AE 65

10.3K 299 8
                                    

Arif membuat pembayaran untuk minuman yang dipesan. Dia mengucap terima kasih sebelum melangkah ke meja yang diduduki Afiz. Ibunya tak ikut ada benda nak buat katanya.

"Fikir apa?" Afiz menyiku Arif. 

"Hah?" Arif sedikit blur. 

"Fikir apa?"

"Tak fikir apa," balas Arif. Gelas minuman ditariknya dekat lalu minuman itu disedut sedikit. Telefon bimbit yang diletakkan diatas meja dikerling sekilas. Manalah tahu kot-kot ada yang menelefon.

"Along tunggu orang call ke?" tanyanya pula.

"Standby aje" balas Arif. 

"Stanby kenapa? Kau dah awek ke?" giatnya menggusik.

"Ish. Bukan tunggu dari Esha. Manalah tahu dia nak mintak apa-apa ke nanti? Dah lah buat orang risau," beritaunya.

"Esha ada beritahu dia kat mana tak? Ni kalau ibu tahu mahunya dia nak kita cari Si Esha tu sampat dapat"

"Kau tahu dia kan macam mana? Degil. Entah kemana dia pergi, bukan nak beritahu" juih Arif sedikit marah.

"Dah tu kita nak buat apa?" Tanya Afiz pula. 

"Biarlah dulu Si Esha tu nak buat apa. Pandai-pandailah Si Am tu nak  pujuk. Siapa suruh buat masalah"

Afiz pula diam. Menepuk dahi mendengar kata abang longnya ini. Kadang-kadang idea tu boleh pakai ni tak.

ARFA ESHAL  mengeluh lagi. Kali ini lebih berat! Kusut. Fikiranya semakin bertimpa-timpa. Baru kawin tiga bulan dah macam ni? Macam mana.. Astafirullah... arfa beristifar panjang.

"Esha.." seru Amir. 

Arfa Eshal pantas berpaling. Dia bingkas bangun dari duduknya lalu bergerak untuk mengorak langkah. Dia mahu menjauhi Amir.  Dia tak sudi mahu melihat suaminya itu. Macam mana Amir boleh tahu dia berada disini?

"Sayang nanti dulu.. jangan nak pergi we need to talk!" halang Amir dengan lengannya.

"Cakap pasal apa lagi Am? Saya letih macam ni" Mendatar saja dia menuturkan kata.

"I miss you, Wife! Please jangan lari lagi macam ni. Abang tak nak", suaranya seakan merayu. Sepi hidupnya tanpa Arfa disisinya. Nak mencari ni pun nasib ada orang kenalannya memberitahu.

Arfa menepis tangan Amir yang cuba memegang lengannya.

"Saya tak nak Am. Tolong beri saya ruang. Selagi masalah awak dengan pompuan tu belum selesai jangan harap nak jumpa saya." Luah Arfa kembali duduk semula.

"Then we need to talk. About us. For our future. I really need you." Jelasnya bersungguh. Riak wajahnya sudah mengambarkan fikirnya sedang bercelaru.

"Bukannya awak patut bertanggungjawab kan? Kawin dengan dia. Jadi kenapa nak cari saya lagi?" Nada suaranya bertukar tegang. Matanya melihat lama dengan pandangan hati nak terbakar.

"Ya Allah! Where did  you heard that?! Siapa cakap ni? Abang tak cadang apa-apa pun" katanya Amir melurut rambutnya perlahan. Isterinya dah salah faham terlebih jauh.

"Takde sesiapa. Habis takkan awak nak biarkan dia unsung perut tu nanti?" ujarku mendatar.

"She's crazy! She's not pregnant at all. It's just lie! Kenapa cepat sangat buat andaian ni? Saya ni nampak jahil ke, wife..?"

Arfa terkelu. Bukan dia nak menilai tapi keraguannya melebihi hadnya. Sekarang baru dia sedar, dia terlampau mengikut perasaan. Hingga dia sendiri mengabaikan perasaan suaminya. Allahu!

"Takde. Selama ni awak jaga saya, sabar dengan kerenah saya. Saya minta maaf. Saya tak layak buat awak Am. Saya minta maaf." Pintanya sekali lagi. Dia menangis dalam pelukkan suaminya.

"Awak maafkan jugak. Nanti saya susah nak beranak kalau banyak dosa" suruhnya tanpa sengaja terbagi tahu hal lain. Suaminya tak berbunyi tu yang buatkan dia cakap tak tentu.

