56

940 38 4
                                    

Aku sedang bersandar dilengannya. Membelakanginya. Diatas sofa di ruang tamu. Sambil menyelak helaian majalah Anjung. Selak dan lihat gambarlah. Jarang aku baca.

Aku teliti konsep hiasan dalaman rumah yang dipamerkan. Bandingkan dengan rumah yang aku sudah hias ini.

Banyak kekurangan rumah ni.

Itulah. Faiz suruh ambil interior designer, kau tak nak. Nak buat sendiri. Alih-alih, kau compare kan rumah kau dengan rumah orang lain.

Pembetulan. Rumah Faiz. Rumah dia yang dibeli untuk dia dan Iza tinggal. Bukan rumah aku.

"Abi jealous dengan Zimi." Kata Faiz. Memecahkan sunyi antara kami.

"Kenapa?"

"Dia tahu segalanya pasal ibu."

"Take time untuk kenal seseorang."

Aku masih dalam keadaan tadi. Tak berminat dengan perbualan yang hanya akan berakhir dengan pergaduhan atau rasa sakit hati.

Hari ni, aku nak tenang. Aku tak nak serabutkan otak dan hati aku dengan apa benda sekali pun.

"I thought you said, you husband will become your everything. Tapi banyak tentang ibu, abi tahu dari orang lain." Komen Faiz.

Aku diam. Masih kusyuk dengan majalah dihadapanku.

"Ibu...."

"Erm..."

"Dengar tak abi cakap ni."

"Dengar."

Dia mengalih tubuhnya. Buat aku terbaring. Aku tarik pehanya dan aku letakkan kepalaku dipehanya. Aku ambil tangan kirinya dan aku pegang. Menyulam jarinya dengan jariku. Majalah yang aku pegang tadi, aku sandarkan ke sofa dan aku selak dengan sebelah lagi tanganku.

"Ibu..."

"Biarlah hari ni, hari tenang kita. Tak nak ada orang lain antara kita. Please." Rayuku.

Dia diam.

Aku tutup majalah yang sudah habis aku selak. Aku memandangnya. Sebuah senyuman aku hadiahkan untuknya. Tangan aku yang tadinya menyelak majalah, kini menari-nari diwajahnya.

"Macam mana ibu boleh tahu banyak benda sedangkan ibu tak membaca? Tengok TV pun tak." Tanya Faiz.

"I ada seorang kawan baik yang penuh dengan curiosity. Dia curious banyak benda. And, dia suka rujuk pada I." Jawabku.

"Ibu."

"Ya. Ibu."

"Faza?"

Aku angguk.

"So, untuk jawab soalan dia tu, I do my research. Baca article sana sini. Buka YouTube. Kot ada something yang boleh jadi bahan rujukan. Dan kami selalu ada argument. Dari situlah ibu belajar. Ibu faham. Dan ibu tahu." Kataku.

"Bagusnya."

Aku angguk.

"Sebab tu, masa dia kata dia nak kahwin, ibu jadi meroyan. Tak nak bagi dia kahwin. Sebab takut kalau dia sibuk. Tak ada masa nak layan ibu." Sambungku.

"Ni, dia dah kahwin. Selalu je contact ibu. Tapi tak pernah pun dia datang sini or ibu kata nak jumpa dia." Komen Faiz.

"Kami memang jarang jumpa. Mama tak bagi. Ingat mama tak bagi I...."

"Ibu." Potong Faiz.

"Ya. Janganlah marah. Belum biasa lagi." Balasku.

"Abi tau. Mama tak bagi ibu keluar dengan sesiapa pun. Kecuali dengan dia." Kata Faiz.

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now