'En toen besloot ik hierheen te komen,' besluit ik mijn verhaal. Ik zit met een kop zwarte koffie aan de eikenhouten tafel voor de haard. Nilus zit tegenover me, eveneens met een kop koffie. Hij is het hoofd van de Sathú in Hankropia, en ik had besloten dat het veilig was naar hem toe te gaan. Als je eenmaal weg bent van een plek, kun je die geur immers niet lang vasthouden en zou dus je ware aard weer bovendrijven, mocht je een Sàthéstòkn zijn. Alle Sathú die in het veld zijn, zijn dus automatisch veilig, en dus kon ik in ieder geval nog naar Nilus toe.
Nilus staart naar zijn kop koffie. 'Ze klinken wel als een grote bedreiging ja. De hele mensheid in een jaar wegkrijgen? Waar moeten ze dan heen?'
'Waarschijnlijk bedoelde Yuwen dat we ze moeten vermoorden,' zucht ik.
'Goeie deal dan. Of zij vermoorden ze, waardoor wij in ieder geval de kans hadden om te tegen te houden, of wij vermoorden ze nu. Ik weet al wat ik zou kiezen.'
'Ik ook. Daarbij hebben we nog een heel jaar voordat ze de mensheid gaan uitroeien, dus we hebben nog wel tijd.'
Het blijft even stil. 'Is er hier in Hankropia nog wat gebeurd?' vraag ik uiteindelijk
Nilus knikt snel. 'Ohja, zeker weten. Het is ongelooflijk wat er in een paar dagen kan gebeuren. Wickerxot heeft een nieuwe koning, Theren Black. Hij heeft het land samengevoegd met Hankropia, aangezien zijn vrouw Lave hier koningin is. Daarom werk ik nu sinds kort ook meer samen met de Sathúleider in Wickerxot.'
Ik trek een wenkbrauw op. 'Toevallig dat ze allebei heerser zijn geworden op hetzelfde moment, en dus nu een extra groot land hebben. Ik geloof niet echt in toeval.'
'Het zou mij ook niets verbazen als het geen toeval is. Black toont al langer een diepe interesse in magie, en de voormalige koning van Wickerxot stierf héél toevallig toen alleen Black erbij was. Black staat daarbij bekend als sluw en ambititeus, dus als je alles bij elkaar optelt...'
Mijn andere wenkbrauw gaat nu ook omhoog. 'Interessant. Hoe is hij als koning?'
'Tot nu toe heeft hij nog geen bijzondere keuzes gemaakt. Hij probeert allianties met andere landen te sluiten en er zelfs voor te zorgen dat ze een deel van de Unie van Hankropia en Wickrexot worden.'
'Machtshonger dus.'
'Waarschijnlijk wel ja. Hij heeft ook een soort spionagedienst opgericht, de Eksterorde. Ze leren er zelfs magie!' Ik doe mijn mond al open om iets te zeggen, maar hij is me voor. 'Ja ik heb al mensen laten infiltreren, ik weet wat mijn werk is.'
Ik sla mijn mond dicht.
'Maar, zijn meest bijzondere keuze is toch wel een reusachtig standbeeld waarvoor hij de opdracht heeft gegeven,' gaat Nilus verder. 'Ik weet niet wat hem bezielde, maar ik weet niet of het volk zo blij wordt van een reusachtig standbeeld van een koning van nog maar een week oud.'
'Ik ook niet. Ik zou er in ieder geval niet zo blij van worden.' Ik neem een slok van mijn koffie. 'Over die Eksterorde, wordt de magie ook beoefent op partners? Dat zou problemen kunnen opleveren vanwege de immuniteit.'
'Volgens mij niet, maar dat komt voornamelijk doordat ze allesbehalve ver zijn met de training. Behalve onze mensen natuurlijk, een aantal schijnen om een of andere reden ontzettend ontzettend hoge cijfers te halen op de training,' zegt Nilus met een glimlach.
'Goh, waarom verbaast me dat nou niet?' zeg ik. Ook ik pers een kleine glimlach uit mijn mond.
Ik sta op, en schuif de stoel aan de tafel. 'Ik ga maar eens naar bed, en een brief schrijven. De mensen, of in ieder geval de heersers, hebben het recht te weten in welk gevaar ze verkeren.'
Nilus knikt goedkeurend. We groeten elkaar nog, voor ik de trap naar boven neem naar de gastenkamer. Daar ga ik zitten aan een groot, eikenhouten bureau. Ik haal een pen en papier tevoorschijn, en begin te schrijven.
