64

912 41 2
                                    

"Mak... Amna lari mak." Suara Faiz jelas kerisauan.

"Lari? Kau buat apa kat menantu aku tu?" Tanya mak. Pura-pura terkejut.

Aku yang mendengar perbualan telefon dua beranak tu, hampir saja tergelak. Pandai mak berlakon.

"Mak. Orang risaukan Amna. Buntu. Tak tahu nak cari kat mana." Kata Faiz.

"Kau buat apa kat menantu aku tu, Faiz?" Tanya mak sekali lagi. Dengan nada suara yang sengaja ditekan.

Mak mengenyit mata kepadaku.

"Faiz tak tahu. Malam tu, tiba-tiba dia minta maaf. Petang lepas Faiz balik kerja, dia tak ada kat rumah. Call pun tak angkat. Kat rumah mama pun tak ada. Tanya kawan-kawan dia. Semua tak tahu. Orang nak buat kerja pun, susah." Rungut Faiz.

"Fikir elok-elok Faiz. Apa yang kau dah buat sampai menantu mak lari? Kau main belakang dia ke? Kau curang!" Tuduh mak.

"Mana ada. Takkan Faiz nak curang dengan isteri Faiz sendiri. Nak-nak, dia tengah mengandung sekarang ni." Nafi Faiz.

Mak dah memandangku tajam.

Aku memang terkejut sangatlah. Macam mana dia tahu?

"Mengandung? Bila? Dah berapa bulan?" Tanya mak. Tapi lebih kepada aku. Bukan Faiz.

"Mengandung? Siapa?" Suara abah pula kedengaran yang datang dari arah ruang tamu.

Mak meletakkan jari telunjuknya dibibir. Meminta abah supaya senyap.

Sudahnya semua berkumpul di dapur. Mendengar perbualan telefon antara mak dan Faiz yang dipasang pembesar suara.

"Faiz tak tahu. Dia tak nak bagitau. Faiz tunggu dia bagitahu. Tapi dia dah tak ada ni. Buat Faiz risau." Jawab Faiz.

"Kalau dia tak bagitahu, macam mana kau tahu?" Tanya mak.

"Faiz suami. Faiz tahulah. Perubahan dia." Jawab Faiz.

"Kau serkap jarang je la ni? Kau main teka je la." Tanya mak lagi.

"Faiz pernah nampak dia buat pregnancy test. Bank statement pun ada keluar, dia swipe card dekat hospital. Dan Faiz nampak buku merah yang selalu orang mengandung ada tu dalam almari dia. Tapi Faiz tak adalah nak check. Takut nanti dia marah. Dia bukan boleh kita ceroboh barang dia. Jadi, Faiz tunggu je la dia buka cerita. Tapi..." Suara Faiz dihujungnya penuh dengan kerisauan dan kesedihan.

"Tak apalah Faiz. Doakan saja dia selamat. Insya Allah, selamat." Kata mak.

"Mak. Macam mana kalau Amna tak balik?" Tanya Faiz.

"Jangan fikir bukan-bukan. Jaga kerja kamu tu. Insya Allah. Amna selamat." Pujuk mak.

"Macam mana tak risau, mak. Kad bank dia. Kad bank Faiz, semua dia tinggalkan. Dia bukan ada duit. Entah makan ke tak. Kat mana duduk dia? Macam mana anak kami? Faiz risau mak. Risau sangat." Luah Faiz.

"Jangan fikir bukan-bukan. Doa semuanya selamat." Pujuk mak.

"Faiz risau mak. Buntu. Nak buat kerja pun tak ada hati." Kata Faiz.

"Faiz, dengar cakap mak ni. Amna selamat. Faiz jaga diri Faiz. Anak mak kuat. Buat kerja elok-elok. Tanggungjawab kau tu besar. Kalau kau buat kesilapan sikit je, beratus nyawa dalam keadaan bahaya. Jangan risaukan Amna. Mak yakin dan pasti, dia selamat." Pujuk mak. Lebih tegas.

"Ya, mak." Kata Faiz sebelum mematikan talian.

Mak dan abah memandangku. Meminta penjelasan dari aku.

Aku hanya mampu senyum menunjukkan gigi sambil menunjukkan jari 4.

"Kenapa Amna tak bagitau awal-awal?" Tanya abah.

Aku diam. Hanya mampu senyum. Tak tahu nak jawab apa.

"Tak ada sesiapa pun tahu." Itu je aku mampu katakan.

"Pastu, check up macam mana?" Tanya mak.

Aku angkat bahu.

Mak dan abah menggeleng kepala dengan jawapanku.

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now