan je. Belum sampai tangkap basah punyalah", ujarnya. Kata-katanya buat aku bengang. Apa lagi yang dia nak rancang sebenarnya? Aku pandang sekeliling. Kalau aku nak lari tak dapat dah dalam kereta. Panas hati ku bila memikirkan. Kenapa kau lembab Arfa? Kan dah masuk perangkap dia. Dengan senang-senang je aku percaya. Kesal aku.
"Awak dah kenapa? Fikir apa sampai saya panggil pun tak dengar?", tegurnya melihat aku lama. Takut dah menguasai lama.
"Saya tak buat apa-apa lah Arfa",sampuknya tiba-tiba. Dahi aku berkerut. Boleh percaya ke? Getus ku dalam hati.
"Trust me. Aku ajak makan jelah. Ringan-ringan yang saya cakap tu pasal makanan bukan apa-apa pun. Over thinking lah awak ni. Mak saya ada je buat. Membazir je makan kat luar lagi", hujahnya berjela. Aku termalu sendiri sambil mengetuk kepala. Tersengih gigi ku pamerkan kepadanya.
Keretanya sudah sampai halaman rumahnya. Ternganga aku melihatnya, ianya nampak mewah dan besar. Bukan calang-calang orang ni rumah besar macam ni. Arfa mengikut Meor dari belakang. Dengan harapan semuanya akan baik-baik sahaja. Hishh.. kenapa berdebar ni. Macam nak jumpa mertua je. Ahahak! Perasan.
Arfa terpegun setelah masuk. Woww! Luar rumah dah cantik apatah lagi dalam rumah, double woww! Hiasan dalam kelihatan gah dengan rekaan moden.
"Mama", tegur Meor setelah masuk. Kelihatan wanita berumur lima pulahan yang baru sahaja turun dari tangga. Terus sahaja kedua belah pipinya dicium oleh anaknya.
"Siapa ni Am?", soal Puan Aisyah yang masih melihat ku. Dia tersenyum manis kepada ku. Lawa, bisik hati ku. Nampak muda.
Dipandang gadis dihadapannya ini. Cantik dan manis, pastinya pakai tudung. Gadis ini pertama kali dia melihatnya.
"Mama, kenalkan ini Arfa bakal isteri Am". Ya, aku tersenyum dan mengangguk mengiyakan. Eh wait, whatt??! Aku salah dengar ni.
"Eh tak, tak..", bantahku sambil mencerlung tajam pada Meor.
"Makcik jangan salah faham. Bukan, anak makcik ni gurau-gurau je. Kan Meor?", soal ku padanya. Berharap dia tidak serius dan hanya berkata kosong.
"I'm not joking". Katanya menghenyakkan punggungnya ke sofa. Lagaknya tenang macam boleh dibuat main-main. Aku menahan rasa marah dan sakit hati.
"Mana satu yang betul ni Am? Am kata dia bakal isteri, betul ke?", tanya Puan Aisyah yang masih melihat Arfa dengan senyuman. Kalau betul ni bakal menantu aku setujulah, bisik ku dalam hati.
"Betul ma. Am tak gurau, Am nak kawin dengan perempuan ni", ujarnya sambil menunjuk ke arah ku. Mahu menangis aku macam ni. Sesak nafasnya. Boleh jadi gila melayan lelaki ni.
"Mama terima". Dengan dua patah perkataan itu sahaja buat aku kusut. Mak dia pulak dah.
"Awak dah gila lah", ujarku keluar dari rumah tersebut. Marahnya sudah sampai ke puncak. Menyesal, menyesal!
"Arfa tunggu dulu", kejar Meor dari belakang. Mamanya mengeleng. Macam-macam diorang ni. Tapi kalau aku tak terima sampai ke tua lah aku menunggu anak bujanngnya ni kawin. Di capai lengan gadis itu dari menghalang pergi.
###
Maaf sikit je dulu. Warming up.
YOU ARE READING
© Arfa Eshal
ChickLit[Status: Complete ] Arfa Eshal telah menjadi doktor pribadi psiaktri kepada Hariz Nasri. Pertemuan yang mereka lalui mengungkap kisah Hariz disebalik kemurungannya. Hanya Arfa menjadi orang kepercayaannya. Sheikh Meor Amir pula datang tanpa di undan...