EVIL 21

727 30 0
                                    


AMANDA

" Malique?." 

Kaki aku melangkah masuk ke dalam rumahnya. Harris juga membantu aku mencari Malique. Daripada tadi aku telefon dia, tapi satu pun dia tak angkat. Mana pula dia pergi ni?. 

"Malique, kau dekat mana?." 

Namanya aku panggil lagi. Aku mencari dia sekitar dapur dan ruang tamu tapi dia tak ada. Harris menghampiri aku. Habis sekitar bawah ni aku cari dia.

" Aku rasa dia dekat bilik dia." 

Aku pantas memandang ke arah tangga dan naik ke atas. Aku harap tak ada benda buruk yang jadi dekat dia. Aku harap sangat. Harris mengikuti langkah aku di belakang. 

" Malique?." 

Aku menolak sedikit pintu biliknya yang tak berkunci. Tiada jawapan daripadanya, aku terus menolak habis pintu. Mata aku tertacap ke arah pintu sliding door yang ternganga. Angin kuat berderu masuk. 

Aku memandang Harris seketika, sebelum melangkah ke arah balkoni. Aku pasti yang Malique ada dekat situ. Saat aku menghampiri balkoni, terus ternganga mulut aku. Aku menutup mulut aku, tak percaya.

Malique sedang duduk bersandar malas di kerusi sambil memandang permandangan. Dia langsung tak pandang aku yang. Di tangannya memegang tisu yang sudah dipenuhi dengan... darah. 

"Malique...." 

Aku mendapatkan dia. Bahunya aku pegang, memaksa dia memandang aku. Aku terdiam saat melihat darah yang jatuh menitik daripada hidungnya. Wajahnya pucat lesu macam orang mati.

" Malique... kau nak pergi hospital?. " 

Aku memandang dia simpati. Dia memandang aku tanpa riaksi sebelum menggeleng perlahan. Aku menahan sebak, cuba menjadi kuat di hadapannya.

 Harris duduk di sebelah aku. Dia juga turut bersimpati dengan keadaan Malique yang semakin merosot. Aku dan yang lain cuba untuk jadi kuat untuk dia. 

" Malique, aku nasihatkan kau untuk pergi hospital. Kalau apa apa, kita boleh tahu. Aku nak—."

"Aku tak sakitlah. Berapa aku nak cakap dengan korang yang aku. Tak. Sakit."

 Dia menarik lengannya yang digenggam Harris. Aku mengemam bibir, menahan tangisan. Aku tak kuat.

" Okay okay. Kau tak sakit. Kau makan ubat dulu eh?. Kau tak boleh macam ni Malique..." 

Jatuh juga air mata yang aku tahan. Dia memandang aku yang sudah tak mampu menahan perasaan sedih. Harris memusingkan badan, menekup wajahnya. 

" Aku sayang kau Malique. Dengar cakap aku, kau makan ubat, kau sihat. Kau kena kuat macam dulu dulu. " 

Pipinya aku pegang. Dia tersenyum kecil sebelum tertunduk seketika. Dia kembali mengangkat kepala, memandang langit.

Macam mana aku nak hadap semua ni kalau Malique tetap berdegil tak nak makan ubat?. Dia tahu bagaimana keadaan dia, tapi dia tetap berkeras tak nak mengaku yang dia sakit. Aku yang aku boleh buat lagi kalau dia masih berdegil?.

****

HAURA MELISSA

" Haura?." 

Aku pantas mengangkat kepala, memandang ke arah Farid. Dia memandang aku sebelum tersenyum kecil. Aku mengelamun ke tadi?.

" Kau termenung ke?. Jarang aku nak tengok kau termenung?." 

Farid yang sedang memangku Inara tersengih kecil tapi terukir riak risau di wajahnya. Aku tersenyum sebelum menggeleng laju.

DEVILWhere stories live. Discover now