47. Wadt wijze woorden

55 6 23
                                    

Een paar stukken uit het boek 'Wadt wijze woorden' van een oud-Tipotaanse schrijver, Plarum Dritionus. Het is in een oud-Tipotaans dialect geschreven en nooit uitgebracht doordat het vrij discriminerend was. Tijdens de Raffalische opstand is het boek verscheurd, en alleen deze stukken zijn overgebleven. Sommige stukken zijn weggekrast, te kenmerken aan de streepjes. Het boek is uitgekomen in het jaar 29 en Dritionus is begonnen met schrijven in 28.
- Het bijschrift erbij uit een bibliotheek in Fregardos.
Op een los kaartje erbij is geschreven: Het is niet zeker of Dritionus echt filosoof was.

Op een dag besefte ik me dat er veel waanzin wordt gespróken in de wereldt. Sinds ik als Tipotaanse filósoof hier niet tegen kan, kómen er wadt wijze woorden in déze duistere wereldt.
- Plarum Dritionus, 27 November 28

Elcke cendt teldt, waarom ook niet? Je kan béter léven medt geldt dan zonder geldt!

Je kan béter tellen hoeveel dágen je leefdt, dan hoeveel járen. Dadt is veel preciezer zodadt ook de --- hedt begrijpen.

Vógels zijn leuke dieren.

Onthoofding is dódelijk, zei een man ooidt. Hij hadt gelijk. De dag láter gebeurde hedt, en hij was inderdaadt doodt.

Shapeshifters moeten ---.

Tipotoio is het besdt!

SIEGE S01 ©Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu