100. Flore

60 6 22
                                    

Eerste hoofdstukje van Zanaxx0 !!! Er doet een wekker mee met het hoofdstuk maar omdat ik geen zin heb om te zeuren kan je bij de 'moderne objecten die toch bij siege meedoen omdat die tijdloos is' waar alleen benzine stond nu ook de wekker toevoegen.

Ik lig nog in dromenland als het harde geluid van mijn wekker mijn oren binnendringt. Ik open met veel moeite mijn ogen en ik zie dat het half zes is. Ik druk de snoozeknop in en draai me weer om waarna ik meteen weer in slaap val. Ik heb geen idee hoeveel later het is als ik door elkaar wordt geschud en het dit keer een scherpe stem is die mijn oren binnendringt: "Flore, Flore, wakker worden!" Ik zucht en ik til mijn hoofd een klein beetje omhoog zodat ik in de ogen van mijn moeder kijk. Dat is het moment waarop alles binnenkomt, de reden waarom ik zo vroeg op moet staan. Vandaag begint de strijd voor een nieuwe heerser in Shaflista, Layla was blijkbaar toch niet goed genoeg. Ik mompel: "Mama, ik wil niet, ik ben pas tien geworden! Waarom moet ik meedoen en niet Gebbert? Hij is toch al zestien? Je hebt meer aan hem!" Mijn moeder trekt me aan mijn arm omhoog: "Flore, nu ga jij eens goed luisteren! Ik heb je dit al meerdere keren uitgelegd en dit is de laatste keer! Shaflista heeft meer aan een vrouw aan de macht en als Layla op haar veertiende heerseres is geworden kan jij het ook op je tiende! Heb je dat begrepen Flore?" Ik knik angstig, bang dat ze boos wordt. "Trek nu maar snel je kleren aan die we gisteren hebben uitgekozen!"

Een uurtje laten zitten we in de kar en ik zie de hoofdstad Shaflist al opdoemen in de verte. Wij wonen zelf niet in de hoofdstad, maar in het dichtsbijzijndste dorp, Flista 3. Mijn moeder zit naast me in de kar en ze kijkt opgewonden rond, ze heeft er volgens mij echt heel erg veel zin in. Naar verwachting zullen er meer dan honderd kandidaten komen en daar wordt na drie strenge selectiedagen een iemand uitgepikt, degene die de heerser van het rijk mag worden. Ik hoop echt dat ik dat niet ben, met mijn tienjarige leeftijd ben ik vast een van de jongste dus ze zullen heel veel meer hebben aan een wat ouder iemand. Ze zeiden dat ze iemand zochten van tussen de acht en achtentwintig jaar oud, maar ik denk niet dat er heel veel achtjarigen op af zullen komen. We rijden langzaam een buitenwijk van Shaflist in en ik zie allemaal mensen naar ons kijken. De eerste selectieronde is nog niet eens binnen de stadspoorten, maar op een groot grasveld buiten de stad. Als we daar aankomen kijk ik mijn ogen uit, overal mensen, overal verschillende kleuren. Ik geef het niet graag toe, maar het is echt prachtig.

Een uurtje later sta ik tussen de grote groep met mensen die ook meedoen met de SPELEN, zoals heerseres Layla het zegt. Ze staat op het grote podium, wachtend totdat ze met haar toespraak kan beginnen. Als het geroezemoes eindelijk stilvalt begint ze meteen met praten: "Jullie zijn hier allemaal bijelkaar gekomen om mee te doen met de SPELEN, de strijd over wie de nieuwe heerser of heerseres gaat worden. Ik vind het geweldig dat jullie allemaal bij elkaar zijn gekomen en daarom gaan we hier een paar leuke dagen houden. Jullie gaan straks als eerste boogschieten, jullie hebben een nummer gekregen en naar die baan moeten jullie gaan. Boogschieten is een belangrijk onderdeel. Alle heersers van Shaflista konden goed boogschieten, boogschieten is bij ons een teken dat je ook goed beslissingen kan maken voor ons rijk. Misschien doe je het wel zo indrukwekkend dat de SPELEN meteen op stop worden gezet en dat jij de nieuwe heerser wordt! Veel succes iedereen." De menigte begint te klappen en ik doe mee, gewoon omdat het zo hoort. Langzaam begint de meningte te lopen en zich te verspreiden over de tien banen. Ik loop naar de derde baan toe, het nummer die ik heb gekregen. Er komen nog wat meer mensen staan, het valt me op dat ik het enige meisje ben en dan komt er ook een coach bijstaan. Hij heft zijn stem op: "Welkom mensen van baan 3. We gaan hier boogschieten! Als eerste mag Frankie. Een veertienjarige jongen doet een stapje naar voren waarna hij zonder aarzelen de boog pakt, de pijl die er al inzit naar achteren trekt en hem dan wegschiet. Helemaal mis en een paar oudere mensen beginnen te lachen. Frankie vind het minder leuk en hij neemt boos een aantal stappen naar achteren. De volgende die mag schieten is een oudere man, hij neemt even de tijd en schiet hem dan in de blauwe ring. Ik hoor een aantal mensen klappen, blijkbaar is dit een prestatie? De man draait zich glunderend om en al snel hoor ik mijn naam. Mijn hart bonst in mijn keel, ik heb het nog nooit gedaan, ik weet niet eens hoe het moet. Ik pak trillend de boog aan en trek op goed geluk de pijl naar achteren waarna ik hem loslaat. De gesprekken van de mannen die aan het kletsen waren vielen stil en toen kreeg ik het ook door, ik had hem in de roos geschoten.

Ik hoorde de stem van de coach: "Wauwwauwwauwwauw," en daarna schreeuwde hij: "Stop de SPELEN, we hebben de nieuwe heerseres gevonden!"

SIEGE S01 ©Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu