68. Vythe

13 4 0
                                    

Ik klop op de hals van mijn paard, dat bepakt en bezakt voor me staat. Vandaag is de dag dat ik op weg ga naar de huidige verblijfplaats van die moordenaars. Uit mijn ooghoek zie ik Lados, de Eerste Shat, naar me toelopen.

'Getyr vali, Vythe,' zegt hij tegen mij. Hij maakt een buiging die net iets onder mijn schouder komt. Het is de officiële begroeting onder de Shati.

'Getyr amos,' antwoord ik, terwijl ik een buiging maak die net iets lager is, als teken van respect voor zijn hogere rank. 'Wat brengt u hier?'

'Ik ben hier om de precieze gang van zaken te bespreken. Jij en ik weten allebei dat je er niet zomaar heen kan rijden en even vrede kan eisen, dat moet iets subtieler. We hebben daarnaast nog een klein probleem,' zegt Lados.

'Wat dan?' vraag ik hem. Ik hoop niet iets ernstigs.

'Onze spion heeft ons gemeld dat er iemand van de Sàthéstòkn bij is. Op het moment is hij nog niet in dienst van zijn Meester, maar je moet goed opletten. Zolang hij nog geen opdracht heeft gekregen, kan hij niets doen. Zorg dat je het weet als hij opdrachten krijgt. Als hij dat krijgt, zal je taak veel lastiger worden. Bid tot de Goden dat dat niet gebeurd.'

Ik vloek binnensmonds. 'Shit. Sàthéstòkn? Maar die houden zich toch ook al heel lang gedeisd?' Ik zucht. 'Waarom moet er nou net een zitten op de plek waar ik mijn missie moet gaan zitten uitvoeren.' Het zou me niets verbazen als ze alles gaan verpesten.

'Geen zorgen, je zal hem meteen herkennen als je er bent. We hebben elk mens en nevelwezen in beeld. Hij heet Yuwen en zal zich in de buurt van Yawan en Glanola bevinden. Daarnaast zal zijn geur je ook meteen duidelijk maken dat hij een Sàthéstòkn is,' probeert hij me gerust te stellen. Een poging die niet heel erg succesvol is. Sàthéstòkn zijn een ramp om tegen je te hebben. Veel tijd krijg ik echter niet om na te denken over alle problemen, want Lados gaat alweer verder.

'Daarnaast moet je nog wat dingen weten over Yawan en Glanola. Yawan is de gevaarlijkste van deze twee voor jou. Hij is een Godun, en kan dus zijn uiterlijk aanpassen naar iedere vorm. Ook al gebruikt hij daarvoor magie, die magie gebruikt hij alleen op zichzelf. Hij kan je dus nog steeds aanvallen als leeuw of een ander gevaarlijk dier. Voor Glanola hoef je iets minder bang te zijn, aangezien haar vaardigheden meer op directe magie berusten. Bij haar moet je vooral uitkijken voor haar charisma en manipulatieve vaardigheden. Ze zal je bijna zeker weten proberen te manipuleren voor haar eigen zaak. Denk aan je training en je doel, en probeer je niet te laten misleiden,' zegt hij.

'Dus alles wat ze zegt kan ik gewoon beschouwen als een leugen?' vraag ik.

'Niet alles natuurlijk. Houd je zoveel mogelijk aan je lessen van leugenherkenning, ook al zullen die ook niet feilloos zijn, omdat iedereen anders is,' antwoordt hij. 'Maar genoeg daarover, we moeten het even hebben over je werkwijze. Je moet ons elke drie dagen een verslag sturen van de afgelopen gebeurtenissen. Op onze beurt zullen wij jou op de hoogte houden van wat hier gebeurt. Verder moet je het zoveel mogelijk vreedzaam oplossen. Zoek uit hoe we iedereen het best tevreden kunnen stellen. Regel desnoods een vergadering met de belangrijkste leiders, je ziet maar.' Hij zucht even. 'Volgens mij was dat het belangrijkste.'

'Bedankt,' zeg ik met een glimlach. 'ik denk wel dat dit me gaat lukken.'

'Dan wens ik je veel succes. Dat de Goden met je zullen zijn,' zegt hij.

'Dat de Goden ook met u zullen zijn,' antwoord ik. Lados draait zich om om weg te lopen, maar draait zich op het laatste moment toch nog terug.

'Nog een ding. Je kan altijd hulp zoeken bij onze spionnen daar. Ze heten Lyna en Valdur. Zij zullen je wel weten te vinden,' zegt hij nog. Dan loopt hij echt weg.

'Bedankt!' roep ik hem nog na. Ik maak aanstalten om op de rug van mijn paard te klimmen, maar stop zodra ik Amir aan zie komen rennen.

'Vythe, wacht!' roept hij naar mij. Hijgend komt hij naast mij tot stilstand. 'Ik wilde je nog even gedag zeggen.'

Ik haal mijn voet uit de stijgbeugel en laat het zadel los. Meteen daarna sluit hij mij in zijn armen. Zijn sterke, grote armen voelen prettig om me heen.

'Ik ga je missen,' fluister ik in zijn oor.

'Ik jou ook,' fluistert hij terug. We blijven nog even zo staan, totdat we elkaar uiteindelijk loslaten. Ik klim op het paard, en grijp de teugels stevig vast.

'Het ga je goed kleintje,' zegt hij met een grijns. 'Raak geen lichaamsdelen kwijt en en kom gewoon weer heelhuids terug.'

'Kleintje?' lach ik. Het is een kleine lach, met weinig echte blijdschap erin. 'Mijn positie is nog steeds hoger dan die van jou.'

'Maar ik ben wel ouder dan jij,' werpt hij tegen.

'Ja, maar één jaar ja,' zeg ik. Het is een even stil. Ik heb nu helemaal geen zin om weg te gaan. Ik wil gewoon hier blijven, mijn normale taken uitvoeren. Maar het moet. Ik moet deze oorlog voorkomen. Het zal waarschijnlijk niet lang duren tot de heersers het zat zijn, en gaan proberen Yawan en Glanola te stoppen. Dan zullen de poppen pas echt gaan dansen.

Ik schraap mijn keel even. 'Nou, dan eh, ga ik maar eens.' Ik draai mijn paard om. 'Dat de Goden met je zullen zijn.' Waarom moet afscheid nemen altijd zo beschamend zijn. Niemand weet wanneer hij weg moet gaan ook al weten ze allebei dat het tijd is.

'Dat de Goden met je zullen zijn,' antwoordt hij. Ik geef mijn paard de sporen, en rijd de zon tegemoet. Achter me zie ik Amir steeds kleiner worden, en ik zwaai naar hem totdat hij een klein stipje aan de horizon geworden is.

SIEGE S01 ©Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu