84

1.9K 84 21
                                    

Aku nak balik rumah mama untuk berpantang tapi tak diizinkan. Mama sendiri pun tak nak. Mama kata, susah dia nak gerak ke sana ke mari. Mama kata, biar Faiz jaga aku. Biar dia rasa bertanggungjawab sikit.

Erm...🙄

Bertanggungjawab ke? Lagi berapa hari je lagi dia nak nikah dengan Iza. Takkan tak jadi, kan? Kad dah edar. Prosedur nikah semua, mesti dah siap juga. Takkanlah tak jadi.

'Cuba husnuzon sikit.' Marah akalku.

Ya. Kahwin dua bukan makna tak bertanggungjawab, kan? Asalkan adil. Tak mengabaikan sebelah pihak.

'Boleh ke dia nak adil bila hati dan cinta kat sana?' Hati aku pula bertanya.

"Amna, jangan banyak fikir. Tak elok. Fokus pada anak dan diri." Tegur Mak Limah.

'Betul tu, Amna. Fikir yang baik-baik je. Hati tu, jaga.' Pesan akalku.

Aku sengih.

"Terima kasih, Mak Limah. Banyak sangat jasa Mak Limah kat Amna. Allah saja mampu balas. Amna doa, Allah mudahkan semua urusan Mak Limah. Dunia dan akhirat. Syurga tempat Mak Limah. Insya Allah." Kataku.

Mak Limah hanya senyum sambil mengaminkan doaku. Kemudian, dia turun ke bawah semula.

Aku memandang anak yang sedang menyusu. Faiz dah pesan, anak kena menyusu ibu tanpa apa-apa makanan lain sampai usia mereka setahun.

Rasa nak pengsan dengar. Dua anak. Dedua nak disusukan terus.

Suka hati dia sajalah. Bukannya dia yang menyusukan pun. Dia tahu tak sakitnya bila anak-anak ini menyusu? Tahu tak penatnya aku?

"Beruntungnya anak-anak ibu. Dapat abi yang pandai jaga kesihatan korang. Dapat ibu yang ikut saja apa abi korang nak." Kataku pada anak lelaki kami.

Aku renung dia. Terkenang kisah aku dan Faiz.

Pernikahan aku dan Faiz tak lah semuanya buruk. Faiz tu, kalau ikutkan baik sangat. Cuma, ya lah. Dia layan aku macam mana dia layan aku sebelum kami nikah.

Dah memang nature dia macam tu. Sepatutnya, benda tu aku terima dengan baik. Lagipun, sikap dia yang macam tu buat aku tertarik padanya. Kenapa bila dah kahwin, aku nak lebih dari tu?

Bukannya aku tak tahu macam mana dia mengagungkan Iza. Aku tahu sedalam mana cinta dia kepada Iza. Iza adalah penyebab dia berjaya.

Aku? Dia kerja apa pun aku tak pasti. Apa kejayaan yang dia selalu katakan dalam postingnya pun, aku tak tahu. Macam mana nak jadi seorang isteri yang dicintai.

Aku sendiri yang buat diri aku jadi tak layak. Kemudian, aku cuba nak dia jadi seorang suami yang aku impikan? Layakkah?

Aku sedar, banyak kekurangan aku yang dia terima dengan baik. Dia tak merungut pun dengan perangai aku yang entah apa-apa ni. Dia tak paksa pun aku berubah. Mana yang dia tak suka, dia cakap. Cuma, cara dia cakap tu menyakitkan hati.

Dan itu memang dia yang aku kenal. Dari sebelum nikah.

Aku sedar, dia dengan aku punya satu perangai yang sama. Kalau orang tak tanya, kami tak bercerita. Kalau nak kami cakap jujur, jangan paksa. Kami bagitahu apa yang perlu pada orang tertentu saja.

Kalau orang tak tanyasama ada dia dah kahwin atau belum, takkan dia nak bagitahu? Kang kata menunjuk-nunjuk. Majlis pernikahan kami pun, tak ada jurufoto. Hanya gambar yang diambil dari saudara mara.

Ada yang upload dalam Instagram dan facebook. Kalau kawan Facebook tak nampak dekat timeline, memang dorang tak akan tahulah. Jadi, tak adalah yang nak bertanya. Kalau tag dalam Instagram. Kita je tahu.

Salamku Untuk Kali Terakhir Where stories live. Discover now