Beste heersers van Wickerxot en Hankropia, Preula, Shaflista, Raffalala, Joplatla, Drimba, Fregardos, Fribelium, Anilito en Tipotoio.
Zoals jullie wel weten zijn Fribelium en Atlaantis van de kaart geveegd. Dit is allebei door dezelfde persoon gebeurd, of beter gezegd, personen. Yawan en Glanola hebben samen met de hulp van Yuwen twee volledige bevolkingen uitgemoord. Misschien zijn ze bij jullie bekend, maar misschien heeft u nog nooit van ze gehoord. Yuwen is verdwenen, waarheen precies weet ik niet.
Ze hebben mij een bedreiging gestuurd. Als ik niet binnen een jaar de volledige mensheid van aarde verwijder, zullen ze jullie iets aandoen. Jullie hebben gezien wat ze met Fribelium en Atlaantis hebben gedaan, wees niet zo arrogant om te denken dat jullie het wel zullen overleven. Hoogmoed komt voor de val.
Het is daarom belangrijk om je vijanden te kennen. Yawan is een Godun. Hij heeft de kracht om zichzelf in elk ander wezen te veranderen. Glanola heeft de kracht om iemands ziel over te nemen. Vertrouw niemand, elk persoon of wezen kan de vijand zijn. Het is belangrijk om op je hoede te zijn en dus altijd bedacht te zijn op een aanval. Probeer ze op te sporen en te doden, maar let op, na een paar dagen worden ze weer levend. Het is dus belangrijk om er iemand bij te hebben staan die ze meteen kan vermoorden als ze weer levend worden.
Ik kauw even op mijn pen. Ik vraag wel veel van ze, iemand vermoorden omdat een vreemde persoon in een brief het ze zegt. Waarom zouden ze een willekeurig persoon uit een brief opeens blindelings vertrouwen.
Ik weet dat ik veel van jullie vraag. Wie ben ik, een vreemde, iemand die jullie niet kennen, die durft te beweren dat diegene erachter is gekomen wie deze genocides heeft gepleegd? Wie ben ik om zomaar twee mensen voor eeuwig ter dood te veroordelen? Misschien ben ik wel een doodnormaal mens die twee mensen ontzettend haat. Misschien ben ik zelf wel overgenomen door Glanola.
Ik kan jullie niet de reden vertellen. Ik kan jullie op geen enkele manier de naam geven van de groep waar ik bij hoor. Niet omdat ik het niet wil, maar simpelweg omdat het niet kan. Magie is hier in het spel. Wat ik jullie wel kan geven is mijn naam. Vythe. Mijn naam is Vythe Novacles, en ik ben allesbehalve een doodnormaal persoon. Dit is het enige wat ik jullie kan geven over mijn identiteit. Maar maken jullie je maar geen zorgen, mijn bescherming is al lang en breed geregeld.
Die van jullie niet. Dus verdedig jezelf, versterk de bewaking. Blijf zoeken naar Yawan en Glanola, spoor ze op en vermoord ze. Zij hebben hun kans op vrede gehad, ze zullen nu moeten boeten. Ik zal het weten zodra het jullie is gelukt, maak je daar niet druk om.
Ook ik blijf de jacht voortzetten op Yawan en Glanola. En ik hoop dat jullie mij zullen helpen, ook al verwacht ik niet van jullie dat jullie mij in een keer zullen vertrouwen. Mocht je mij willen bereiken, kan dat. Schrijf een brief en adresseer hem vervolgens aan de Schaduwen en aan Vythe. Dan zal ik de boodschap ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Vythe Novacles.Met een zucht leun ik achterover. Ik lees de brief nog een keer na, en besluit dan dat hij goed genoeg is om te versturen. Ik geef de brief aan Nilus, die ervoor zorgt dat hij zal worden overgeschreven en verstuurd naar de juiste adressen.
Daarna loop ik naar mijn bed, waar ik al in slaap val voordat mijn hoofd het kussen heeft geraakt.
JE LEEST
SIEGE S01 ©
FantasySIEGE, een verhaal over een wereld. In die wereld, zit een continent met elf landen. Al lang hebben ze oorlog met elkaar... Maar ook samenwerkingen worden gesmeed. Volg de verhalen van meer dan 10 karakters, die allemaal hun eigen avonturen beleven...