59

879 40 0
                                    

Aku bukan seorang yang suka mengalah. Itu bukan aku. Tapi aku berjuang kalau sesuatu itu akan memihak pada aku. Yang aku tahu, aku ada harapan untuk menang.

Perjuangan tanpa hala tuju adalah sangat memenatkan. Apatah lagi, bila aku tahu, aku dah kalah sebelum mula.

Dari aku fokus untuk mencuba sesuatu yang tak pasti, lebih baik aku cari jalan agar aku tak mati.

Kalau kau faham. Fahamlah.

Kalau aku ceritakan kisah aku pada satu dunia, 90% akan kata aku bodoh sebab tak perjuangkan hak aku. Sangat pasti, aku akan dikecam oleh netizen yang hanya tahu membodohkan orang.

Bagi pandangan tak nak pakai otak. Cuba letak diri kat tempat aku. Apa korang akan buat? Serang Iza? Merayu pada Iza supaya tinggalkan Faiz? Atau merayu kepada Faiz supaya jangan tinggalkan aku?

Lepas tu apa? Nak tengok suami yang hanya dengan aku sebab aku mengandung? Sebab anak?

Bahagia ke? Tengok orang yang aku cintai ada disebelah aku. Tapi hatinya jauh ke perempuan lain?

Tak payah. Selama aku jadi isteri dia, tak pernah sekalipun aku rasa aku ni isteri. Dia layan aku macam kawan dia je. Tak istimewa pun.

Takkan selamanya aku nak hidup macam tu? Makan hati berulam jantung.

Asalkan dapat hidup dengan dia? Nanti manalah tahu, Allah bukakan hati dia terima aku seadanya?

Bukan tak nak positive. Tapi, agak-agaklah.

Kalau Allah bukakan hati dia. Selama nak tunggu Allah bukakan hati dia untuk aku, aku nak buat apa? Terus memalukan diri? Terus jadi FWB dia? Atau terus melacurkan diri pada suami sendiri?

Kalau korang nak buat macam tu, silakan. Aku tak halang. Tapi bukan aku.

Aku malu dengan diri sendiri kalau aku buat macam tu. Cukuplah aku rendahkan maruah aku selama ni. Hanya untuk buat diri aku rasa bahagia. Yang jelas-jelas hanya aku yang rasa bahagia tu. Dan sebenarnya, tak lah bahagia mana pun.

Cukuplah. Aku tak nak lagi terus menerus memalukan diri sendiri. Menelan semua pahit dengan senyuman. Menahan air mata dengan ketawa. Cukuplah.

Done is done.

Sekarang ni, aku perlu untuk berdepan dengan manusia yang melihat bahagia aku dengan Faiz. Tanpa dorang tahu, deritanya aku didalam hubungan ini.

Aku tarik nafas panjang. Dan melepaskannya dengan kuat.

"Kenapa ni?" Tanya Faiz.

Dia yang sedang memelukku dari belakang, membenamkan mukanya ke rambutku.

"Fikirkan Iza. Kesian Iza kena balik sendiri." Jawanku.

"Ibu. Jangan fikir lagi hal tu. Kita tengah honeymoon ni kan? Fikir hal kita sajalah." Katanya.

"What if dia merajuk? She back to before? Macam mana?" Tanyaku.

"Ibu, biarlah. Can you focus on me, on us?" Balas Faiz.

"Ya la. Tengah buat la ni. Iza is part of you. She is your happiness. Kita balik ya, esok. You kena pergi pujuk Iza. Lagi lama you tangguh, lagi banyak dia fikir. Lagi macam-macam perkara negatif dia fikir pasal you." Cadangku. Membalikkan tubuhku. Menghadapnya.

Dia diam. Memandang aku tajam.

"Ibu..."

Dan dia memagut bibirku. Dan belayarlah kami ke lautan nafsu.

"Not a single word about her unless you want me to make love with you. This is a deal. Bila ibu cakap pasal Iza, abi assume, ibu nak make love with me." Katanya setelah kami selesai urusan kami.

"Tapi..."

"That's my things to worry about. Not your. So, just let her be. I'll handle her. You are my wife. Just act as my wife. Not a match maker." Amaran darinya.

Aku yang sedang berbaring didadanya, pantas memberikannya sebuah kucupan pantas dibibirnya.

"Thank you."

Dan ianya bermakna aku tak perlu bebankan otak aku tentang hal Iza. Kurang stress aku. Stress tak baik untuk kandunganku.

Macamlah banyak sangat tekanan aku. Bukannya aku bekerja pun. Pakcik ni, tak bagi aku kerja. Part time ke full time ke. Tak boleh.

"Full time housewife saja." Itu saja jawapan dia setiap kali aku minta untuk bekerja.

Tak kisahlah. Dia bagi duit. Hulur kat mama sikit. Belanja aku. Barang basah bila dia tak sempat nak pergi sama. Erm. Tu je.

Kereta aku, loan PTPTN aku. Semua dia settle kan pakai duit dia. Sebab tu, aku tak nak pakai duit yang dia bagi tu banyak. Sebab banyak benda yang dia dah tanggung. Aku cuma tak nak bebankan dia lagi.

Tapi bila dia bising, aku simpankan dulu duit tu dalam akaun aku. Nanti, aku masukkan semula duit tu ke akaun dia bila kami dah tak bersama.

Itu perancanganku. Tapi dengan kehadiran anak ni, aku perlu pertimbangkan.

Aku boleh survive sendiri tanpa duit tu. Tapi dengan anak ni. Aku perlukannya.

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now