83

1.7K 74 11
                                    

Sejak peristiwa petang semalam, kami langsung tak bercakap. Sepatah perkataan pun tak keluar dari mulut kami. Baik aku mahupun Faiz. Langsung diam.

Sebelum subuh, dia dah bangun. Pergi kerja. Tinggal aku sendirian. Mak Limah masih belum dihantar pulang. Entah mana dia tidur semalam. Dengan pergi sehelai sepinggang.

Korang letak Mak Limah kat mana?

Aku menghantar mesej di Line apps. Lama. Tak ada sesiapa yang reply. Aku biarkan. Awal lagi kot. Mungkin masing-masing sedang sibuk dengan kerja masing-masing.

Aku ke dapur. Makan buah lai Fuji sebiji. Minum air kosong. Cukuplah untuk lapik perut. Asalkan aku makan. Tak ada istilah makan untuk dua orang padaku. Walaupun mengandung, diet tetap kena jaga.

Aku naik ke atas dan aku melakukan kerja-kerjaku. Dan seperti biasa, suara Azan dari telefon bimbitku yang menyedarkan aku dari kerja.

Dari dulu sampai sekarang. Bila aku sudah menghadap kerja, semua benda aku lupa. Selagi tak ada yang mengganggu. Bila dah diganggu, aku sukar nak dapatkan rentak kerjaku.

Aku baring seketika diatas katil. Meregangkan otot-ototku. Seketika. Kemudian, aku bangun menuju ke bilik air. Mandi. Wuduk. Solat.

Selesai, aku turun ke dapur. Tak tahu nak masak apa. Tak rasa nak makan nasi. Lantas, aku ke barang kering. Aku nampak ada sebungkus sprintal. Aku ambil dan rebus setengah. Masukkan garam sikit daj minyak zaitun.

Aku ke peti sejuk. Ada sekeping daging. Cili blender pun masih ada. Lantas aku keluarkan daging. Aku rendam dengan air tepung dan aku biarkan dia nyahbeku seketika.

Aku ke depan seketika. Memasang music tanpa suara. Gabungan bunyi biola, piano dan celo. Merdu saja ditelingaku. Tapi tak lama. Lagu Hindustan pula keluar.

Aku menyanyi sambil menggoyang-goyangkan tubuhku mengikut alunan lagu. Sambil tu, aku toskan sprintal yang sudah dimasak. Aku letakkan ke tepi.

Aku ambil bawang dan bawang putih. Aku masukkan kedua bawang yang siap disiang ke dalam blender. Cili kisar yang sudah siap dikisar, aku masukkan ke dalam pengisar juga. Agar bawang tadi, mesra dengan cili.

Daging masih lagi beku tapi ianya lebih mudah dipotong saat beku mcm ni. Elok je jadi cube. Baru nampak cantik. Tapi kalau salah potong, jadilah liat.

Usai potong daging, aku rendam dalam air tepung yang baru. Kemudian, aku mula menumis bahan yang aku kisar. Bila dah pecah minyak, dah bersin, aku masukkan cili sos, sos tiram dan sedikit garam.

Aku basuh daging tadi, dan aku masukkan ke dalam kuali. Aku biarkan daging tadi mesra dengan bahan tumisan. Sambil itu, aku basuh peralatan yang aku guna tadi.

Akhir sekali, aku masukkan sprintal dan gaul sekejap. Tak sabar aku nak makan.

Dua mangkuk aku telan. Rosak plan diet aku. Pujuk hati, tak apa. Sekali sekala.

Usai makan dan kemas dapur, aku naik semula ke atas. Lihat telefon bimbitku. Tiada apa-apa notifikasi kecuali game.

Mana dorang ni? Aku siap masak, makan. Takkan dorang tak siap lagi kerja? Takkan nak tengok telefon kejap pun tak boleh? Dah lah bawa kereta aku. Padahal, kereta sendiri ada. Patah kaki aku. Tak boleh pergi mana-mana.

Nak buat apa pun tak tau ni. Bosannya!!!

Akhirnya, aku buka YouTube dan menonton cerita Tamil. Lepas satu filem ke satu filem. Bila azan, aku pause. Solat. Aku sambung lagi. Sampailah azan Isyak. Baru aku mula risau.

Sorang pun tak balik lagi. Mak Limah pun tak. Faiz pun tak. Zimi dan Zafuan pun tak respond.

Kenapa semua orang hari ni?

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now