AE 23

8.7K 376 1
                                    

LAMA Amir berendam dalam tab mandi. Sudah setengah jam. Dia selesa berbaring di dalam tab sambil lagu barat yang di dendangkan melalui iPodnya. Lagu Marvin Gaye by Cahrlie putt ft Meghan Trainor sering menjadi pilihan Amir. Adakalanya lagu iti banyak kali di ulang.

Let's Marvin Gaye and get it on
You got the healing that I want
Just like they say it in the song
Until the dawn, let's Marvin Gaye and get it on

Kedua-dua belah matanya Amir tertutup rapat. Waktu yang paling dia tenang adalah buat masani. Saat dia memanjaakan dirinya sendiri. Kalau tidak padti jadualnya sebagai Doktor pasti padat dengan pesakit. Kadang-kadang dia terpaksa mengantikan rakannya yang bercuti. Jadi dia perlu memanfaatkan hari ini dengan bersenang. Fikiran Amir mengingatkan masa dia minum dengan Arfa. Walaupun sekejap tapi dia tak buang masa kalau tanpa tidak berbual dengan wanita tersebut. Kali ni fikirannya melayang jauh..

"Cornflakes banyak-banyak ni nak buat ke?",tanya ku walaupun sudah tahu. Arfa masih lagi mengacau minumanya sebelum menjawap. Sesekali matanya tak lari dari melihat jam, nampak sangat dia nak beredar cepat.

"Umm.."

"Nantilah boleh saya rasa sikit" Amir tersenyum senang.

"Nak rasa kenalah datang kat rumah",jawap ku berani kerna aku tahu dia tak mungkin datang semata-mata nak makan cornflakes ni. Boleh je beli kat kek biskut. Macam bagus saja aku mempelawanya.

"Mintak alamat rumahlah kalau macam tu', jawapnya dengan bersengih.

"Atau awak tapaukan untuk saya",ujar Amir lagi. Ewah.. ewah.. dia ingat dia siapa nak tapaukan sekali lainlah kalau kawan kerja aku.

"Kalau saya nak tapau pun untuk kawan-kawan saya." Terus terang ku. Niat nak sambung.. 'bukan awak' tapi aku masih lagi tahu dan jaga perasaan orang lain.

"Saya ni bukan kawan awak? Oh saya lupa saya kan teman lelaki awak.",candanya. Aku buat tak layan. Aku tahu dia hanya bergurau bagi memeriahkan suasana. Ada baiknya aku berdiam. Mata melihat sekeliling walaupun tak ada yang menarik.

"Diam tandanya setuju",ujarnya sambil mengenyit matanya pada Arfa.

Sejenak kami bertatapan. Renungan matanya masih tidak berganjak dari menscan wajahku. Aku tak mahu dia mentafsir wajahku, lantas saja melarikan wajah. Cuba menyembunyikan wajahku yang berona merah.

"Jadi setujulah ni?",tanya berbalik soalan tadi. Aku fikit habis sudah.

"Malas layan awak ni,"balas ku. Dia ketawa sambil mengeleng.

"Dahlah saya nak balik",sambung Arfa memohon diri. Lagipun sudah jam sudah menunjukkan lima setengah jam. Masa berjalan pantas.

Amir tersenyum lebar saat mengingati kali pertamanya dengan Arfa berdua. Kalau ikutkan hatinya memang dia nak ke rumah gadis itu,Arif pun tak ada masalah kalau aku nak ke rumahnya.

"Assalamualaikum",ucap Afiz. Pintu jeriji dan gelansar hadapan rumah di tolak. Sebaik masuk ke dalam rumah, dia terus mengunci pinti jeriji. Pintu gelansar hanya dibuka sedikit. Pintu rumah tak berkunci, seingatnya dia kunci sebelum pergi tadi. Siapa pulak yang buka ni? Tak reti tutup balik ke.

"Esha tak pergi kerja?",tanya Afiz melihat adiknya bersandar di sofa. Selalunya jam begini dia dah bertolak, ni tak tengok TV pulak.

"Lia mintak cuti hari ni"

"Aik kenapa nak cuti? Sakit ke?",tanya abangnya meletakkan tangannya ke dahi ku.

"Tak malaslah.. ",tolak Esha perlahan.

"Boleh pulak.. " Afiz melabuhkan punggung bersebelahan dengan Arfa.

"Abang ingatkan Esha pergi kerja". Dia pergi kolej tadi dan balik tengah hari sekejap memandangkan dia ada kelas petang nak di ajar bersama pelajarnya.

"Ibu mana?". Esha melentokkan kepalanya ke bahu Afiz. Saja nak bermanja sikit dengan abang keduanya ini. Jarang meluangkan masa bersama. Ketika dia bangun lagi ibunya tak ada tapi dia terima pesanan melalui mesej yang ibunya pergi pasar mungkin lambat balik.

"Ibu pergi pasar. Katanya akhir sikit balik". Hampa jugak Afiz sebab tentu ibunya ambil masa lama sikit nak masak tengah hari. Dia angankan dapatlah makan masakan ibunya.

"Esha makan apa tadi?" Perutnya lapar mahu di isi. Manalah tahu Si Esha ni masak lebih ke apa. Makan luar malas.

"Makan nasi goreng"

"Ada lagi tak?" Harap-haraplah ada masih.

"Ada, abang nak tak? Kalau tak Esha cedokkan",kata Esha menawarkan diri untuk mengambilnya. Lagipun dia tahu abangnya pasti lapar. 

Kaki ke dapur lalu nasi goreng dicedok masuk ke dalam pinggan lalu sudu diambil. Sekejap mata saja sudah siap lalu di hidang kepada Afiz.

"Terima kasih"

"Sama-sama". Alia masih lagi menonton TV di hadapannya. Cerita kartun menjadi pilihannya.   Katanya melihat cerita kartun adalah terapi untuk menghilangkan stress. Jadi Esha stress ke? 

#####

Maaf sikit.  800 words je. 

© Arfa Eshal Where stories live. Discover now