Aku pandang ke arah pagar rumah. Didepannya, kereta Faiz. Didalamnya, Faiz sedang memandang ke arahku. Sambil menyilang tangannya.
"Siapa tu?" Tanya Zafuan.
"Kawan aku."
Aku dan Zafuan sama-sama keluar dari kereta. Aku jalan masuk ke dalam dulu. Laju bila aku lihat Faiz sudah mencekak pinggangnya.
"You tinggalkan mama sensorang? You pergi mana? Kalau dengan I, tak sampai sejam, you dah ajak balik." Marahnya.
"I ada meeting. Zafuan tak dapat handle, so, I pergi kejap. Mama izinkan." Balasku.
Zafuan yang sudah menghampiri, aku perkenalkan kepadanya.
"Masuk Zafuan." Ajakku.
"Dia je? I?" Tanya Faiz.
"You kan dah buat rumah ni macam rumah you. Sejak bila kena jemput masuk? Selalu, I tegah pun, yiu masuk selamba je." Balasku dan terus berjalan ke ruang tamu.
Membuka penghawa dingin dan lampu. Kemudian, aku masuk ke bilik. Aku nak mandi. Nak segarkan diri. Nak tukar baju. Rimas pakai baju kurung ni.
"Zafuan. Sihat?" Tanya mama. Mesra.
Aku dah kat dalam bilik. Pandai-pandailah dorang nak bersembang dengan mama. Yang penting, urusan aku.
"Amna ni. Bukan dia nak buatkan air dulu. Dia penting badan dia je." Bebel mama.
"Tak apalah, makcik. Dah biasa dah." Balas Zafuan.
"Kejap, biar makcik buat air."
"Tak payah susah-susah makcik. Makcik duduk saja." Kata Faiz.
Tapi kemudian, aku dengar pili air di singki berbunyi. Kelentang kelentong bunyi sudu berlaga dengan jag air. Rasa bersalah pula pada mama. Tetamu aku, mama yang bersusah payah.
Aku segera keluar sebaik saja siap berpakaian. Pakaian rasmi dirumah. Seluar pendek paras lutut dan tshirt. Cuma sebab ada tetamu, aku kenakan pakaian dalam. Kang dorang balik, aku buang lah.
Kena bagi pengudaraan. Supaya tak lekat kulat dan bakteria.
Sebaik saja aku keluar bilik, Faiz yang sedang menghidang air terus meluru ke arahku. Terus juga dia tolak aku masuk ke bilik semula.
"Apa rambut basah keluar? Keringkan rambut tu dulu. Tukar seluar tu. Sopan sikit. Ada tetamu lelaki." Katanya.
"La... Zafuan je pun. Dia tu kawan I dari kecil la." Kataku.
"Dia tetap lelaki. I pun lelaki. Ini semua menaikkan syahwat, tau?" Balasnya.
Aku pandang bawah. Ke arah anu nya.
"Mata tu jaga. Jangan nak pandang benda bukan-bukan. Keluar kang, pakai tudung. Lagi baik." Pesannya dan terus keluar.
Aku geleng. Entah apa-apa lah. Zafuan nak naik nafsu syahwat kat aku? Dia pun? Lawak apa weh?
Aku bukannya cantik pun. Buat lelaki turn down adalah. Lelaki terdesak pun fikir 10 kali kot nak rogol aku.
Apa ke jadahnya la...
Tapi aku tukar juga pakai seluar panjang dan mengeringkan rambutku. Tak lah kering sangat tapi tak lah basah macam tadi. Habit aku, aku tak suka lap rambut bagi kering. Kalau menitik air ke baju pun, aku buat tak tau saja.
Dia pandang saja aku. Aku ke bilik adik dan ambil toto dan bentangkan di ruang tamu. Bawah penghawa dingin. Tengok gaya pun, tak ada gaya nak balik awal. Biarlah dia baring. Sementara aku dengan Zafuan buat kerja.
YOU ARE READING
Salamku Untuk Kali Terakhir
RandomBerkenalan di aplikasi Tinder. Bertemu tanpa sengaja. Berkawan. Bercerita. Perhubungan tanpa nama. Bukan kawan sebab perasaan itu, lebih dari seorang kawan. Tapi tidak juga bercinta. Sebab si dia sudah punya pilihan hati. Hadirnya Zafuan dan Zimi. Z...