66. Yawan

34 7 17
                                    

'Yuwen! Broer!' Het hielp niet. Hij werd uit elkaar getrokken en verdween. Voorgoed. Zodra het laatste beetje Yuwen was verdwenen viel er een rol papier op de grond.

Beste Yawan en Glanola,
Ik heb me niet aan mijn eed gehouden en ben nu verdoemd tot een eeuwig leven van toekijken zonder te kunnen ingrijpen. Ik was geen Godun. Ik was een Sàthéstòkn. Probeer het niet te begrijpen.
Ik waarschuw jullie: de Sáthu zitten achter jullie aan. Als ze jullie te pakken krijgen worden jullie veroordeeld wegens bewuste genocide. Twee keer. Ze zullen twee stempels (de hoogst mogelijke) op jullie hoofden zetten. Deze verdwijnen niet. Iedereen zal een persoon met een stempel verachten, negeren. Jullie worden feitelijk vogelvrij verklaard.
Wat ze nu willen is een deal. Één stempel op jullie hoofd (een mindere), één in jullie onderarm (de hoogst mogelijke). GA NIET AKKOORD! Jullie hebben genocide gepleegd, daar kun je je niet tegen verdedigen. Yawan, breng plan 720345 ten uitvoer, je weet wat ik bedoel. Mochten ze je te pakken krijgen, plan 543027. Dat is de enige manier waarop ik je kan helpen. Nu. Ik kan berichten uit de lucht laten vallen en omdat ik een Sàthéstòkn ben kan ik de positie en politieke onzin aan jullie doorspelen. Let op mijn woorden: wat ze je ook bieden, GA NIET AKKOORD! Ze krijgen altijd wat ze willen...
Wees op je hoede, Yuwen

Ik viel flauw. Plan 720345... Erger: plan 543027... dat kan Yuwen niet bedoelen! Toch stond het er.
Zodra we de brief hadden verbrand gingen we op weg. De leider van de Godun mocht ons haten. De Godun mochten ons haten. De leider van de Meistre mocht ons haten. De Meistre mochten ons haten. Maar nooit, NOOIT, zullen we opgeven. We krijgen onze grond. Als het niet goedschiks kon, iets wat we vaak genoeg hebben geprobeerd, dan maar kwaadschiks. Wij zullen winnen. Fribelium en Atlaantis waren voorproefjes vergeleken met plan 720345. Dat was namelijk een systematisch bloedbad. Maar eerst... eerst moesten we een hoogwaardigheidsbekleder vinden. Of iemand die zo'n functie op zich kan nemen.
Met ons geluk kwam er iemand langs. De minister van Preüla. Glanola nam zijn lichaam over en dwong hem om met ons terug naar Preüla te gaan. Dat was het moment dat we ontdekten dat onze vaardigheden sterk in kracht waren afgenomen. Het kostte Glanola de grootste moeite om hem over te nemen, waar ze vroeger honderden mensen tegelijk kon laten doen wat ze wilde.
Preüla bestond uit een aantal delen. Een eiland voor de kust en een groot deel op het land, verdeeld in delen.
Dat eiland ging eraan. Zodra de minister ons binnenliet in het parlementsgebouw heeft de "schoonmaker" per ongeluk op de "dammen open"-knop gedrukt. Het eiland overstroomde. Voordat het bericht was doorgekomen en iemand op de "dammen dicht"-knop had gedrukt, was een kwart van de eilandbevolking verdronken.
Deel één van ons plan was geslaagd. Nu door met het opfokken van de bevolking. Ik wist dat ene Rack bezig was in moeilijke politieke spelletjes. Dat konden we nog moeilijker maken. Het enige wat we hoefden te doen was een paar mensen uit Fregardos "lenen", naar Preüla brengen, doden, een Preülaans lijk erbij en hup! Nu zou Rack wel boos zijn.
Dat kon nog wel een keer, dit keer met een hoge Preülaanse legerofficier. Lok hem weg, dood hem, leg zijn lijk bij drie andere hoge piefen uit Fregardos en klaar. Als dit geen oorlog word...
Nu onze acties verdwenen we uit Preüla. Op naar Fribelium.
Daar was alles verbazingwekkend rustig. De dwergen gingen door met hun werk ondergronds en lieten niet doorschemeren dat er iets aan de hand is.
Nog even een briefje bij Conleys deur.

Conley,
Het spijt me je te moeten meedelen dat Yawan en Glanola gisternacht bij een overval van Wickerxott zijn vermoord.
Yuwen, Yawans broer

Nu heeft die sukkel geen gedachtes meer aan ons. Zijn experiment weten we toch wel van, als we dat aan Yuwen vroegen.
Naast Fribelium ligt Hankropia, waar Lave op de troon zit. Daar waren nog wel mensen. Niet lang meer. Zodra plan 720345 in volle bloei zou komen te staan was het afgelopen met een groot deel van de huidige menselijke bevolking. Niet allemaal, er moesten er een paar overblijven om het ras in stand te houden. Puur zodat wij konden zien hoe langzaam ze zich ontwikkelen. We hoeven maar één landje intact te houden, de rest kunnen wij rustig inpikken. Vinden ze vast niet erg.
Eigenlijk, besloot Glanola, moesten we onze dood echt in scene gaan zetten. Dus gingen we naar Wickerxott. Daar hebben we een plaatselijke roversbende overvallen, vier leden meegenomen en van de rest het geheugen een beetje... gemodificeerd.
We hebben twee van de mensen in ons veranderd, lichamelijk dan. De anderen hebben we gezegd dat ze de ons-imitaties moesten doden. Dat deden ze, want we hadden ze vrijheid belooft als ze het deden. Natuurlijk gaven we die vrijheid niet. Niet nodig. Het helpt beter als we ze vermoorden en naast "onze" lijken leggen. Vervolgens neem ik een andere gedaante aan en verandert Glanola haar uiterlijk met magie. Zodra we weer terug zijn in Fribelium zijn we bekaf. We zoeken een grot en vallen naast elkaar in slaap, alleen maar om de volgende ochtend te zien dat we wéér zijn ingesloten. Dat gebeurd echt te vaak.

SIEGE S01 ©Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu