42

767 29 1
                                    

"Please kanda. Please." Walaupun dia tak nampak, aku tetap nak buat muka comelku. Merayunya.

"Kalau ada kanda, mesti mama izinkan. Sebab bertiga. Dan sebab ada kanda. Kalau Zafuan tak ada hal, dia pun nak ikut. Tapi, dorg berdua, tak kuat untuk buat mama izinkan. Please kanda." Rayuku lagi.

"Kenapa yang beriya sangat nak tolong Faiz?" Tanyanya.

"Mestilah. Tak adalah lagi lepas ni dia nak menempek dengan dinda. Kalau misi ni berjaya, dia bahagia. Dinda lagilah senang hati." Jawabku.

"Nanti dinda macam mana?"

"Macam mana apa?"

"Kalau kanda terpaksa lepaskan dinda."

"Dinda membujang selamanya."

Aku ketawa.

Dia diam. Sikit pun tak berbunyi.

Terus aku pun diam. Telefon bimbit, aku alihkan ke telinga sebelah kanan pula. Berpeluh cakap lama sangat. Walaupun baru 3minit.

"Dinda..."

"Kanda..."

Serentak kami ingin bersuara.

"Kanda jangan risaukan dinda. Dinda memang kalau boleh nak hidup sendiri. Tapi, kalau jodoh dinda dah sampai, dinda terima saja. Kalau tak ada, dinda tetap akan bahagia." Pujukku.

Dia masih diam.

"Dinda suka Faiz, kan?"

"Kan dinda pernah cakap. Dinda suka dia. Sebagai kawan."

"Lebih dari kawan, kan?"

"Ya. Tapi taklah sampai rasa dia tu pakwe ke apa. Just kawan."

Aku jarang berahsia dengan Zimi. Hampir semuanya dia tahu. Dia tak perlu tanya. Aku sendiri akan bagitahu.

"Lebih dari kanda?"

"Tak la... Jangan nak fikir bukan-bukan. Kanda tunang dinda. Mestilah tempat kanda paling tinggi antara semua kawan-kawan dia. Buat masa sekarang ni la. Bukan cinta tapi lebih dari sekadar sayang sebagai kawan. Setapak lagi nak jadi cinta." Jujur, itu yang aku rasa.

"Faiz?"

"Lebih dari kawan tapi jauh nak jadi cinta. Jauh sangat." Aku cuba untuk meyakinkannya.

"Macam mana andai ditakdirkan dia suami dinda?" Tanya Zimi setelah lama dia mendiamkan diri.

"Tak terfikir. Sebab macam mustahil. Tapi, kalau jadi, rasanya dinda belum bodoh lagi nak bagi cinta ni kepada dia." Jawabku sambil ketawa halus.

"Kenapa?"

"Kanda tahu, kan? Cinta dia, rindu dia, bukan untuk dinda. Kalau kami nikah, dia tak mampu nak buat macam dinda. Serahkan cinta untuk suami. So, baiklah dinda simpan cinta tu, dari serahkan kepada suami yang gilakan perempuan lain." Aku masih lagi terasa nak ketawa.

Zimi saja yang sedang serious sekarang ni. Seperti dia sedang memikirkan sesuatu.

"Dinda, dinda nak tolong dia bersatu dengan makwe dia sebab dinda tak nak dia kacau dinda, kan? Macam mana kalau dia tetap nak kat dinda? Walaupun lepas dorang dah nikah?" Panjang gila soalan tu.

Sekali lagi mengundang tawaku.

"Mama tak akan terima. Percayalah. Mustahil mama nak terima." Yakin saja jawapanku.

"Kalau mama terima?"

"Dinda tak akan terima. Tak ada wali yang berhak untuk paksa dinda. Dan mama bukan wali dinda. Kalau mama paksa, dinda lari. Jauh." Balasku.

"Tak takut jadi anak derhaka?"

"Dinda lagi takut musnahkan hidup dinda."

"Kalau kata plan dinda gagal. Kanda terpaksa lepaskan dinda. Faiz masuk meminang. Dinda terima?"

"Tak."

"Kenapa?"

"Alasan yang sama."

"Kalau mama paksa?"

"Tetap jawapan yang sama."

"Kenapa dinda tak nak bagi Faiz peluang langsung?"

"Sebab dia dah musnahkan peluang tu dengan mencintai perempuan lain."

"Itu sebab perempuan tu hadir dulu dalam hidup dia."

"Perasaan cinta tu datang tanpa kira siapa yang dulu dan kemudian. Kalau cintanya dah berubah pada dinda, mungkin dinda akan pertimbangagkan. Tapi, tak. Cinta dia kekal untuk makwe dia. So, lantak dia la. Kenapa dinda nak rosakkan hidup dinda." Aku menarik nafas sebelum menyambung.

"Dan kanda, tak payah nak plan apa-apa untuk dinda. Kalau kanda kena lepaskan dinda, dinda terima dengan baik. Lepaskan dengan cara beradab dan beradat. Dan dinda akan lakar hidup dinda seterusnya. Kanda tak payah risaukan dinda. Kan kanda dah janji, tetap jadi support system dinda." Pesanan untuk dia. Dan aku memang menuntut janjinya itu.

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now