Amir yang membeku mula berpaling sambil memegang bahu Arfa. Mukanya bercahaya terus. Telinga tak salah dengar kan?

"Apa dia?" Soalnya tak sabar-sabar.

"You become father to be.." senyum Arfa. Lega dapat memberitahunya.

Tubuh itu dirangkul dipeluknya erat. Gembira! Teruja! Kasih sayangnya semakin melimpah ruah. Mereka akan bergelar ibubapa kemudian nanti. Bibirnya lantas mendarat di pipi Si isteri bertalu-talu. Sehingga Arfa menolak kerana rimas.

"Behave yourself, husband." Ujar Arfa mula mengikut cara panggilan Amir. Tangan Amir masih lagi melingkar.

"Terima kasih, sayang" bisiknya lembut di telinga.

Melihat reaksi suaminya, bibirnya ikut mengukir senyum ikhlas. Mereka sama-sama berkongsi rasa. Secara rasminya perang dingin sudah ditamatkan!

DIA memandang hujung kasut menunggu ketibaan pintu lift berbuka.  Pintu lif terbuka dan kelihatan seorang perempuan masuk. Pakaianya seksi habis! Senyumnya mengoda. Amir menayangkan muka tak berminat sebelum memandang ke arah lain. Kemudian melangkah keluar dari perut lift.  Senyum sampai ke telinga sekalipun dia tetap tak akan berpaling tadah dari isterinya. Arfa tak payah senyum pun dia dah tergoda!

Dia menyeluk gugusan kunci dalam saku kemudian pintu rumah dibuka. Kelihatan isterinya tak dijumpai tapi TV berbuka. Takkan dah tidur?

"Eshaa..," panggilnya panjang.

"Wifee,where are you?" Suaranya sengaja dilembutkan.

"Hmm.." gumam Arfa panjang. Dia duduk berpeluk tubuh sambil menyandar kat belakang katil.

"Lambat!" kata Arfa berpaling ke arah lain. Mengelak dari suaminya.

"Sorry sayang terjumpa kawan tadi.. tapi abang sempat beli yang sayang nak tuu.." jawapnya ceria sambil mengangkat satey kiriman isterinya.

Sepantas kilat Arfa berpaling menghadap Amir. Jumpa kawan? Lelaki ke perempuan? Anasir mengarut yang bertandang dalam fikiranya seakan akan  sama dalam mimpinya. Amir dah cari orang lain ke?

"Kawan yang mana?" Soal Arfa ingi  tahu. Wajahnya dimasamkan.

"Kawan..." sengaja Amir tak menjawap penuh. Memberikan isterinya tanda tanya. Suka dia melihat wajah garang Arfa Eshal itu! Arfa sejak mengandung makin cemburu dulu dia tak pamerkan pun.

"Kawan yang mana?"tanyanya tegas. Dia mencari-cari wajah itu adakah tanda-tanda wajah miang atau tak?

"Alah kawan yang berambut panjang.." usiknya masih. Bibirnya tersenyum. Belum lagi dia habis cakap..

"Sampai hati abang!" Bantal di sisinya dihumban tepat terkena badan suaminya. Tidak puas dengan satu bantal, satu lagi diambil lalu dibaling. Kali ini dia menyambut. Arfa mendengus.

Amir menggaru kepala. Panik. Hilang sudah riak garang wajah isterinya diganti dengan sedih pula. Menggusik tak kena gaya, terimalah dia padahnya!

"Eshaa.. sayang" panggilnya lembut.

Kini Arfa menekup mukanya dengan selimut. Aku tarik lembut dan ditariknya balik.

"Abang jumpa kawan lelakilah bukan sesiapa pun"

"Esha tak nak dengar. Abang tipu!" Balasnya suara lantang.

"Kalau tak percaya. Nah pergilah telefon tanya sendiri" ujarkh menyuakan telefon padanya.

"Betul ni?", katanya menurun separuh selimut dari menutupi wajahnya.

"Iyee.."

"Sayang abang betul-betul...." ujarnya manja. Tubuh ku dipeluk kemas tak nak lepas. Perut tu dah besar pun nak peluk orang lagi, bisik Amir.

"Ya sayang isteri abang jugak..." balas ku tersenyum senang.

###
Dah siap awal sebenarnya tapi dah terdelete. Huhuhu.
Almost there! So wait for last chapter.  65 votes!

© Arfa Eshal Where stories live. Discover now