"Sampai hati weh nak tinggalkan aku. Mujur aku cepat sikit, kalau tak, korang selamba je kan. Pergilah balik naik grab korang. Pasai pa ikut aku? P la. P la." Marahku sambil memandu keretaku.
Keluarlah loghat utara bunyi Siam aku tu. Marah betul aku. Aku keluar saja dari rumah Faiz, dorang berdua dah tak ada. Bila aku turun, dorang dah nak naik kereta grab.
Kuangjak!
"Mana la tau kau nak balik. Kot dah jumpa. Tak boleh nak pisah." Usik Zafuan.
"Otak hang!"
Zimi dibelakang sama naik ketawa dengan Zafuan.
Banggang betul.
"Faiz cakap apa kat kau? Sekejap je kau dah keluar?" Tanya Zafuan.
"Sibuklah. Hal dalam kain aku pun kau nak tau." Marahku.
"Dia marah kau ke? Dia ada nak cederakan kau ke?" Tanya Zafuan. Menolak badanku. Cuba untuk membelek tubuhku.
Zimi berdehem.
"Isteri orang tu. Bukan isteri kau." Tegur Zimi.
Zafuan sengih.
"Dah rasa macam kakak kandung sendiri pula." Kata Zafuan menutup malunya.
"Macam bukan realiti. Ingat tu." Pesan Zimi.
"Baik bang."
Dan perjalanan kami sunyi.
Kepala otak aku je rasa bingit. Memutarkan apa yang terjadi tadi. Berlawanan antara hati dan akal.
"Serabutlah. Mangkuk!" Marahku tiba-tiba.
"Kenapa?"
Aku mengeluh bila keduanya bertanya serentak. Nampak sangat kepohci.
"Ceritalah. Kau pendam pun, tak guna gak." Pujuk Zafuan.
"Haah." Sokong Zimi.
Aku menghentak perlahan kepalaku ke stering kereta. Kebetulan, lampu isyarat merah.
"Aku masuk je dalam rumah dia tadi, terus dia peluk aku. Rindu sangat katanya. Lepas tu, suruh aku stay semalam je dengan dia. Nampak sangat aku ni isteri atas ranjang. Lepas tu, badan aku, kat mata dia Iza. Cepatlah sikit dorang tu nikah. Ala... Dah tak lama pun lagi. Kan? Berapa hari je lagi, kan? Lega dah aku. Lepas ni, for sure dah tak rindu aku." Hilang dah malu.
Serabut dalam kepala otak aku ni macam hilang lepas aku luahkan apa yang aku rasa.
"Amna rasa dia rindu sebab tu je ke?" Tabya Zimi. Lembut.
"Otak orang perempuan. Senang je kan? Bila lelaki kata rindu, dia terus fikir nak 'tu' je. Tak ada lain ke? Ingat lelaki ni, kerja nak 'tu' je ke?" Marah Zafuan.
"Tak betul ke apa yang aku fikir? Betulkan? Rindu konon. Bullshit la!" Geram pula aku.
"Amna..."
Kata-kata Zimi mati disitu bila telefon bimbitnya berbunyi.
"Waalaikummussalam. Haah. Haah. Haah. Okey." Itu saja dia jawab.
"Siapa?" Tanyaku.
Zimi diam.
Mungkin orang yang aku tak kenal.
"Kau kalau fikir baik-baik pasal suami kau, tak boleh ke? Dia kata rindu tu, rindu la. Jangan fikir jahat sangat." Rendah saja suara Zafuan.
"Dah tu? Hari ni je." Aku mengajuk kata-kata Faiz.
"Itu je kau dah kata dia nak badan kau? Burit la kau ni." Zafuan meninggikan suaranya. Siap dimakinya aku.
YOU ARE READING
Salamku Untuk Kali Terakhir
RandomBerkenalan di aplikasi Tinder. Bertemu tanpa sengaja. Berkawan. Bercerita. Perhubungan tanpa nama. Bukan kawan sebab perasaan itu, lebih dari seorang kawan. Tapi tidak juga bercinta. Sebab si dia sudah punya pilihan hati. Hadirnya Zafuan dan Zimi. Z...