Entah apa mimpi mama malam tadi, dia benarkan aku keluar berdua dengan Zimi. Syarat mama, pergi asing-asing. Dia risau kalau aku tertidur dalam kereta dan Zimi mengambil kesempatan.
Walaupun Zimi tunang aku.
Tempat pertemuan kami, Tanjung Harapan atau lebih dikenali sebagai Tanjung Gila. Abah kata, sebab orang yang datang kat sini semua gila cinta.
Aku tak tau. Tak penting. Yang penting sekarang ni, apa yang bakal Zimi katakan kepadaku.
Saat aku tiba, Zimi sudah pun berada ditempat aku selalu lepak. Bawah replika kapal. Aku memandangnya dari jauh. Raut wajahnya tenang seperti selalu.
Dia melambaiku bila saja ternampak kelibatku. Aku diam. Kaku. Masih terus memandangnya.
Dia bangun. Menepuk habuk dipunggungnya. Kemudian, dia datang dekat denganku.
"Zimi lupa. Amna tak boleh duduk bawah. Tapi betul kata Amna. Tenang saja duduk dibawah tu." Katanya sambil tersenyum.
Aku membalas senyumannya. Kemudian, aku bergerak ke tangga untuk ke air. Air sedang pasang. Makanya, air naik sampai ke anak tangga ke dua. Aku suka bila air pasang. Angin kuat dari biasa dan boleh dengar bunyi air berlaga dengan batu lebih jelas.
Zimi duduk disebelahku. Jarak sedikit dari aku. Zimi memang begitu. Halal gap katanya.
Lama kami memandang laut. Rasa tenang dan damai. Sementalah, kami berdua memang sukakan laut.
"Pasal petang hari tu..." Zimi teragak-agak ingin bercakap.
"Think whatever you want. Judge whatever. Kita tak kisah." Kataku bila dia diam. Masih teragak-agak.
"Zimi percayakan Amna. Zimi tahu, Amna pandai jaga diri. Jaga maruah. Cuma..." Kata-katanya putus disitu.
Aku memandangnya yang sedang memandang ke bawah. Bermain dengan jarinya. Masih berkira-kira ayat yang perlu dilafazkan.
"Dia..."
"Erm..."
"Apa yang susah sangat nak cakap?"
Dia pandang aku.
Aku menongkat kepalaku. Masih memandangnya.
"Janganlah buat cute macam tu. Geram je Zimi tengok." Katanya sambil tersenyum. Manis. Tahi lalat di antara lubang hidung dan bibir itu, menambahkan lagi kemanisan senyuman itu.
Senyuman yang buat aku sentiasa tergoda.
Aku membalas senyumannya namun masih tidak berganjak dari kedudukan aku tadi. Aku suka memandangnya. Wajah tenang.
"Sayang, jangan pandang kanda macam tu. Buat kanda malu." Katanya.
Aku ketawa melihat reaksinya. Wajahnya yang memerah dan cuba mengawal malunya. Sangat comel.
"Kanda, Kanda guna ayat apa sampai mama bagi kanda dan dinda keluar berdua ni?" Tanyaku bila ketawaku makin reda. Tidak lagi menongkat kepala tapi masih memandangnya.
"Rahsianya, raih kepercayaan mama." Selamba saja ayat itu dituturkan.
Aku angkat kening sambil mencebik.
"Mama tu, nampak je macam buat tak kisah pada sayang, tapi, mama tu pandang semuanya." Sambung Zimi.
Aku angguk. Aku setuju.
"Mama kata, dia percaya pada Zimi. Zimi boleh jaga sayang. Zimi boleh membahagiakan sayang. Cuma..." Dan seperti mula-mula, dia masih teragak-agak.
"Cuma?"
Dia diam. Tidak menjawab.
"Mak tiba-tiba tak setuju pernikahan kita." Lambat dia menjawab.
YOU ARE READING
Salamku Untuk Kali Terakhir
RandomBerkenalan di aplikasi Tinder. Bertemu tanpa sengaja. Berkawan. Bercerita. Perhubungan tanpa nama. Bukan kawan sebab perasaan itu, lebih dari seorang kawan. Tapi tidak juga bercinta. Sebab si dia sudah punya pilihan hati. Hadirnya Zafuan dan Zimi. Z...