AE 14

10.8K 541 5
                                    

"Okey. Saya nak bincang pasal berkenaan ubat Hariz", ucapnya sambil menyorong kerusi ke hadapan sebelum pandangannya di lemparkan kepada Arfa.

Fail yang tadi dilihatnya kini di serahkan kepada Arfa untuk melihatnya sendiri. Dalam isi fail tersebut menyatakan isi kandungan semua ubat-ubat Hariz termasuklah fungsinya.

"Awak kenalkan ubat-ubat ni?" Vitamin C, Clonazepam, Morinaply dan selebihnya. Semua kandungan ubat ni sama sekali tak ada kena mengena dengan kemurungan. Malah fungsi clonazepam memberi ubat tidur. Marinaply pula mencegah dari penyakit.

Semua ubat tu langsung takde fungsi buat Hariz. Malah akan memudaratkan kemudian hari. Kenapalah aku langsung kaji benda ni dari awal, malah mengharapkan Doktor Eva pula yang mentest. Aku memang lalai.

"Saya rasa ada orang nak sabotaj ni", sangkalnya. Aku masih lagi melihat isi kandungan ubat tersebut. Memang tak boleh lari lagi tanggapan tu tapi siapa? Itu yang membuatkan aku berteka-teki dengan gerangan itu apabila seorang demi seorang yang berkaitan menjengah dalam kepala.

Arfa menggeleng laju. Macam-macam nanti dia tanya. Lagipula aku tak nak hal ni diketahui orang ramai.

"Hariz menghidapi major depression, mungkin ada sesuatu yang menyekatnya dari sembuh". Doktor Eva mengangguk setuju.

"Apa-apa pun awak perlu buat dia berkomunikasi, kerna awak ada doktor yang baik buat Hariz", katanya mengakhiri perjumpaan kami.

*******

Aku sampai halaman rumah Datok Ramli pada sebelas, dah nak masuk tenggah hari dah pun. Hariz ni dah beri makan ke belum? Bibik ni kekadang tak boleh diharap langsung.

"Lama bangat sih kamu?", tanya bibik yamg duduk di sofa ruang tamu. Sempat lagi aku jeling dia. Malas nak layan, sibuk je nak tahu, getusku dalam hati. Laju dia melangkah uar-uar ingin naik keatas.

"Bik, Hariz dah makan ke belum", tanya ku. Badan ku betpusing balik ke belakang kerana dia tahu pergerakkannya di ekori tadi.

"Belum"

"Kenapa belum?!", marah ku tidak puas hati. Nak tolong pun tak mahu.

"Hariz nggak mahu buka pintu jugak sih, bagaimana mahu kasinya". Mahu je aku hempuk beg aku ni dekat kepalanya. Tak boleh fikir langsung.

Dia masuk ke dapur mengambil dulang dan meletakkan masakkan tengah hari yang masih panas. Jam pun dah nak masuk pukul dua belas satu minit. Mesti Hariz lapar.

Arfa bernyanyi-nyanyi kecil sambil mengatur langkah menuju ke bilik Hariz. Melihat sahaja dulang makanan ni buat dia pun lapar apabila sampai sahaja depan pintu terus menghentikan nyanyiannya. Memang betul Hariz tak buka pintu, malah sarapan tadi tak di sentuh langsung hanya terbiar di luar. Aku memulas tombol pintu dengan mudah tak berkunci. Mata mencari susuk tubuh Hariz namun tiada.

"Hariz saya ada bawa makan tengah hari ni, keluarlah". Bawah katil tiada, sofa pun tak ada. Satu-satu tempat yang belum lagi aku cek adalah bilik air, pantas sahaja aku tuju dan mengetuk beberapa kali.

"Hariz keluar, saya ni". Tiada sahutan darinya. Kali ni ketukkan semakin kuat, tak peduli kalau dia marah. Klik! Pintu junci dibuka dari dalam.

"Apa awak buat ni Hariz!", marah Arfa. Masuk sahaja dalam Hariz terduduk lemah mukanya pucat tak bermaya.

"Sakit perut", adunya sayup-sayup.

"Tunggu sini.." Baru saja kaki nak uar-uar melangkah. Terhenti kata-kata Arfa sebaik tubuhnya dipeluk dari belakang. Hariz meluru memeluk tubuhnya secara mengejut.

"Lepas Hariz", Arfa tidak boleh bergerak. Helaan nafas Hariz begitu dekat dilehernya. Rimas rasanya.

"Hariz, saya kata lepaslah. Kalau tak saya pijak kaki awak ni", ugut ku. Hariz memejamkan kedua-dua matanya. Kedua tangannya masih lagi memeluk tubuh Arfa dengan erat. Tidak menghiraukan ugutan tersebut.

"Awak cabar saya kan..."

"Kau cakap tak tinggalkan aku. Tapi kau tak ada pun tadi pagi", bising Hariz.

"Saya jumpa Doktor Eva. Ada benda dia nak bagitahu, lepas Hariz. Awak ni dah melampau tahu tak?", kataku masih dalam pelukkannya. Merengek berapa kali barulah dia melepaskan. Arfa mengeluh lega. Pantas dia melangkah ke hadapan. Menjarakkan jauh dari mereka. Lamah-lemah pun kuat.

"Habiskan nasi ni lepastu makan ubat. Padan muka tulah mogok makan lagi kan perut masuk angin". Aku memerhatikan Hariz mula menyuap hinggalah suapan kali terakhir.

"Apa yang ko bincangkan dengan doktor tu?" Tolehnya pada ku pantas aku melarikan mata darinya.

"Kami cakap pasal awaklah". Keningnya terjongket tinggi. Bukan itu jawapan dia nak dengar. "Tahu tapi apa, beritahu jelah"

"Haa kami cakap pasal ubat awak tu. Tentang fungsi dan isi kandungan ubat sebelum ni yang awak makan. Selagi saya masuh doktor awak saya akan sembuhkan kemurungan awak ni dengan dua kombinasi iaitu dengan ubat dan therapy". Hariz menyandarkan kepalanya di sofa.

"Jadi kau dah dapat tahu ke apa motif dia nak tukar ubat tu?" Aku menganguk.

"Kau tak nak beritahu ke?" Aku pandang wajah lelaki ini lalu hanya senyum nipis.

"Buat masa ni tak. Tunggu kau sedia nak dengar". Hariz diam tak brcakap lagi. Mungkin dia tengah berfikir.

****

Vote. Comment. Selamat Hari Raya semua. Belum terlambat lagi saya nak ucapkan. 😊

20/6/2018

© Arfa Eshal Where stories live. Discover now