28. Glanola

44 7 8
                                    

Woeps was vergeten dit hoofdstuk van OnzinPower toe te voegen. Zoals je ziet is het niet van Yawan, maar van Glanola!

Nadat we uit de grot waren keerde ik terug naar Hankropia. Yawan keerde terug naar zijn burcht. In Hankropia was op dat moment een beetje een machtsstrijd gaande. Het schijnt dat mijn achternicht, prinses Lave, de troon wil grijpen. Dat gaat mooi niet gebeuren. Al moet ik haar zelf ombrengen! IK heb recht op de troon en niemand anders.
In het kasteel van Hankropia was het een drukte van jewelste. Prinses Lave was druk bezig met de voorbereidingen voor haar kroning. Toen ik binnen eenmaal was omgekleed sprak ik haar aan.
'Lieve nicht, je weet toch dat ik troonopvolger ben?'
'Maar Black heeft gezegd dat je dood was! Dat de troon voor mij was!'
'Black. Geloof je die sukkel nou? Ik ga en sta waar ik wil. Dat weet je. Als ik nou een paar weken van de radar verdwijn betekent dat niet dat ik dood ben!'
'Maar hij liet me jouw lijk zien!'
Dat vermoeilijkte de zaak. Mijn lijk? Maar dan had hij toegang tot krachtige magie! Echt iets wat we niet konden hebben! Zo was het al erg genoeg.
'Zeg je kroning af, ik ben er nu en ik word de koningin!'
Lave gaf het schijnbaar op en liep naar haar kamer. Het hielp echt dat ze tien jaar jonger was.

De kroning was een groot succes. Iedereen blij dat ik toch nog leefde. Als nieuwe koningin had ik een grote verantwoordelijkheid.
Eerst die alliantie met Wickerxott even de grond in boren:
Beste Black,
Ja ik schrijf deze brief aan jou. Ik weet van je plan. Een alliantie met Hankropia kan je vergeten. Ik ben de nieuwe heerseres nu en ik mag jou niet. Plus dat ik een sterke bondgenoot heb in Yawan en Fribelium.
Glanola, de huidige koningin van Hankropia
Die brief weg. Nu de volgende aan Rack van Fregardos.
Geachte Rack, koning van Fregardos,
Deze brief komt uit Hankropia. Dit landje heeft net een nieuwe heerser gevonden in mij en ik wil de verstandhouding graag verbeteren. Je goede vriend Yawan kan dit beamen. Schrijf snel terug!
Glanola, de huidige koningin van Hankropia.
Nu de laatste brief aan Yawan.
Yawan,
De kroning is gelukt en ik kom naar je toe om te helpen Black tegen te werken. Ben er voor hem.
Glanola.
Moest ik alleen nog even waarmaken.

Uiteindelijk was ik voor Black bij kasteel Hemeltop. Nou was dat niet moeilijk want hij maakte een enorme omweg via Fregardos en toen hij daar niemand aantrof ging hij rechtstreeks naar Fribelium. Maar daardoor kon ik Yawan nog net even inlichten over de laatste gebeurtenissen. Ook vertelde ik hem over een geheim wapen dat ik liet bouwen in Hankropia.
Black arriveerde een uur na mij. Ik mocht hem niet. Veel te galant. Maar Yawan liet hem binnen en het was zijn kasteel.
'Een goedenavond, beste Black. Hoe staat het ermee?'
'Slecht. We zitten in vier oorlogen tegelijk. Eigenlijk kunnen we dat niet aan. Daarom zou ik graag vrede willen.'
'Wat heb je te bieden? Ik weet dat je de oorlog toch niet kan winnen, want je kan ons niet overwinnen.'
'Een alliantie. Strijdkrachten. Jullie komen nogal tekort in troepen.'
'Die hebben we niet nodig. Nu, met de nieuwe bondgenoot Hankropia, hebben we genoeg eenheden. Wij beschermen hun, zij steunen ons.
Ik had het gevoel dat Black dacht dat hij een beetje in de val zat.
'Denk in elk geval over mijn aanbod na. Ik ga weer terug. Ik heb nog meer te doen. Hopelijk zijn we de volgende keer bondgenoten.'
Black ging weg. Haastig alsof het niet helemaal was gegaan zoals hij wilde.
'Mooi Yawan, daar heb je je goed uitgekletst. Het is alleen niet waar. Hankropia stelt aanvallend en verdedigend niets voor!'
'Maar dat heb je mis. Ik heb een groep dwergen naar Hankropia gestuurd om wapens te regelen. En dat geheime wapen van je kan zorgen dat de dwergen goed kunnen werken. Straks, straks kan geen land je meer verslaan. Dan kunnen Fribelium en Hankropia samen voor eeuwig blijven bestaan!'
'Belangrijker, dan kunnen wij voor eeuwig blijven bestaan. Ik ben dichtbij, weet je. De oplossing is heel dichtbij. Het is al gelukt op een aantal dieren.'
'Mooi, mooi. Straks, zal de wereld aan onze voeten liggen, als wij de personen zijn die eeuwig leven. En niet alleen dat. Mijn land is zo'n onneembare vesting, dat deze kan standhouden, wat er ook gebeurt. Niemand komt in kasteel Hemeltop zonder mijn toestemming, dat verzeker ik je.'
'Mooi. Ik ga terug naar Hankropia om de vorderingen van de dwergen te volgen.

In Hankropia merkte ik dat er iets niet klopte. Ik had het gevoel alsof Lave een coup wou plegen. Ik zag haar nooit en ze zat continu met haar neus in boeken over politieke spelletjes. Met de hulp van Black zou die coup zeer zeker lukken. Maar hopelijk was hij nog lang genoeg bezig met zijn oorlogen en zijn Fribeliumprobleem om mij tijd te geven hem een warm welkom te geven. Warm zou het zeker worden. Maar niet zoals hij het graag heeft.
Er was nog één probleem dat ik moest oplossen voor ik verder kon. Ik moest de "oorlog" met Shaflista oplossen. Waarschijnlijk moest ik daar de banden met Raffalala voor verbreken, maar die waren op moment niet geordend genoeg om een land aan de andere kant van de wereld aan te vallen. Dus stuurde ik een brief naar de nieuwe koningin Layla.
Beste koningin Layla van Shaflista,
Ik ben de nieuwe koningin van Hankropia. Graag zou ik de gemoedstoestand tussen onze twee rijken willen verbeteren, omdat het zeker bij mij erg in de papieren loopt en veel geld kost. Echte veldslagen hebben we in geen tijden gehad. Zou ik een keer langs kunnen komen voor de vredesonderhandelingen? Stuur maar een brief terug met dezelfde vogel. Die komt wel aan.
Glanola, de huidige koningin van Shaflista
Nou de brief aan de vogel binden en klaar. Nou kon ik de voorbereidingen treffen voor mijn bruiloft met Yawan. Precies wat nodig was om een sterke alliantie te smeden. Zeker met mijn geheime wapen was ik onoverwinnelijk.

SIEGE S01 ©Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu