Terbatuk batuk perempuan di hadapan aku ni apabila kepalanya diangkat daripada terus direndam di dalam baldi yang terisi air.
Aku tersengih jahat sambil melutut sebelah kaki memandang wajahnya yang sudah basah kuyup.
" Eh awal lah?. Lama lah lagi?."
Aku tergelak sinis sebelum menolak kepalanya lagi ke dalam baldi tadi. Dia berusaha untuk menolak tangan aku tapi tak berhasil. Dia terlalu lemah. Aku suka tengok dia tersiksa macam ni. Baru tiga bulan, belum setahun lagi. Lek dulu
" Puas dapat tengok aku macam ni?."
Dia yang duduk bersimpuh menahan tubuhnya daripada jatuh rebah. Kepala diangkat memandang aku tajam. Aku tersengih sebelum menggeleng perlahan.
" Tak... aku tak pernah puas. Kau kena ingat, kau yang paksa aku buat semua ni. Kau yang desak aku."
Aku dan dia sama sama merenung tajam sebelum aku tersengih. Rambut basah yang menutup dahinya aku selak sedikit.
" Dah dah, aku nak pergi ni. Aku tak nak kau mati lagi. Kau tahan sikit eh?. Sikit je lagi. Tau?." A
ku mengusap lembut atas kepalanya sebelum bingkas berdiri. Dia hanya merenung aku tanpa sebarang kata. Hanya renungan tajam.
" Malique, sini kejap."
Alex memanggil aku. Aku menghampirinya yang sedang duduk di hadapan komputer. Apa yang risau sangat muka dia ni?. Ada apa apa ke ni?.
" Aku tak sure tapi kalau ikut apa yang aku tahu, ni signal bahan apa?" Aku memandang skrin komputer sebelum mengerutkan kening. Bahan api? Tanda merah yang berkedip kedip menarik minat aku.
" Ni bukan depan rumah ke?."
Aku memandang Alex dengan pandang terkejut. Dia pantas berdiri dan berlari keluar rumah. Dia pantas masuk semula sebelum menarik aku menuju ke tingkat bawah.
" Aku rasa ada orang sabotaj rumah kau. Aku tak tahu dia letak apa, letak bom kot. Apa yang penting sekarang ni, kita kena cepat."
Aku mengerutkan kening sebelum berjalan pantas mendapatkan Harris dan.... sekejap. Haura!.
" Tak apa, kau pergi dulu. Aku pergi ambil perempuan tu kejap."
Alex mengangguk sebelum aku dan dia berpecah haluan. Rumah aku terlalu besar di bahagian bawah. Dekat sini, memang banyak bilik kosong termasuk tempat aku letak Perempaun tu.
Aku memejamkan mata apabila wap yang datang entah daripada mana memedihkan mata aku. Bahang yang terasa membuatkan suasana semakin panas. Dengan langkah yang berhati hati, aku masuk ke dalam.
Haura terbaring membelakangkan aku. Aku memerhatikan sekitar sebelum menghampirinya. Aku melutut sebelah kaki sebelum menarik bahunya. Wajah dia yang sudah berpeluh aku pandang. Perasaan risau mula bertandang di hati.
" Kau okay tak ni?."
Aku memangku kepalanya. Dia hanya mampu bernafas tanpa membuka mata. Nampak memang ada penceroboh yang cuba nak bunuh aku?. Tubuhnya aku cempung dan bawa keluar daripada bilik tadi. Kelibat Alex dan yang lain tak kelihatan.
" Alex, kau dekat mana?."
Tubuh Haura yang terbaring di sisi aku dipandang seketika sebelum berkerut dahi aku menahan bau bahan api yang sudah mula merebak satu rumah. Aku kena keluar daripada rumah ni secepat mungkin.
" Malique, kau kena keluar sekarang. Ikut pintu belakang. Harris ada dengan aku. Aku call Amanda banyak kali tapi dia tak jawab. Diorang attack kau. Cepat."
YOU ARE READING
DEVIL
Action"Separuh daripada hasil niat baik itu jahat dan separuh hasil niat jahat itu baik." - DEVIL. Pertemuan aku dengan dia, lelaki yang sentiasa menyeksa jiwa dan raga aku. Kehadiran dia membawa 1001 bala dalam hidup aku. Membencinya adalah satu cara un...