10

1.6K 56 11
                                    

Hahaha...
Malu gila jatuh depan kedai.

Lepas tu aku rasa menyesal. Itu pun nak cerita ke? Bukannya ada kena mengena dengan dia. Dia kisah pun tak. Aku kata aku demam, dia basuh aku lagi, adalah.

Kat mana?

Depan kedai makan.

Kat mana?

Area GM.

Dan aku letak telefon aku kat tepi. Membaca bismillah di bibir dan doa makan dalam hati. Segan nak tadah tangan dan baca doa. Hilanglah muka bad girl aku. Bad girl baca doa. Kan pelik tu. Lainlah aku dah bertaubat.

Aku senyum. Rasa bodoh je apa yang aku fikir tu.

"Is that you, Uli?"

Satu suara buat aku tak jadi nak suap nasi ke mulut. Nak telan makanan dalam mulut pun rasa susah.

Mati aku.

Siapa pula yang tiba-tiba tau nama samaran aku di Tinder? Tak. Tak. Soalan paling tepat. Siapa yang kat Tinder pernah tengok muka aku? Walaupun ada yang aku bagi Line id tapi kat Line tu pun, tak ada gambar aku.

Mati.

Mama dan Az, kakak aku, yang duduk dihadapan aku sudah mengalihkan pandangan kepada lelaki yang menyapaku. Kemudian mereka memandangku bertanyakan tentang lelaki itu.

Aku angkat bahu. Mencebik. Rasa macam nak pura-pura pengsan.

Lelaki tu pula dengan selamba badak dia, terus ambil telefon bimbitku yang berada diatas meja dan letakkan kembali ke atas meja yang setentang dengan matanya. Dia menaip sesuatu di telefon bimbitnya an telefon bimbitku berbunyi.


"Yes. That's you." Girang sangat suaranya itu.

Soalannya, siapa dia? Macam mana dia tahu ini aku? Ilmu apa dia gunakan?


"Asslamualaikum. Makcik. Kak. Saya kawan dia. J." Katanya sambil menghulurkan tangannya kepada mama dan Az. Tapi ditariknya semula bila tak bersambut.

Aku rasa nak pengsan tika itu.

Orang yang tak pernah minta gambar aku. Tak pernah ajak aku jumpa. Tak pernah kisah pun pasal aku. Tiba-tiba boleh terserempak dengan aku. Dan dia boleh kenal aku.

Allah. Bantu hamba-Mu ini.

Aku nak lari sekarang, boleh tak?

"Nama dia bukan Uli. Nama dia Amna. Amna Sofea." Kata Az.

Aku pandang tajam pada Az. Benggang. Siap bagi nama penuh. Aku dah lah malu dengan nama penuhku itu. Bak kata kawan-kawanku. Macam nama anak millennium. Tak sesuai dengan aku yang selekeh dan serabai.


"Amna." Dan dia membongkok badannya dan meletakkan wajahnya betul-betul didepan wajahku.

Aku pejam mata. Serius. Aku tak nak pandang wajahnya.

"Maaf, makcik. Makanlah dulu. Tapi, boleh tak nak pinjam Amna sekejap." Katanya.

"Bagi dia makan dulu. Nanti dia nak makan ubat. Kalau kau ambil sekarang, nanti dia tak lalu nak makan dah." Balas mama.

Aku rasa nak marah pula bila mama bagi keizinan walaupun nanti. Kalau sekarang, boleh tak? Cepat selesai, cepat siap. Cepat boleh blah.

"Okey, makcik."

Dan dia duduk terus berjalan dibelakangku. Ingatkan dia nak duduk ditempatnya. Tapi sangkaanku meleret. Dia duduk disebelahku

Hilang seleraku. Rasa mengeletar tubuhku.

"Ma, orang p settle kan dulu la hal ni. Sat lagi, orang makan." Kataku dab terus menarik tangan dia. Jauh dari kedai makan.

"Cute." Itu je komen dia bila aku lepaskan tangannya.

"Cute celah mana? Macam mana you boleh ada kat sini? Macam mana you boleh tahu ini I?" Tiga soalan untuk dia. Buat masa sekarang. Berperingkat.

"I nampak you jatuh. I nampak you keluar dari kereta city. Logiknya, it was you. Tapi tak sangka it's really you." Balasnya.

Aku tayang muka benggang. Sempatlah juga aku jeling kepadanya. Walaupun sebenarnya, aku cuma mampu pandang paras lehernya saja.

Aku takut nak pandang dia. Wajahnya apatah lagi matanya. Memang tersangatlah takut.

Bukan takut, segan.

"You memang tak sudi nak pandang mata I ke? Pandanglah I." Nada mengusik tu ternyata mengusik bila dia ketawa.

Happy sangat, ya?

Aku terus pandangnya. Tepat ke mata. Aku memang segan tapi jangan buat aku rasa tercabar. Geram je aku.

"Boleh pun pandang." Dan dia terus ketawa.

"Dah? Puas hati?" Dan aku terus berlalu.

Rasa nak menyorok sekarang ni. Harap-harap mama dan Az dah habis makan. Aku nak balik sekarang ni.

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now