Aku ingatkan dia boleh terima keputusan aku tu dengan mudah. Dia letak syarat pula.
Hadoi....
Geram betul aku dengan mamat seorang ni. Apa yang susah tah lah. Aku nak tengok dia bahagia je pun.
Kan senang kalau aku dah tak ada dalam hidup dia. Apa yang payahnya?
"Abi cuma nak elak fitnah." Katanya.
Haish.
"Fitnah apanya? Semalam abi dah izinkan. Cuma minta ibu stay semalam dengan abi. Alih2 pagi ni, abi minta seminggu. Itu pun untuk abi yang keluar dari rumah ni. Abi nak apa sebenarnya? Takkan abi tak faham? Ibu cuma nak sembunyi dari semua orang yang ibu kenal. Ibu nak bebas. Kebebasan yang ibu dah lama tak rasa. Itu pun, untuk setahun saja. Then, I'll devote my entire life to you if you still need me." Marahku. Cuba untuk buat dia faham.
Roti yang berada di tangan, aku letakkan kembali ke dalam pinggan. Tak rasa nak makan dah.
"Ibu yang tak faham. Abi nak pastikan keselamatan itu. Abi nak jaga maruah ibu. Abi nak jaga ibu dari jauh. Abi janji, abi takkan kacau ibu." Balas Faiz.
"Abi. Listen. I'm not gonna hurt you tapi tahu abi ada pun, dah buat ibu rasa bersalah. Dah buat ibu rasa tak selesa. Tolonglah, abi. Bagi ibu betul-betul bebas. Please..." Rayuku.
"Tak. Ibu dah bagi kebenaran untuk abi tentukan hala hubungan kita, kan? Itu keputusan abi. You will stay here. And I promise. 1 year from next week, abi takkan kacau ibu. Abi nak, ibu pertimbangkan hubungan kita. Hala tuju hubungan kita. Dan abi nak, ibu tetapkan hati ibu. Siapa abi dalam hidup ibu." Tegas dan muktamad. Dia kemudian berjalan meninggalkan dapur. Naik ke atas.
Aku mengeluh..
Korang ingat, aku je ke keras kepala? Inilah salah satu sebab aku tak nak dengan dia dulu. Kami berdua keras kepala. Jenis, nak orang ikut cakap kami saja.
Antara aku dan dia, aku saja yang selalu kena beralah. Aku je yang asyik kena dengar cakap dia. Dia langsung tak hiraukan apa yang aku nak. Apa yang aku rasa.
Tapi untuk kali ni, aku tak nak beralah. Aku dah rancang semuanya.
Aku ikutnya naik ke atas. Masuk ke bilik kami. Dia sedang duduk diruang membacanya. Aku duduk dihadapannya.
"Kalau ibu keluar lagi macam dulu, abi akan cari ibu sampai ke lubang cacing. And you know siapa yang akan abi tuju. Kan?" Ugut Faiz sebelum sempat aku bertegas dengan keputusanku.
"Kenapa abi buat ibu macam ni? Can't you see my good intentions?" Lembut suaraku. Masih cuba untuk memujuknya.
"Can't you see the same?" Balasnya.
"Ibu tak nak mempengaruhi keputusan abi. Ibu tak nak tengok abi terseksa lagi. Pergilah kejar kebahagiaan abi."
"Your request already hurting me." Suaranya lirih.
"Abi, bukan ibu dalam hati abi. Pergi kejar cinta hati abi. Ibu langsung tak larang." Kataku sambil memegang dadanya.
Dia mengambil tanganku.
"Kenapa abi kejar ibu dari mula kita kenal? Sebab abi rasa serasi dengan ibu. Sebab abi selesa dengan ibu. Sebab abi tahu, ada seorang perempuan yang akan jaga hati abi walaupun beribu kali abi lukakan hati dia. And you are the person that will put me in highest place in your heart. In your everything." Katanya sambil mencium tanganku.
"I know, abi banyak buat ibu menangis. Abi tak nak tengok ibu menangis lagi sebab abi. I know too. I'm hurting your pride. I'm sorry. Abi lambat sedar semua tu. Abi lupa, ibu juga seorang perempuan dan isteri. Walaupun ibu cuba berlagak tenang, tapi ibu tetap terluka. Abi minta maaf." Air matanya sudah bertakung ditubir matanya. Dia juga sudah melutut didepanku. Membenamkan wajahnya ke pehaku.
Aku kaku.
YOU ARE READING
Salamku Untuk Kali Terakhir
RandomBerkenalan di aplikasi Tinder. Bertemu tanpa sengaja. Berkawan. Bercerita. Perhubungan tanpa nama. Bukan kawan sebab perasaan itu, lebih dari seorang kawan. Tapi tidak juga bercinta. Sebab si dia sudah punya pilihan hati. Hadirnya Zafuan dan Zimi. Z...