67

982 42 10
                                    

"Macam mana Amna boleh ada dengan korang?" Suara Faiz mengejutkan aku dari lena.

Zimi dan Zafuan diam. Langsung tidak berbunyi.

"Aku tanya korang, Amna kat mana, korang kata korang tak tahu. Sekarang ni, tiba-tiba korang call kata dia masuk hospital. Apa korang ni?" Kata Faiz.

"Macam mana dia boleh masuk hospital? Macam mana dia boleh gugur?" Tanya Faiz.

Terbeliak mataku.

Terus rasa nak menangis. Gugur? Bukan, air mata aku dah mengalir. Esakanku kedengaran juga.

"Ibu."

Faiz mendekatiku. Dia duduk didepanku. Tanganku digenggam. Sedikit semangat aku terima. Untuk aku kuat terima hakikat. Aku sudah tidak punya anak.

Menerima kenyataan itu bermakna, aku makin tidak diperlukan dalam hidup Faiz.

Makin laju air mataku mengalir. Aku akan kehilangannya sepenuhnya. Tak ada harapan lagi untuk aku dan dia bersama.

Bertambah sedih mengenangkan hidup aku akan bersendirian sehingga akhir hayatku.

"Amna, jangan sedih sangat." Pujuk Zimi.

"Ya lah Amna. Kau sedih macam ni, tak elok untuk kesihatan kau. Kau kena sihat untuk teruskan hidup kau." Zafuan pula menyampuk.

Aku pandang mereka. Aku harap, ada telepati yang buat mereka faham kesedihan aku. Aku sudah hilang anak. Aku juga bakal kehilangan suami.

Walaupun selama ini aku tak harap untuk Faiz terima aku, tapi, jauh disudut hati masih juga aku letakkan harapan. Agar Allah tukarkan rasa cintanya kepadaku.

Dan yang buat aku kuat, aku tahu, aku ada anak. Tanpa Faiz, anak kami mampu membantu aku untuk terus berdiri kukuh dan bahagia.

Kini, tiada lagi.

Apa lagi yang aku harapkan? Apa lagi yang akan buat jiwa aku terus segar? Apa? Aku tak tahu.

Tak ada lagi.

"Amna, jaga diri baik-baik. Jangan banyak bergerak. Kami pergi makan dulu. Kau nak apa-apa tak? Faiz?" Tanya Zimi.

Aku geleng. Faiz juga.

"Kau tenang je. Everything gonna be okey." Kata Zafuan.

Dia senyum. Tapi senyumannya itu lain. Seperti ada maksud lain. Tapi, aku tak dapat tangkap. Apa yang dia maksudkan.

"Lepas kitorang makan, kitorang datang balik. Amna jangan ikut sangat perasaan tu." Pesan Zimi sebelum keluar.

"Ibu nak apa-apa? Minun ke?" Tanya Faiz. Lembut.

Aku geleng.

"Anak kita dah tak ada." Kataku.

"Dah. Jangan fikir apa-apa. Insya Allah, ada rezeki yang lagi baik Allah nak bagi." Pujuknya.

"Ibu dah tak ada sebab untuk hidup." Dan aku menangis lagi. Teresak-esak.

Dia memelukku. Mengusap belakangku. Cuba menenangkan aku.

"Abi ada, ibu. Kita cuba lagi, ya?" Pujuknya.

Ada lagi ke 'lagi' untuk kami? Kenapa hati aku kata tak? Yakin sangat hati ini.

"Ibu jangan fikir apa-apa lagi. Ibu tenang. Fikirkan Allah. Abi doakan Allah kurniakan ibu ketenagan dan kesabaran serta kekuatan.

Lama kami berpelukan. Cuba menenangkan hati masing-masing.

"Ibu minta maaf rahsiakan kewujudan anak kita pada abi. Masa ibu nak bagitahu, abi pula cerita pasal Iza contact abi semula. I u tak nak rosakkan mood abi. Lagipun, ibu tak nak kami berdua jadi penghalang cinta abi dan Iza. Sebab tu, ibu rahsiakan." Ceritaku.

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now