Part 52

2.7K 73 4
                                    

"Kita kahwin"

  Mata Syifa terbuntang luas. Matanya langsung tidak berkedip. Kornea matanya tajam memandang ke arah Zaimil. Jus epal yang sepatutnya rasa manis kini terasa tawar di tekak nya.

"Awak dah kenapa ni Mil? Hari tu bukan main bersungguh awak cakap dengan mama awak tak nak kahwin dengan saya. Hari ni cakap lain pula." ujar Syifa dengan nada mendatar.

Zaimil mengetap bibir. Dia memandang wajah Syifa lama. Benar, aku pernah menyayangi dia. Tapi... Cara aku untuk memiliki nya dahulu itu salah, aku nak kan dia dengan cara yang betul.

"Saya tahu. Saya tahu semua ni salah saya. Saya akui tu. Tapi, sampai bila awak nak hukum saya Syifa?"

Aku hukum dia? Aku? Aku ke yang seksa dia selama ni? Aku ke yang buat dia merana selama ni? Aku ke?!

"Awak nak salahkan saya ke? Awak nak kata yang dari awal lagi salah saya? Hukum? Siapa hukum siapa Zaimil? Awak yang hukum saya. Awak yang buat saya hidup dengan perasaan serba salah. Awak Zaimil! Bukan saya!" suara Syifa hampir meninggi.

Zaimil meraup wajahnya. Dia memandang wajah Syifa lama. Dengan cara macam mana lagi aku kena jelaskan dekat kau Syifa?

"Awak, saya langsung tak faham kenapa tiba tiba awak boleh berubah fikiran. Apa yang buatkan awak berubah fikiran? Bukan ke awak kata saya tak pregnant, buat apa awak nak bertanggungjawab kan?" ujar Syifa dengan sinis. Zaimil terdiam lagi.

Melihat Zaimil yang membatukan diri, hati Syifa semakin memberontak. Semakin banyak perkara dia ingin luahkan.

"Awak nak kahwin saya dengan sebab apa Mil? Sebab awak fikir takkan ada lelaki lain yang akan terima saya selain awak? Sebab awak fikir, cuma awak sorang yang boleh terima perempuan yang dah tak suci ni?"

  Zaimil tersentak. Tak! Bukan sebab tu!

"Atau awak fikir saya ni perempuan yang mudah sebab tu ikut suka hati awak kan nak buat apa awak suka? Zaimil. Awak rasa saya boleh ke sayangkan awak lepas apa awak dah buat dekat saya? Awak rasa boleh ke saya cintakan awak lepas awak dah rampas semua nya dari saya? Boleh ke Zaimil?"

  Zaimil termati kata. Betul kata dia Mil. Kau tak layak untuk dapat dia. Kau memang akan sentiasa berada di belakang. Kau tak akan pernah menang walau setapak.

"Kalau bukan sebab awak. Sekarang, saya yang pegang gelaran isteri kepada Zafir. Kalau bukan sebab awak juga, sekarang ni Zafir masih anggap saya sebagai kawan dia. Awak penyebab semua ni Mil. Awak rasa saya boleh ke terima awak?"

Zaimil memejamkan mata. Zafir lagi. Zafir! Zafir! Zafir! Semuanya dia. Apa ada pada dia sampaikan semua orang sanjung sangat dengan dia?! Ahh tak faham aku!

"Saya tak rasa kita ada jodoh Mil. Anggap jelah kita berdua ni memang ditakdirkan hanya sebagai abang dan adik je. Tak ada lebih dari kita. Awak carilah perempuan yang lagi baik dari saya. Saya tak nak seksa perasaan saya."

  Zaimil memandang wajah Syifa. Lama.

"Tapi, awak seksa perasaan saya Syifa. Saya sayangkan awak dari awal lagi. Dari sebelum awak dengan Zafir. Saya terlalu sayangkan awak."

  Syifa tersentak. Pengakuan yang jelas dan jujur dari Zaimil mematikan akal nya sebentar.

"Sayang? Kalau sayang kenapa buat semua tu kat saya?" soal Syifa.

"Sebab saya tak nak awak bertunang dengan dia. Saya tak nak awak pergi kat dia. Masa tu, saya cuma mampu fikirkan cara tu je. Tak ada cara lain."

  Syifa memandang tepat ke arah bola mata Zaimil. Dia sedang mencari keikhlasan kejujuran Zaimil namun, kejujuran itu masih lagi samar samar dipandangan matanya.

CINTA LAST MINUTEWhere stories live. Discover now