58

863 44 3
                                    

"Please. Balik and rest. Jangan merayap. Memang kandungan you okey tapi precautions is better." Pesan doctor.

"Tak boleh doc. Kena pergi Melaka lepas ni. Dah janji dengan mertua." Kataku.

"Macam ni. Boleh pergi sana tapi rest kat sana dalam 2-3 hari. Lepas tu, baru balik sini. Or else, better you don't go." Cadang Dr Murni.

Aku angguk.

Tak kisahlah kalau kena duduk sana 2-3 hari pun. Seminggu pun, aku tak kisah. Aku selesa saja tinggal di rumah mertuaku.

Selesai membuat pembayaran, aku terus memandu balik ke rumah. Kereta Faiz tiada. Jadinya, aku boleh masuk dan membungkus pakaianku.

Tapi hairan. Hari ni, dia tak bekerja. Selalunya, dia akan ada dirumah.

Jumpa Iza agaknya.

Aku tukar pakaianku. Aku ambil beverapa helai pasang pakaian yang cukup untuk 3 hari. Aku masukkan ke dalam bag dan segera aku tinggalkan rumah.

Aku memandu. Terus ke rumah mertuaku. Tak singgah mana-mana pun. Ditambah minyak kereta memang penuh aku isi semalam. Touch and Go aku guna e-wallet saja. Senang.

Kereta Faiz berada dihadapan rumah mak.

Aku tarik nafas panjang. Apalah lagi? Aku ingat nak relax. Tiba-tiba nampak kereta Faiz, maknanya dia ada disini.

Rasa serabut pula. Aku sedang pertimbangkan. Nak masuk ke tak nak? Esok mesti dia balik. Lusa dia kerja. Esok je lah aku datang.

Baru aku nak gerak, mak dah menjelma depan pagar rumahnya. Terpaksa aku park kereta disebelah kereta Faiz. Terpaksa keluar. Bersalaman dan masuk rumah.

Bertenang wahai hati.

Sebaik masuk ke dalam rumah, Faiz sudah bercekak pinggang. Wajahnya menunjukkan dia sedang mengawal perasaannya.

Aku tarik nafas dalam. Salam aku berikan. Aku mendekatinya. Menyalam tangannya.

"Bila abi sampai?"

"Baru nak tanya ke? Baru ingat ada suami ke? Seronok sangat sampai lupa nak bagitau dah sampai? Call tak angkat." Bebelnya.

Aku hanya mampu tersenyum. Kelat. Memandang mak yang sedang memerhatikan kami.

Kalaulah dia tahu aku dimana semalam, adakah dia akan memberi reaksi begini? Kalau lah dia tahu, anak dia yang sedang aku kandung ni, bagaimana?

"Pergi naik dulu, Amna. Mak tengok Amna macam penat sangat tu. Pergi mandi. Rehat. Jangan layan Faiz tu." Arah mak.

Aku angguk. Memandangnya.

Dia diam.

Aku angkat beg bajuku dan aku naik ke atas. Baru saja kakiku sampai ke anak tangga terakhir, aku nampak kelibat Iza keluar dari bilik.

"Eh. Bila akak sampai?" Tanya Iza.

"Baru je. Tumpang kejap rumah ni. Hotel semua penuh. Tengah cuti sekolah ni kan? Penuh semedang." Jawabku.

"Itu lah. Akak dah biasa ke kat rumah ni? Macam tau je bilik mana nak masuk." Tanya Iza.

"Adalah dua tiga kali sampai sini." Jawabku.

2-3 kali sebulan aku balik sini. Memang dah biasa sangat lah dengan rumah ni.

Iza angguk.

Aku yang buntu sekarang ni. Bilik mana aku nak masuk? Takkan nak masuk bilik Faiz? Bilik tetamu, Iza dah guna. Takkan nak kongsi bilik dengan dia. Memang tak lah. Mau aku tendang dia malam kang.

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now