Part 58

917 38 3
                                    

Datin Dr. Suhana menyedut minuman yang dipesan olehnya tadi. Dia memandang ke arah sekeliling ruang kafe menantu nya itu. Cantik. Tenang. Sesuai untuk penulis novel seperti Arissa.

  Arissa memandang ibu mertuanya itu dari tingkat atas tangga. Haih.. Ini nak marah aku sebab tak ikut abang balik haritu ke? Haish...

  Kasut tumit Arissa yang menuruni anak tangga itu, membuatkan Datin Dr. Suhana memandang ke arah menantu nya. Hatinya memuji Arissa. Tak tahu kenapa, tapi harini Arissa tampak cantik.

  Arissa mengayakan coat suit one set berwarna biru langit. Shawl yang tidak berpin, hanya di ikat ke belakang itu menambahkan lagi gaya casual. Arissa tiba di hadapan Datin Dr. Suhana. Arissa menyalam dan mengucup tangan wanita itu.

  Arissa mengambil tempat di hadapan ibu mertuanya. Entah mengapa, Arissa terasa kekok.

"Arissa sihat?" soal Datin Dr. Suhana. Arissa hanya menangguk dan senyum.

"Mama kacau Arissa ke?"

"Eh tak adalah ma. Ris pun sebenarnya baru balik dari meeting. Tak ada busy sangat pun."

"Arissa dengan Zafir sama je. Workaholic." ujar Datin Dr. Suhana dengan senyuman manis.

"Mama ada urusan kat area sini ke? Iyalah, ikutkan rumah mama nak ke kafe Ris ni, boleh tahan jauh kan?"

  Datin Dr. Suhana menganggukkan kepala tanda setuju.

"Mama tadi temankan Syifa pergi fitting baju. Lepastu, singgah sini sekejap."

  Arissa tersenyum.. Dengan Syifa rupanya.. Patutlah.. Tapi sekejap....

"Mana Syifa ma?"

"Kat studio Fir."

"Oh. Mama nak order apa-apa lagi tak? Makan kek je mana kenyang ma."

"Eh takpe. Mama sekejap lagi pun nak lunch dengan Syifa. Nanti kenyang sangat pula."

  Arissa mengangguk tanda faham. Syifa lagi hmm.. Semuanya Syifa aje lah.. Arissa memandang ke arah kafe nya.  Matanya kebetulan bertaut dengan Alin. Arissa mengangkat tangan nya.

  Alin datang ke arah Arissa. Datin Dr. Suhana memandang wajah Alin sekilas.

"Ya boss, boss nak apa apa ke?" soal Alin

  Datin Dr. Suhana memandang ke arah mereka berdua. Ini kan kawan Arissa yang tadi aku minta dia panggilkan Arissa.

Sekali lagi, dia rasa kagum dengan menantu nya itu. Tidak tahu apa yang membuatnya harini tidak berhenti memuji Arissa. Di matanya, Arissa professional.

"Nanti, you tolong bagi tahu Amirul list kan barang basah and kering yang dah habis. I nak pergi belanja sekejap lagi, and one more thing. Esok suruh Kak Syam jumpa i."

  Alin mengangguk tanda faham. Dia masih berdiri di situ.

"Boss nak minum apa apa?"

"It's okay. I tak haus."

  Alin mengangguk tanda faham. Dia kemudiannya berlalu pergi meninggalkan Arissa dan ibu mertua nya. Arissa memandang ke arah ibu mertuanya semula. Mama nya itu hanya senyum.

"Mama ada apa nak jumpa Ris?"

Datin Dr. Suhana membetulkan duduknya. Dia memandang tepat ke arah wajah menantunya. Tangan Arissa diambil dan dipegang olehnya.

  Arissa tersentak dengan tindakan ibu mertua nya itu.

"Mama minta maaf sebab selama ni, mama lukakan hati Arissa tanpa mama sedar. Mama tahu silap mama semua itu. Maafkan mama ya Ris?"

CINTA LAST MINUTEWhere stories live. Discover now