Opmaak regel ik zo. W.I.P. met voorwoord en achtergrondinformatie. (Dit is via laptop, en dat moet allemaal weer via ipad...)
'Mijn heer, met alle respect, maar dit kunt u niet menen! Het is dat u aan niemand verantwoording schuldig bent, anders is dit hoogverraad!', nijdig schreeuw ik tegen mijn koning.
'Deze brief is persoonlijk gepend aan u door Rack, heerser van Fregardos. Zal ik hem voorlezen?' Ik ben echt pissig.
'Black, doe rustig.'
'Hoe kan ik rustig doen als u uw koninkrijk om zeep helpt?! Luister: "Hallo koning van Wickerxot, Rack hier. Als jij me dit hebt geflikt, nadat je oorlog wilt?! Dan ga ik wraak nemen, en gaat Fregardos ook maatregelen nemen! Ik hoop voor je dat jij dit niet heb geregeld met je magiërtjes." Kennelijk was er dus een incident waar Rack boos over is, maar dat doet er niet toe. Wat er toe doet is dat hij u verdenkt omdat u schijnbaar oorlog met hem wilt. Gaat het wel goed met u? We zitten in vier oorlogen en u wilt een alliantie breken om er nog één te starten?'
'Ik heb er zo mijn redenen voor, Black, neem dat van mij aan. Ik wil het even met je hebben over je recente prestaties. Ze vallen me tegen.'
'Ze vallen u tegen?', vraag ik, zeer verrast.
'Zeker. Hoeveel veldslagen heb je gewonnen de laatste weken?'
'Nul.'
'Dat bedoel ik dus.'
'Ik heb dan ook geen veldslag gevochten. En ik heb een belegering van de hoofdstad voorkomen.'
'Je had toch wel op rooftocht kunnen gaan?'
'Nee, dat kon ik niet. Ik had hier administratieve taken, die klaarblijkelijk niet gewaardeerd worden. Ik ben niet aan het onderpresteren, dus laten we het over de huidige oorlogen hebben. We hebben oorlog met Drimba, Hankropia, Fribelium en Preüla. Hankropia zit zonder vorst, dus hun leger hebben van de stad weg kunnen drijven. Preüla is geen gevaar. Drimba wellicht wel, maar Fribelium is gevaarlijk, en een hel om binnen te vallen, en zolang we oorlog hebben met hen staat onze alliantie met Fregardos op een hellend vlak. Onze allianties met Joplata en Tipotoio zijn al tijden doodstil. En we hebben meer forten nodig ter verdediging. Een leger kon in de nacht de hoofdstad bereiken zonder opgemerkt te worden. Misschien een controversiële mening, maar ik denk dat we meer land bezitten dan we kunnen verdedigen, tegen aanvallen van buiten en binnen.'
'Dus wat wil je doen? Als het niet genoeg oplevert dan kan dit je je kop kosten.'
'Het belangrijkste is dat we het voortbestaan van onze allianties bevestigen en vrede maken met Fribelium. Hankropia krijg met een beetje geluk een vorst die vrede met ons wil en dan hebben wij macht tijdens het onderhandelen. Ik stel voor dat ik als diplomaat naar Fregardos ga. Dan kunt u ondertussen overleggen met de commandanten over betere verdedigingswerken. Zij weten wat ik wil.'
'Ik vind het een goed idee als jij naar Fregardos gaat. Over dat andere moet ik nog nadenken.'
Dat zal dan wel niet gebeuren helaas.
'Mooi. Ik hoop spoedig terug te zijn.'
Snel een brief pennen aan Rack:
"Koning Rack,
Ik ben Generaal Theren Black, van Wickerxot. Ik dien met u te spreken. Ik heb vernomen dat er een geschil was tussen u en mijn heer, koning Serv, over een oorlog, of dreiging daarvan. Ik hoop dat dit een misverstand was en bied mijn excuses aan namens mijn heer. Wij, het leger, zien oorlog tussen onze koninkrijken als volkomen zinloos.
Ik zou graag langskomen om te overleggen over de huidige politieke situatie in de wereld. Het liefste zou ik, Yawan was het dacht ik, heerser van Fribelium, ook bij dit gesprek hebben. U heeft als het goed is contacten met hem.
U hoeft niet terug te schrijven. Wanneer u deze brief ontvangt ben ik al onderweg.
Generaal Theren Black"
Ik rol de brief op en zoek dienstknapen.
'Mannen, ja, jullie, kom eens hier.'
'Wat is het, heer Black?'
'Deze brief moet bij koning Rack van Fregardos terechtkomen.'
'Al weg.' Hij grist de brief uit mijn hand.
'En jij, mag heel snel zorgen dat er een beer klaargemaakt wordt.'
Hij rent weg.
'Andere kant! Stallen, niet keuken.'
'Natuurlijk.'
'En jij, jij mag zorgen dat een pakket rantsoenen bij de stallen komt te liggen.'
'Oké!'
En terwijl dat gedaan wordt kan ik mooi mijn eigen dingen regelen. Schild, vaandel, dolk, Classificatie van Magie en mijn eigen notities.
En waar ik eerst een mok en daarna een persoon liet bewegen, probeer ik nu mezelf te laten zweven. En wanneer mijn tenen de vloer niet meer aan kunnen raken weet ik dat de beschrijving die ik voor Exploitatie heb klopt. Buit uit, geeft macht.
Macht.
JE LEEST
SIEGE S01 ©
FantasySIEGE, een verhaal over een wereld. In die wereld, zit een continent met elf landen. Al lang hebben ze oorlog met elkaar... Maar ook samenwerkingen worden gesmeed. Volg de verhalen van meer dan 10 karakters, die allemaal hun eigen avonturen beleven...