77. Raielle

15 5 0
                                    

Beste Raielle,
Generaal Theren zal je morgen vergezellen in je reis naar Cragal. Er staan twee lu's klaar voor je met reisbenodigdheden.
Goede reis,
Tahire

Ik zucht, nu gaat de reis natuurlijk weer langer duren. Nou ja, niet heel veel aan te doen.

'Hier, jij neemt deze nji, hij is al voor je gezadeld.'
'Wat is dat ooit?!' Terwijl hij kijkt naar het katachtige wezen. Het schudde zijn rood bruine vacht en keek Theren aan.
'Een nji.'
'Waar is mijn paard?'
'In de stallen.'
'Haal hem.'
'We reizen per nji, dat zal sneller en makkelijker gaan.'
'Maa-'
'Nee, we gaan per nji, punt.'

Ik zadel mijn nji op hierna. Ik hoor hem nog wat mompelen wanneer ik mijn rug naar hem draai, maar ik reageer er niet op. Ik stap op en kijk hem aan. 'We gaan.' Dan spoor ik mijn nji aan en laat hem rustig naar de poort dribbelden. De wachten zien mij en laten de poort open. We lopen rustig langs de huisjes die buiten de muur staan.

—•—•—•—•—

'Dus, vertel is iets over dat zielenvangen.'
Ik kijk naast mij naar Black.
'Wat wil je weten?'
'Alles.'
'Nou, je hebt deze kristallen die in een mijn dicht in Cragal worden gemijnd. Deze worden geslepen en daarna betovert.'
'Betovert? Welke magiesoort valt dat onder.'
'Weet ik niet, het is betoveren.'
'Ja maar, is het alteratie of conjuratie'
'Geen flauw idee, ligt aan de betovering i guess. Als je een vuurbetovering gebruikt valt het waarschijnlijk onder iets anders dan een wondbetovering.'
Ik pak mijn dolk en zwaai er mee.
'Nu zat er geen betovering op maar als ik er bijvoorbeeld een vuurbetovering op doe za er iets heel anders gebeuren.'
Ik spreek een vuurbetovering uit en zwaai nog een keer met mijn dolk. Er komen vlammen van het lemmet af en ze zijn net zo snel weer weg als ze er waren. Ik haal de betover8ng er weer van af en kijk naar Black.
'Is het een heel moeilijk iets om te doen? Ik ben vrij bekwaam in bijvoorbeeld het gebruik van een zekere verlammingsspreuk, zou ik die als betovering kunnen gebruiken?
'Ik denk het wel, maar ik zou het niet weten. Ik zou niet kunnen zeggen of het moeilijk is voor je, wij zijn er mee opgegroeid.'
'Ah,'
Ik geef mijn dolk aan hem.
'Probeer maar.'
Ik zie hem iets mompelen en met zijn handen doen.
'Zou ik het op je mogen proberen?'
Ik kijk hem aan alsof hij gek is geworden. Ik zucht en rijd verder zonder iets te zeggen.
'?!!!????!?!?!?!?'
'Als je even wacht, we zijn bijna bij een ganzen handelaar.' Zeg ik geïrriteerd.
'Beletselteken'

—•—•—•—•—

Ik pak de gans aan terwijl ik de handelaar geld geef.
'Succes ermee,' zeg ik terwijl ik de gans geef 'maak het niet te bloederig.'
Hij steekt de dolk in flipper van de gans. Het spartelt wild in zijn andere hand.
'Dammit!'
'Niet gewerkt hoor ik?'
'Nee, ik wilde hem verdoven.'

—•—•—•—•—

Na nog een dag reizen komen we aan bij Cragal. We rijden naar de poort en ik spreek één van de wachten aan. 'Raielle, hofmagier van de koningin, ik ben hier met Theren Black, prins van Hankropia en generaal van Wickerxot, we willen graag de stad in'
'U en uw reisgenoot zullen helaas moeten worden gecheckt, er is een beroving geweest in Paigarcan.'
'Hoe bedoelt u we moeten worden gecheckt, vertrouwt u de hofmagier van de koningin en de prins van Hankropia én de generaal van Wickerxot niet?! Wat een onzin, we hebben een week gereisd en we worden zo ontvangen!' Ik kijk zuchtend naar generaal Black. Ik geef onze tassen aan en wacht rustig af.

Black is er niet blij mee maar uiteindelijk kan ik hem wegslepen bij de poort.
'Waarom gaat uw niet op de markt kijken, of naar het museum, de mijnende zijn als het goed is ook nog open als u daar wilt kijken. Ik ga alvast naar de herberg voor onze kamers.'
'Wat is er te zien in dat museum?'
'Zielenstenen, de zieltabletten en nog meer dingen over de geschiedenis van Cragal en Tipotoio in het algemeen.'
'De zieltabletten?'
'Eeuwenoude tabletten, met de instructies om zielen te vangen. Ze zijn in het oud-oud-Tipotoioaans, maar er staan vertalingen naast.'

SIEGE S01 ©Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu