BAB 15

3.5K 129 0
                                    



   Tengku Arash  hanya memerhati Intan Sofea yang bersusah payah mengangkat bagasi milik gadis itu untuk dimasukkan ke dalam bonet kereta. Lelaki itu langsung tidak mahu menolong.

"Weii minah" Panggilnya. Intan Sofea lantas angkat kepala dan pandang dia. Harini dia balik kampungnya sekejap sebab nak jenguk nenek dia.

Time ni pula Tengku Arash cuti. Tengku Faridah dengan berbesar hati menyuruh anak teruna dia untuk menemani Intan Sofea balik kampung. Isac tak dapat sebab dia pergi Johor jumpa kawan.

Tengku Arash apa lagi memberontaklah. Tak nak jejak kaki ke kampung walaupun kampung tu bukan kampung halaman dia. Tapi apabila dia diugut oleh Tengku Faridah, terpaksalah dia bersetuju.

"Kau duduk dekat kampung mana?" Tanya dia. Matanya fokus pada jalan raya. "Kampung paya dalam" Jawabnya. Tengku Arash hanya mengangguk. . Btw korang anggap je lah kampung tu wujud. Author tak terfikir pun nama kampung.

Sampai sahaja di Kampung paya dalam Intan Sofea dan Tengku Arash disambut dengan neneknya. "Cucu nenek dah balik" Dia lantas memeluk cucunya itu. Intan Sofea cuma tersengih. "Ni siapa pula ni? Bakal suami kamu ke?" Tanya nenek dia. Intan Sofea yang tak makan atau minum apa-apa tiba-tiba tersedak.

"Ha'ah" Jawab Tengku Arash dengan selamba. Intan Sofea memandangnya dan memberi pandangan 'apa ni'. Tengku Arash cuma tersengih.

"Oh bakal suami ya? Adik tak bagitau nenek pun sebelum ni. Majlis bila?" Tanya neneknya.

"Err. Hah! Nek adik ada bawa buah tangan" Dia segera menuju semula ke kereta lelaki itu. Sebenarnya nak lari dari menjawab soalan.

"Bila majlis?" Nenek dia tanya Tengku Arash pula. "Tak tahu lah. Kena tunggu dia habis belajar dahulu" Sebenarnya dia saja nak usik Intan Sofea tapi lain pula jadinya.

Ketika di ruang tamu pula neneknya giat bertanya pasal mereka. Banyaklah dia tanya. "Memandangkan korang dah sampai sini. Adik apa kata bawa Rash ni pergi jalan-jalan pusing kampung" Cadang atoknya pula.

Intan Sofea memandang lelaki itu. Riak wajah dia nampak sangat dia tak nak. "Ha'ah bagus juga. Arash pandai bawa motor?" Tanya nenek dia pula.

Tengku Arash mengangguk. Dia pandang Intan Sofea. Nampak sangat gadis tu tak nak naik motor dengan dia. "Tapi saya rasa lebih baik naik kereta. Saya dan Intan belum halal jadi tak baik kalau saya bawa anak dara orang naik motor. Tak manis lah kalau orang kampung nampak." Katanya. Dengan Irdina pun dia tak pernah ajak naik motor bersama.

Walaupun dia berkelakuan agak liar tapi tak pernah menyentuh mana-mana wanita. Masa dengan Irdina pun dia amat jaga pergaulan. Tak nak sia-sia kan anak dara orang.

Nenek dia dan atok dia saling berpandangan lalu tersenyum. Dari mata tua mereka dapat dilihat yang Tengku Arash sangat menjaga batas pergaulannya.


SELEPAS sahaja balik dari kampungnya Intan Sofea hanya mendiamkan diri. Tak da bercakap pun dengan lelaki itu. Tengku Arash pun sama. Tengku Arash tahu gadis itu malu kerana dihina di depannya.

Intan Sofea dan Tengku Arash singgah sekejap ke rumah kawan dia. Semasa dia ke rumah kawan dia tu dia dan Tengku Arash ditegur oleh seorang anak muda. Mungkin juga seumur dengan dia.

"Hei hei tengok dia siapa yang balik. Anak haram" Tegurnya dengan sinis. Intan Sofea tunduk ja

"Siapa ni? Kau punya sugar daddy ke? Tak sangka pula sugar daddy kau kerja pilot kan? Eh kejap bukan sugar daddy tapi kau yang jadi sugar baby kan? Macam mak kau" Kemudian gadis itu tersenyum sinis.

Siapa ja tak kenal dengan Tengku Arash yang sememangnya popular di media sosial.

Tengku Arash cuma diam. Tak tahu nak jawab apa. Intan Sofea pula memandang tajam ke arah gadis itu. Tapi kemudian dia tunduk diam.

I'm The One Where stories live. Discover now