31. Yawan

48 7 2
                                    

Toch nog even het hoofdstukje van OnzinPower online gegooid.

Machtswisselingen gingen maar door. Eerst Shaflista, daarna Hankropia. Het zou me niets verbazen als Black straks ook de macht ging grijpen. Ik had van Glanola over zijn magie gehoord.
Glanola was trouwens nergens meer te bekennen. Het leek wel of ze van de aardbodem was verdwenen. Pas later kwam ik erachter dat ik nog een machtswisseling had gemist. Lave had de macht in Hankropia gepakt.
Ook heb ik nog even een commandant van Rack gevraagd naar de situatie in Fregardos. Het schijnt dat Rack Hankropia aan ging vallen. Nou was ik mijn beste bondgenoot kwijt. En ik wil alleen meer vrede! Het probleem van Fribelium is, dat het gewoon een onmogelijk over te nemen vesting is en van vroeger uit hadden we altijd oorlog. Nog steeds willen mensen het veroveren, puur voor status. We zitten in een spiraal waar we niet uit komen! Willen we vrede, worden we aangevallen, worden we aangevallen, willen we vrede!
Nou ja, niks aan te doen. Door met het plan. Fribeliums vesting Hemeltop mag dan onneembaar zijn, dat geld niet voor de rest van het land. En nu Black magie had... ik moest er niet aan denken wat dat aan kon richten in verkeerde handen. Ik was nog steeds een Shapeshifter. Maar als ik dat publiekelijk toonde werd ik afgezet als koning!
Ik moest een hand leggen op magie. Het liefst die van de zogenoemde Illusie. Slechte naam. Je kan magie niet classificeren. Net zomin als je mensen kan classificeren op huidskleur. Maakt ook niet uit. Volgens de oude legende van Fribelium waren er drie manieren om aan magie te komen. Je kon ermee geboren worden. Nou, dat was ik niet. Ik ben al Shapeshifter en die dingen komen niet samen. Je kan eeuwen gaan oefenen. Te veel werk. Ik had geen eeuwen, hooguit dagen! Of je kan het bloed drinken van een van de oude Zwarte Gepanserde Nachtvlagdraken. Ik had niet heel veel keus. Ik moest een Zwarte Gepantserde Nachtvlagdraak vinden. Gelukkig kon ik nu wel weer in zo'n draak veranderen. Het gif was weg.

Het duurde niet eens bijster lang om zo'n draak te vinden. Als je wist waar je moest zoeken. Het bloed drinken duurde ook niet lang. Een soort teek met hele scherpe tandjes kan dat heel goed. En laat ik nou net een Shapshifter zijn. Wat een toeval.
Terwijl ik dronk voelde ik langzaam een bepaalde kracht in mij opkomen. Een kracht die ik niet kon kanaliseren. Wat was dit een dom plan. Ik kon alleen niet meer terug. En dat wilde ik ook niet.
Nadat de draak van een paar milliliter bloed was ontdaan keerde ik terug naar kasteel Hemeltop om een boek over magie te zoeken. Wat ik las maakte me mezelf vervloeken voor alles wat ik kende aan vervloekingen.
Het schijnt dat als je niet weet hoe je met magie om moet gaan, het willekeurig geactiveerd word. Zeker als je de kracht van een draak gebruikt. Ook werd beschreven hoe je als Shapeshifter vooral niet te veel magie moet gebruiken, dan zouden er bijeffecten optreden. Ik voldeed aan alle eisen om keihard te falen. Wat een domme en impulsieve actie. Hoe had Black zijn magie onder controle gekregen. Hij was er waarschijnlijk mee geboren en had een voordeel, maar magie was feitelijk de kanalisatie van een kracht die niet te kanaliseren valt. (Snap je het nog? Het kan nog erger.) Vergelijk het eens met de zwaartekracht van de zon. Hier kunnen we niks mee, maar we gebruiken de kracht wel voor onze goede zaak. Zoiets is het ongeveer. Ga gerust tegen me in als je het er niet mee eens bent.

Op het moment dat het niet erger kan, word het erger. We zitten net midden in een vergadering over de oorlogen hier, wat een zeldzaam thema, als de huidige commandant binnenkomt.
'Heer... ze staan voor onze poorten... het leger... van Racks Fregardos!'
'WAT?!' Uit woede dood ik de commandant.
Ik ga naar buiten en daar staat inderdaad een immens leger te wachten op beter weer. Ofterwijl, minder gifgas.
Het leger droeg de banieren van Fregardos, dat was waar. Maar waarom zou Rack mij aanvallen? Daar was geen enkele reden voor! Tenzij hij mijn bondgenootschap met Hankropia niet kon waarderen. Niet gedacht dat zijn stemming zo snel om zo slaan. Van schrik veranderde mijn lichaam zichzelf iets. Helaas werd dat opgemerkt. Door iedereen.
Het leger verdween volledig, ging in rook op. Ik stond te trillen op mijn benen. Dit mocht niet gebeuren. Ik werd afgezet als koning van de mensen. Dat liet ik niet toe. Al moet ik mijn eigen volk toetakelen, dat ging niet gebeuren. Ik moest mijn plan eindelijk in werking zetten.
De lokroep van een bont en blauw gevlekte oelewapper, drie keer herhaald in een tijdsspanne van zeveneneenhalve seconde. Dat was het teken dat ik gaf.
Alle toegangen tot alle berggangen in Fribelium werden afgesloten. Alle mensen in het gangenstelsel werden eruit gezet. Ik vloog weg, voordat mensen mij officieel konden onttronen.
Ik vloog dwars door een vulkaan en belande waar ik wilde zijn. Deze grot had ik een jaar geleden ontdekt. Deze grot was onneembaar. Niemand kon naar binnen of buiten. Het was een grot vol elven.
De magie van deze elven, verenigd, om ieder mens te verwoesten, kon niet door mensen worden verslagen. Wat je er ook aan kracht of magie tegenaangooide. Ee waren namelijk maar twee sterke magieën: liefde en haat. En deze magie was haat. Verenigde haat.
Ik werd als enige mens toegelaten. Vooral omdat ik geen mens ben. Mijn officiële vorm is voor iedereen geheim. Elven weten dat ik geen mens ben, daarom staan ze mij toe hier te komen. Ik heb eigenlijk net zoveel haat tegen mensen als zij. Alleen pak ik het iets slimmer aan.
Het enige wat nog ontbrak om alle mensen in Fribelium uit te roeien was het geheime wapen van Glanola. Met mijn gedachten probeerde ik haar te bereiken. Maar ik kwam niet door. Wat was er gebeurt? Zelfs als ze sliep kon ik doorkomen! Wat is er gebeurd?

SIEGE S01 ©Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu