40

952 29 1
                                    

Aku tak tahulah tebal berapa inci muka dia ni? Dah buat aku macam tu pun, langsung tak rasa bersalah. Boleh datang rumah aku, nak jumpa dengan aku tanpa sekelumit oun rasa malu atau bersalah.

Allah... Tolonglah biat makluk seorang ni pergi. Mudahkan jodoh dia dengan wanita kesayangannya. Aamin.

Aku dah berkali-kali menolak dari berjumpanya. Tapi dia tetap datang. Hampir setiap hari dia tak bekerja siang. Maklumlah, dia kerja shif. Kerja 2 hari, cuti 2 hari.

Hari dia kerja siang, hebohlah hantar mesej kat Tinder. Namun, aku baca tanpa balas. Dia pun bukan ada minta maaf ke apa ke. Not even an explanation. Huh!

Dasar lelaki ego!

Mama pun dah bising. Asyik dia yang kena layan Faiz. Bila dia datang, aku memang berkurung dalam bilik. Kunci pintu bilik. Aku tak nak jumpa dia. Tak nak pandang pun muka dia.

Tapi hari ni, malang sikit. Terserempak dengan dia sewaktu sedang membeli barangan dapur di Mydin USJ.

Dengan tiba-tiba muncul dan terus mengbil alih menolak troli kami. Dengan senyum, dia,

"Hi."

Nak menyorok pun tak ada guna. Nak mengelak pun buang masa. Dia tak akan pergi macam tu saja. Mesti dia akan tunggu.

"Persistent, kan?" Sarkastik saja nadaku.

"Of course." Sambil tersenyum, dia menolak troli ke depan. Meninggalkan aku sendirian.

Aku berjalan mendekatinya.

"Kalau you buat macam ni untuk dapatkan Iza, for sure, dia akan terima you." Kataku.

"You pun tak terima I. How come Iza nak terima I?" Balasnya.

"It's different. You kata,Iza and you have mutual feelings. So, why don't you try the same things with her." Cadangku lagi.

"Eh, dah habis ya perang dingin dengan I?" Pertanyaannya yang buat aku kelu.

Aku jelingnya dan terus aku melangkah menjauhinya.

"Janganlah marah." Katanya menahan aku dari melangkah.

Aku memandangnya yang sedang memegang tanganku.

Dia senyum dan terus melepaskannya.

"Lama tak pegang tangan anak dara."

Terus saja aku menyepak kakinya. Dan tanpa rasa bersalah, aku hanya memandangnya mengerang ke sakitan.

"Sedap tak tendangan azazil?"

Dia memandangku geram. Namun, sedikit pun tak membalas.

Aku kemudian melangkah ke barang-barang keperluan yang mama belum ambil. Ke sana ke mari. Kembali ke troli. Dan masih menjelajah dari satu rak ke satu rak. Dia tetap setia mengikut langkah aku dan mama dengan troli masih dengannya.

Saat membayar barang-barang tersebut, aku menghulurkan debit kad kepada penjaga kaunter manakala Faiz meletakkan kadnya di mesin kad.

"Paywave." Katanya.

Aku senyum. Menahan tawa.

"Abaikan dia." Kataku kepada penjaga kaunter yang memandangku.

"Dik, paywave je." Arahnya.

"Paywave ada limit la. Agak-agak lah nak menunjuk kaya pun. RM789. Kena swap. Tak leh paywave. Paywave bawah RM250 je." Selamba saja aku mentertawakannya.

"Nampak sangat selalu bawa cash. Tak upgrade." Sambungku.

"Penat activate kan paywave." Rungutnya.

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now