" Kau nak bawa aku pergi mana ni, Amanda?."
Aku turun daripada kereta setelah menunggu jawapan daripada Amanda, tapi dia tetap tak menjawab. Puas aku menyoal, dia masih dengan pendiriannya tak nak beritahu aku.
" Ikut jelah, kau akan tahu juga."
Dia tersenyum bermakna sebelum mendahului aku. Aku mengeluh kecil, lantas mengejar langkahnya yang sudah memasuki kelompok ratusan manusia di tengah tengah kota.
Dulu, aku tak suka sangat dengan suasana bising, tapi sekarang aku dah terbiasa. Sebab suasananya taklah teruk sangat.
Dengan lampu yang dililit di setiap pokok, bunyi muzik yang dimainkan, menambahkan lagi keceriaan malamnya.
" Okay, kau jangan pergi mana mana, aku pergi order makanan."
Amanda memaksa aku duduk di salah sebuah kerusi. Aku mengerutkan kening sambil memandang dia yang sudah jauh ke sana. Aik, order makanan?. Tak pernah pernah.
Hari ni, tak silap aku diorang buat festival. Aku tak tahu tapi memang ramai dekat sini. Seakan merai sesuatu.
Untuk pengetahun, hampir semua orang di sini, beragama ortodok. Sambut hari agama mereka mugkin?.
Aku hanya duduk di sini, mendengar kata Amanda tidak ke mana mana. Kalau aku hilang nanti, dia pulak yang susah nak cari. Dah lah kota ni besar, tak mungkin aku boleh dijumpai. Okay, aku gurau je.
Aku dengan pantas mengeluarkan iPhone yang masih tak terganti skrinnya daripada poket seluar. Aku bukan apa, aku malas sebenarnya. Nanti nanti je lah aku ganti. Tak pun, beli je telefon baru.
Sedang aku leka menilik skrin telefon, lagu yang dimainkan terhenti secara tiba tiba. Semua orang terdiam. Aku juga turut terdiam. Apa pula ni?. Orang ramai mula berbisik bisik, menyoal apa yang terjadi.
Tiba tiba, lampu yang terlilit di batang pokok tadi, bertukar warna. Kepada warna yang lebih terang. Aku tak tahu apa yang baru terjadi. Dj salah tekan ke?. Aku mencari kelibat Amanda tapi dia tiada. Mana pulak dia pergi ni?. 5 minit dah aku tunggu ni.
" Excuse me."
Aku pantas memandang seseorang di tengah tengah sana. Aku mengecilkan mata, memerhatikan perempuan itu. Sekejap, tu bukan Amanda ke?. Dia buat apa tu?. Aku tak ada idea apa yang dia tengah buat tu.
" I'm sorry if I bothered yall but I just wanna say. I have a friend, over there. She very beautiful tonight and today, her birthday. Can we sing for her?."
Amanda tersengih sebelum dia menunjuk ke arah aku. Mereka yang lain pantas memandang aku, terus bertepuk tangan. Oh god..
Seorang lelaki datang menghampiri aku sambil menghulurkan sekuntum bunga mawar merah. Aku malu sekarang ni, tak tahu nak cakap apa. Hanya mampu tersenyum. Aku mencapai bunga tadi dan dia memimpin aku ke tengah bulatan.
" 1... 2... 3."
Mereka semua mula menyanyi lagu ulang tahun untuk aku yang berdiri di tengah tengah. Aku tersenyum sambil memandang Amanda yang menghampiri aku. Malunya, kalau diorang tak layan tadi, memang malu 7 keturunan.
" χαρούμενα γενέθλια ( Selamat hari jadi !)."
Mereka berteriak bersama sama sebelum bersorak gembira. Aku menundukkan sedikit badan sambil mengucapkan terima kasih kepada mereka.
Tak pernah aku disambut sebaik ini. Aku tak biasa sambut ulang tahun aku sebab masih banyak lagi benda yang aku kena ingat.
Aku juga ditawarkan arak untuk shot bersama tapi aku tolak sebab aku tak ada mood nak minum malam ni. Aku tak mau mabuk.
YOU ARE READING
DEVIL
Action"Separuh daripada hasil niat baik itu jahat dan separuh hasil niat jahat itu baik." - DEVIL. Pertemuan aku dengan dia, lelaki yang sentiasa menyeksa jiwa dan raga aku. Kehadiran dia membawa 1001 bala dalam hidup aku. Membencinya adalah satu cara un...